۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹

ویروس شبهه / جایگاه شبهه در سبک زندگی و اجتماع / اولین ماموریت شیعیان مقابله با شبهات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ویروس شبهه / جایگاه شبهه در سبک زندگی و اجتماع / اولین ماموریت شیعیان مقابله با شبهات. «شبهه» باطلی است که لباس حق بر اندام دارد ، شباهت به حق داشته تا راه بر رهرو گم سازد و او را در دو راهی حق و ...

شبهه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ویروس شبهه / جایگاه شبهه در سبک زندگی و اجتماع / اولین ماموریت شیعیان مقابله با شبهات. «شبهه» باطلی است که لباس حق بر اندام دارد ، شباهت به حق داشته تا راه بر رهرو گم سازد و او را در دو راهی حق و باطل ، خطا و ثواب و حتی امور حرام و حلال به تردید اندازد.

شبهه در هر ساحتی می تواند خودنمایی کند و همچون خوره باور و فکر آدمی را تخریب سازد و رفتار و تصمیمات او را سمت و سو دهد ؛ از این رو آمادگی و مقابله در برابر ویروس شبهه یک وظیفه جدی در هر مقطع زمانی بخصوص در دوره معاصر است.

یک بحث و گفتگوی داغ بین دو نفر جاری بود؛ آن هم درباره مسائل مهم دینی و حوادث مهم جامعه اسلامی . یک سمت این بحث، صحابی راست قامتی به نام عمار یاسر و در سمت دیگر نیز صحابی فرصت طلبی به نام مغیره بن شعبه که اصرار داشت زیرکش بنامند.

گویا گفتگو درباره همراهی با امام جامعه بود؛ عمار مغیره را به همراهی امیرمومنان (ع)‌ و مقابله با اخلال گر بزرگ امنیت و کیان جهان اسلام به نام معاویه فرا خواند لیکن مغیره با این استدلال دنیاگرایان از این پیشنهاد سرباز زد و گفت: یارى تو براى على بن ابى طالب مانند کسى است که از گرما به بیابان سوزان فرار کند یعنى تو از آن مصیبت هاى زمان عثمان فرار کردى و الآن در فشار معاویه اى خواهى افتاد که مصائبش بیشتر از اوست.

هنگامى که امیرمؤمنان على(علیه السلام) از این گفتگو اطلاع یافت ،‌ رو به عمار کرد و فرمود :

« دَعْهُ یَا عَمَّارُ، فَإِنَّهُ لَمْ یَأْخُذْ مِنَ الدِّینِ إِلاَّ مَا قَارَبَهُ مِنَ الدُّنْیَا، وَ عَلَى عَمْد لَبَسَ عَلَى نَفْسِهِ لِیَجْعَلَ الشُّبَهَاتِ عَاذِراً لِسَقَطَاتِهِ ؛ اى عمار! رهایش کن، چراکه او از دین خدا آن مقدار گرفته که به دنیا نزدیکش سازد و از روى عمد حق را بر خود مشتبه ساخته تا شبهات را بهانه لغزش ها و خلاف هایش قرار دهد».

به میزان اقبال به دین و فرهنگ دینی ،‌ دایره شبهه افکنی توسعه یافته و با ابزارهای متنوع حقیقی و مجازی اندیشه و رفتار عمومی هدف قرار می گیرد و از این رو بیداری و مواجهه معقول با آن ضرورت دارد. این مهم برای تبیین گران دین و مدافعان معارف ناب اسلام دوچندان است؛ زیرا اولویت نخست ماموریت ایشان مواجهه و مقابله با شبهات است .

بدیهی است در کنارمباحث روشی، «شبهات» در زمینه های دین و دینداری ، مباحث درون و برون مذهبی و همچنین حکمرانی اسلامی، شبهه پژوهی های متقن و معیار بخصوص ناظر به شبهات جدید و آتی را دنبال کرده و آن را با شما در میان گذارد .

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار