۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

کلیپ سلامت

ویدیو | کیست تخمدان + درمان و علائم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،یک کیسه غیرطبیعی پر از مایع است که داخل یکی از تخمدان‌های زنان شکل می‌گیرد. تخمدان‌ها اندام تناسلی زنان هستند که در پایین شکم قرار دارند. تخمدان‌ها در طول مرحله تخمک‌گذاری هر چرخه قاعدگی یک تخمک آزاد می‌کنند. کیست‌های داخل تخمدان یک مشکل نسبتا رایج هستند و می‌توانند زنان را در هر سنی مبتلا کنند. کیست تخمدان ...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،یک کیسه غیرطبیعی پر از مایع است که داخل یکی از تخمدان‌های زنان شکل می‌گیرد. تخمدان‌ها اندام تناسلی زنان هستند که در پایین شکم قرار دارند.

تخمدان‌ها در طول مرحله تخمک‌گذاری هر چرخه قاعدگی یک تخمک آزاد می‌کنند. کیست‌های داخل تخمدان یک مشکل نسبتا رایج هستند و می‌توانند زنان را در هر سنی مبتلا کنند.

کیست تخمدان دختران یا زنان ممکن است در یک یا هر دو تخمدان آن‌ها شکل گیرند. این کیست‌ها می‌توانند به شکل یک کیسه یا خوشه‌ای به وجود آیند و گاهی پر از مواد دیگری مانند خون به همراه مایع داخلی خود هستند.

کیست‎‌های تخمدان از نظر اندازه و محل قرارگیری در تخمدان بسیار متفاوت هستند. اکثر کیست‎ها خطر خاصی ندارند، ولی در موارد نادر سرطانی می‌شوند.

ویدیو | کیست تخمدان + درمان و علائم

ویدیو | کیست تخمدان + درمان و علائم

انواع مختلف کیست تخمدان

رایج‌ترین انواع کیست تخمدان (که کیست‎های عملکردی نامیده می‌شوند) در طول دوران چرخه قاعدگی به وجود می‌آیند. آن‎ها معمولا خوش‎خیم (غیرسرطانی) هستند.

کیست‌های فولیکولی

در چرخه طبیعی قاعدگی خانم‌ها، یک تخمدان هر ماه یک تخمک آزاد می‌کند. این تخمک داخل یک کیسه کوچک به اسم فولیکول رشد می‌کند.

زمانی که تخمک به بلوغ می‌رسد، فولیکول پاره می‌شود تا آن را آزاد کند. کیست‌های فولیکولی زمانی شکل می‎گیرند که عمل پاره شدن رخ نمی‌دهد.

بنابراین، فولیکول به رشد خود ادامه می‌دهد تا به شکل یک کیست در آید. کیست‌های فولیکولی اغلب علائمی ندارند و در عرض ۱ تا ۳ ماه دفع می‌شوند.

کیست‌های کورپوس لوتئوم

زمانی که فولیکول پاره می‌شود و تخمک را آزاد می‌کند، کیسه فولیکول خالی منقبض می‌شود و توده سلولی به اسم کورپوس لوتئوم به وجود می‌آورد.

کورپوس لوتئوم هورمون‌سازی می‌کند تا برای چرخه قاعدگی و تخمک بعدی آماده شود. کیست کورپوس لوتئوم زمانی شکل می‌گیرد که انقباض کیسه مورد نظر رخ ندهد.

تحت این شرایط، کیسه مورد نظر به جای آن پس از آزاد کردن تخمک مجددا بسته خواهد شد و داخل آن را مایع پر می‌کند. اکثر این کیست‌ها پس از چند هفته برطرف می‌شوند.

با این حال، این کیست‌ها می‌توانند به عرض ۴ اینچ رشد کنند. همچنین ممکن است خونریزی کنند یا با پیچاندن تخمدان باعث ایجاد دردهای کیست تخمدان شوند. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط