۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

کلیپ فناوری

ویدیو | کاشت گیاه در کره ماه

در ماموریت جدید ناسا به نام «آرتمیس ۳» که قرار است سال ۲۰۲۶ انجام شود، فضانوردان قصد دارند کاشت گیاه در ماه را امتحان کنند. هدف این ماموریت بررسی چگونگی شکل‌گیری و تکامل ماه و امکان زیست انسان بر این کره است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،ماه، همراه همیشگی و تنها قمر زمین است که می‌توانید به آسانی آن را در آسمان شب ببینید. فازهای ماه همواره در طول هزاران سال، راهنمای بشر بوده‌اند؛ برای مثال ماه‌های تقویم تقریبا برابر با زمان سپری‌شده از یک ماه کامل به ماه کامل بعدی هستند. با اینکه ماه در فاصله‌ی نزدیکی از زمین قرار دارد، اسرار زیادی را در خود پنهان کرده است. برای مثال همیشه یک سمت خود را به ما نشان می‌دهد و در عین حال اندازه‌ی ظاهری آن در آسمان به موقعیتش نسبت به زمین و خورشید وابسته است.

ماه چگونه تشکیل شد؟

بر اساس نظریه‌ای پیشتاز، ماه زمین حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش و در حدود ۹۵ میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی شکل گرفت (سن منظومه‌ی شمسی ۴٫۶ میلیارد است). در آن زمان، تعداد زیادی سنگ فضایی در مجاورت سیاره‌ی ما حرکت می‌کردند. به باور ستاره‌شناس‌ها در این زمان بود که زمین آغازین با جرمی در ابعاد مریخ به نام تیا برخورد کرد. این برخورد باعث شد بخش‌هایی از دنیای ما ذوب و از جو زمین خارج شود. مواد خارج‌شده از زمین، ماه را شکل دادند.

ویدیو | کاشت گیاه در کره ماه

ویدیو | کاشت گیاه در کره ماه

فاصله ماه از زمین

فاصله‌ی میانگین ماه از زمین تقریبا ۳۸۴٬۴۰۰ کیلومتر است. با این‌حال این فاصله ثابت نیست، زیرا ماه در مداری بیضی‌شکل به دور زمین می‌چرخد. در نزدیک‌ترین فاصله‌ی ماه از زمین این فاصله به ۳۶۳ هزار کیلومتر کاهش می‌یابد. وقتی ماه در دورترین نقطه از زمین قرار می‌گیرد، این فاصله به ۴۰۵ هزار کیلومتر می‌رسد.

ماه از چه ساخته شده است؟

ماه احتمالا دارای هسته‌ی بسیار کوچکی است که تنها یک الی ۲ درصد از جرم آن را تشکیل می‌دهد و قطر آن به ۶۸۰ کیلومتر می‌رسد. احتمالا بخش زیادی از این هسته از آهن تشکیل شده است، اما مقدار زیادی گوگرد و عنصرهای دیگر هم در آن پیدا می‌شود.

قطر گوشته‌ی سنگی ماه تقریبا ۱۳۳۰ کیلومتر است و از سنگ‌های آهنی و منیزیم تشکیل شده است. ماگمای داخل گوشته در گذشته به سطح ماه راه یافت و از طریق فوران آتشفشانی به مدت بیش از یک میلیارد سال منتشر شد. این فوران بین چهار میلیارد تا سه میلیارد سال قبل رخ داده است.

ضخامت پوسته‌ی ماه که سطح قمری را تشکیل می‌دهد به ۷۰ کیلومتر می‌رسد. خارجی‌ترین بخش پوسته به دلیل تعداد زیاد برخوردها، شکسته و بی‌نظم شده است. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط