۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰

ویژگی های یک ناهار سالم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر،ویژگی های یک ناهار سالم چیست؟. آیا ناهارتان سالم است؟ بیش ازنیمی از مردم آمریکا مطمئن نیستند. بیش از ۵۶ درصد از افراد اخیرا در این بررسی اظهار داشتند که در طول روزکاری، برایشان مش...

ویژگی های یک ناهار سالم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر،ویژگی های یک ناهار سالم چیست؟. آیا ناهارتان سالم است؟ بیش ازنیمی از مردم آمریکا مطمئن نیستند. بیش از ۵۶ درصد از افراد اخیرا در این بررسی اظهار داشتند که در طول روزکاری، برایشان مشکل است تا زمانی را برای فراهم کردن ناهار سالم سپری کنند. کارشناسان می گویند ساخت ناهار ناسالم به طور مداوم می تواند در طول زمان منجر به ایجاد خطرات بیشتری برای سلامتی مانند چاقی و فشار خون بالا شود.

خصوصیات ناهار سالم

ناهاری سالم باید شامل مواردی از حداقل سه گروه غذایی باشد. افزودن انواع خوراکی های رنگی مختلف (از آرد گندم تا میوه ها و سبزیجات) یک معیار خوب برای تعیین اینکه آیا ناهار شما حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است یا خیر. اگر میخواهید در محیط کار غذای بهتری بخورید اما کاملا مطمئن نیستید که چگونه برای ساخت ناهار، وعده غذایی سالمی داشته باشید، شما تنها کسی نیستید که این خواسته را دارید.

تحقیقات جدیدی از انجمن قلب آمریکا (AHA) و آرامارک، ارائه دهنده سرویس غذایی نشان می دهد که بیش از نیمی از کارگران آمریکایی برای مصرف ناهاری سالم در دفتر کار خود تلاش می کنند یک وعده غذایی که به طور قابل توجهی فشرده باشد، اثبات می کند که آیا تصمیم گیری سالمی را در طول دوره انجام داده یا خیر.

طبق اعلامیه مطبوعاتی AHA، به عنوان بخشی از انجمن و سلامتی برای زندگی توسط ۲۰ طرح ابتکاری، این گروه ها یک نظرسنجی را انجام دادند که در آن ۹۰۷ کارمند بالغ آمریکایی در سن ۱۸ سالگی و بالاتر که در طول ساعات کار مشخص شده ناهار می خوردند، انجام شد. آنها متوجه شدند که ۵۶ درصد آنها در صدد فراهم سازی ناهاری سالم تلاش می کنند.

در حالی که ۷۷ درصد گفته اند که اگر آنها فرصتی برای تهیه ناهاری مغذی داشتند، احتمالا تصمیمات سالم تری را در طول روز کاری می گرفتند. فراتر از این، ۹۱ درصد گفتند که آنها علاقه مند به بهبود سلامت ناهار خود بوده ند؛ کارمندان جوانتر زیر ۴۰ سال، بیشتر از همکاران قدیمی خود علاقه مند به این امر بودند. داده ها به طور رسمی منتشر نشده اند، اما در آینده مورد تحلیل برای نشریه بالقوه قرار خواهند گرفت.

نیاز به ناهار سالم و مغذی

دکتر آنا تورندیک، معاون کمیته تغذیه AHA و دانشیار دانشکده پزشکی هاروارد، در مصاحبه با “خط سلامت” گفت عوامل بسیاری در کیفیت ناسالم گزینه های غذایی کارگران آمریکایی وجود دارد. او توضیح داد: “هر محل کاری با محل کار دیگر یکسان نیست و یا پیشنهادات مشابه به هم ندارد.” “برخی از مردم می خواهند ناهار را از خانه بیرون بیاورند، جایی که آنها کنترل بیشتری بر آنچه دارند می خورند، دارند. در طول روز کار، بسیاری از مردم مشغله دارند و استرس و تنش ها گریبان گیر آنهاست؛ گاهی اوقات ما تمایل داریم که سریع با اوضاع روزهایمان کنار آمده و چیزی سریع آماده کنیم یا آنچه را که در کافه تریا بلافاصله در دسترس است، خریداری کنیم. ”

دکتر تورندیک تاکید کرد که این روش پراکنده ی انتخاب غذا همیشه به انتخاب سالمی منجر نمی شود. فست فود می تواند گزینه آسانی برای بسیاری از افراد باشد. در آنجا حاضر است، سریع آماده می شود، اما اغلب به دور از سلامتی است. او گفت که ممکن است بسیاری از مردم فقط نان شیرینی، کوفته، و یا تکه پیتزا را به راحتی در میز خود قرار می دهند.

تورندیک افزود: “مردم ممکن است انتخاب غذا را تحت فشار قرار دهند، بنابراین من فکر می کنم یکی از چیزهایی که می تواند کمک کننده باشد، فقط آگاهی از انتهای کار است. پیش برنامه ریزی بسیار مهم است. اگر شما نمی توانید غذای خود را به محیط کاری بیاورید، برنامه ریزی زمانیکه شما قصد غذا خوردن را دارید یا جایی که می خواهید غذا میل کنید، مهم است. پس این برنامه را درون روزتان قرار دهید.”

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

تورندیک که به طور جداگانه تحقیقاتی درباره ارتباط بین آنچه که مردم برای ناهار کاری می خرند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کرونری (بیماری قلبی متابولیک)، گفت: غذاهای ناسالمی که شما برای ناهار انتخاب می کنید، می تواند در طول زمان افزایش یابد. “شما هر هفته وعده های غذایی زیادی می خورید اگر پنج روز هفته در محل کار ناهاری بخرید که انتخاب سالمی نیست، می تواند به چاقی و عوامل خطرناک مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا، دیابت و هیپرلیپیدمی منجر شود. در اصل، دست کم گرفتنِ چیزی هر چقدر ناچیز حتی به سادگی انتخاب بین سالاد یا برگر در سالن ناهارخوری، تاثیر زیادی بر سلامت کلی شما می تواند داشته باشد.

از چه طریقی می توانیم ناهار سالم خود را مغذی کنیم؟

الیسا پیک، مدیر ارتباطات تغذیه در بنیاد صندوق اطلاع رسانی بین المللی غذا (IFIC)، در مصاحبه با “خط سلامت” گفت: ابتدا مهم است که آنچه را که درباره یک وعده غذایی “سالم” می دانیم را تجزیه و تحلیل کنیم. او گفت: “مردم اغلب دیدگاه بسیار محدودی از آنچه که سالم است، دارند -آنها فکر می کنند که سالاد و سبزیجات تنها گزینه های سالم هستند- که آنها را زمانی که انتخاب های واقعی زندگی آنها با این انتظارات سازگار نباشد ناامید می سازد.”

او گفت: کلید حل این معضل، تنوع است. ترکیب گروه های غذایی متعدد و مجموعه ای از غذاهای رنگارنگ بر روی میز شما به طور کلی یک قاعده خوب برای تعیین اینکه شما از طیف وسیعی از مواد مغذی در وعده های غذایی خود استفاده می کنید، می باشد. از این نظرسنجی، ۸۶ درصد از شرکت کنندگان گفتند که تقریبا در بعضی از زمان ها ناهار کاری خویش را در خانه فراهم می کنند؛ زنان بیشتر از مردان این کار را انجام می دهند.

اقلام غنی از پروتئین

پیک پیشنهاد کرد که اگر قبل از کار، ناهار خود را در منزل تهیه می کنید، در صورت امکان حداقل سه گروه غذا را در خود شامل شود. غلاتی مثل نان گندم یا کراکر ها، اقلام غنی از پروتئین مانند کره بادام زمینی یا یک سینه مرغ، میوه ها مانند آووکادو و توت فرنگی، مواد لبنی مانند ماست و پنیر، و همچنین سبزیجات مانند هویج، خیار یا گوجه فرنگی را استفاده کنید.

از آبدارخانه (بوفه) استفاده کنید. بسیاری از مواد غذایی پایدار و مقاوم مانند ماهی کنسرو شده، ماکارونی کامل دانه، آجیل و غیره وجود دارد. در صورت دسترسی به یخچال، موادی که حملشان راحت است مانند تخم مرغ پخته شده، میوه های تکه شده، پنیر رشته شده و سبزی های ریز شده می توانند از مواد غذایی سالم و پایداری تا زمان خورده شدن باشند. اگر دسترسی به بخچال ندارید، یک جعبه یخچال با یخ بسته نیز کارساز خواهد بود. تورندیک افزود که هیچ فرمول جادویی جهانی برای تهیه یک ناهار سالم وجود ندارد. او در مورد اینکه میوه ها، سبزیجات، پروتئین های چرب و غلات کامل که می خورید بهتر است، تاکید داشت.

رستوران های محل کار و ایستگاه های غذا

اما آیا رستوران های محل کار و ایستگاه های غذا منابع خوبی برای کمک به شما در تصمیم گیری های سالم در رژیم غذایی هستند؟ تورندیک گفت که او فکر می کند برخی از محل های کار بهبود یافته اند، اما “اکثر آنها هنوز کاملا بهبود نیافته رها شده اند.” با این حال، برخی از گام های نوظهور در این راستا برداشته شده است. به عنوان مثال، او گفت که رستوران محل کار خود در بیمارستان عمومی “برچسب روشن ترافیکی” ایجاد کرده است، که به وضوح در رنگ قرمز، سبز و رنگ بنفش نشان می دهد که چه میزان مواد مختلف در هر مورد از مواد غذایی وجود دارد.

او توضیح داد که این باعث می شود گزینه های سالم به راحتی قابل شناسایی باشند و این برای کارکنان مشغول به کار مناسب است. تورندیک گفت: “مردم زمانی که انتخاب خود را خودشان انجام می دهند ، بهتر عمل می کنند.” “اماکن کاری باید هدایت و خدمات بهتری نسبت به مردم جهت انتخاب های سالم و چگونگی انجام سریع و کارآمد داشته باشند، ارائه دهد”.

خلاصه

AHA و آمارک نتایج نظرسنجی از بزرگسالان آمریکاییِ در محل کار را اعلام کرد که قاعدتا چقدر از وقت روز خود را برای ناهار صرف می کنند. از ۹۰۷ پاسخ دهندگان، بیش از نیمی از آنها گفتند که درتلاشند تا غذایی سالم برای خودشان فراهم کنند، با ۷۷ درصد، نشان می دهد که اگر روزانه وعده غذایی سالم تری می داشتند، به طور روزانه انتخاب های سالم خویش را ادامه می دادند.

کارشناسان می گویند انتخاب ناهارهای ناسالم به طور مداوم می تواند منجر به تهدید بیشتر سلامت در طول عمر -از چاقی تا فشار خون بالا- بشود. متخصصان تغذیه می گویند، اگر می توانید، ناهار خود را در خانه تهیه کنید و آن را به محیط کار بیاورید. سعی کنید مواردی را از سه گروه مغذی، انواع غذا ها،رنگها و مواد مغذی را به میز خود اضافه کنید؛ از غلات گرفته تا سبزیجات و میوه ها.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط