۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

ویژگی سیاسی اجتماعی حضرت معصومه در تبلیغ دین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر زن و خانواده به مناسبت روز دختر در سالروز تولد باسعادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یادداشتی را با عنوان حضرت معصومه سلام الله علیها الگوی بانوا...

ویژگی سیاسی اجتماعی حضرت معصومه در تبلیغ دین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر زن و خانواده به مناسبت روز دختر در سالروز تولد باسعادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یادداشتی را با عنوان حضرت معصومه سلام الله علیها الگوی بانوان مبلغه جهان، در اختیار این پایگاه خبری قرار دادند. دکتر میر جعفری نوشتند:
روز ولادت بانوی کریمه حضرت معصومه سلام الله است .

دروصف بلاغت و فصاحت و علم ایشان بارها صحبت شده و روایات بیشماری در این زمینه وارد امده است .

حضرات ائمه ایشان را دریچه علم الهی و واسطه فیوضات دنیوی و اخروی به بشریت می دانند.

ایشان با تاسی از الگوی بانوان دوعالم حضرت زهرا سلام علیها مشارکت سیاسی اجتماعی خود رادر دفاع از ولایت بروشنی ادامه دادند.

همچنین در روشنگری راه ولایت همچون عقیله بنی هاشم از پای ننشستند و به خاطر علاقه به برادرشان، خانه و زندگی خویشتن را رها کرده، وطن را ترک گفتند و رنج سفر را بر خود هموار نمودند، حضرت معصومه علیها السلام از مدینه به ایران و بالاخره در سرزمین قم رحل اقامت افکند.

حضرت معصومه

اما بنظرم برخی جنبه های شخصیتی ایشان از جمله فضلیت تبلیغی ایشان غالبا مغفول مانده است.

ایشان علاوه بر علم کثیر از سجایای اخلاقی لازم برای تبلیغ از جمله روی خوش، صبر زیاد و داشتن حلم و بردباری در پاسخگویی به سوالات مردم، سعه صدر و روی گشاده در برخورد مردم، بهره مند بوده و از افق دید بین المللی بالایی برخوردار بودند.

دراین سفربین المللی به نحو کافی در راستای نشر معارف الهی تلاش نموده و روشنگری نمودند.

یک مبلغ بین الملل براحتی میتواند از این افق فکری عظیم بهره ببرد.

اینکه یک بانویی درآن شرایط و برهه حساس چگونه توانست با مهاجرت و مجاهدت در راه دفاع از ارزشها گام بردارد و از چیزی جز خداوند متعال نهراسد بسیار حائز اهمیت و قابل الگو گیری برای بانوان جهان اسلام است.

وجه تبلیغی سفر بین المللی از کشوری عربی به کشور ایرانی با فرهنگ بظاهر ناشناخته از جمله مواردی است که هم نیاز به جسارت و شجاعت دارد، هم نیاز به علم، برنامه ریزی و آشنایی با فرهنگ مخاطب جهت نفوذ بهینه و حداکثری که این وجه را بخوبی در این بانوی کریمه میتوان نظاره کرد.

جذب قلوب مومنین شهر قم در مدت کوتاه اقامت ایشان در شهر قم نشانگر توانمندی ایشان در بهره وری عظیم از این ظرفیت روانشاختی می باشد.

یکی دیگر از ظرفیتهای تبلیغی بخصوص تبلیغ بین المللی که در ایشان میتوان دید داشتن زیرکی و دقت نظر به همراه تحمل بالای رنج و سختی سفر، ارائه تدابیر مفید و سریع برای حل مشکلات می باشد.

از این رو مسیر‌هایی که حضرت معصومه سلام الله علی‌ها جهت سفر انتخاب کردند آن مسیر‌هایی بود که امام رضا علیه السلام از آن‌ها ممنوع شده بودند.

این یعنی دقت و آگاهی و یعنی اینکه ایشان می‌خواستند هدف از سفر برادرشان را تبلیغ و تبیین کنند و فرهنگ ناب و اصیل اسلامی را بیان کنند.

مأمون امام علیه السلام را از مسیر‌هایی که شیعه‌نشین بودند مانع شد تا مبادا شورش و طغیان علیه حکومت و دولت صورت گیرد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها با دقت و زیرکی خاص از این مسیر‌های ممنوع شده سفر کردند تا توطئه مأمون را خنثی کنند و همچنین ورود فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها به قم که مرکز تجمع مخالفان دولت عباسی بود دلیل بر انتخاب و اراده آن حضرت در این سفر است.

دراخر به نظرم یکی دیگر از ویژگیهای تبلیغی ایشان سرعت عمل بوده است اینکه به محض دریافت نامه برادر اقدام به مسافرت می نمایند نشانگر تابعیت محض ایشان از ولایت و سرعت عمل ایشان است. امید آنکه با تلاشو تحقیق بتوانیم ابعاد مختلفی از شخصیت ایشان را به جامعه بین الملل عرضه نماییم .

زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر زن و خانواده

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط