۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

کلیپ سبک زندگی

ویدیو | وقتی خودرو آتش گرفت چه اقداماتی را نباید انجام دهیم ؟

ممکن است هر فردی در پمپ بنزین باشد و به یک باره با صحنه آتش گرفتن درب باک خودرو مواجه شود برای جلوگیری از این حادثه باید اقداماتی انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، از کردن درب باک بنزین در زمان آتش گرفتن خودرو نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در انتشار حریق و سرایت آن در اثر سر ریز شدن بنزین روی زمین بیشتر کمک می‌کند و باعث می‌شود حادثه وسعتش بیشتر بشود، پس این کار یک تصور کاملا اشتباه است.

علت آتش گرفتن خودرو :

هنگامی که یک کارشناس بررسی حریق رد حادثه را تا نقطه شروع می‌گیرد، در بسیاری از مواقع ترکیب چند عامل باعث بروز آتش سوزی می‌شود.

دلایل انسانی، مشکلات مکانیکی و دلایل شیمیایی، همه اینها دست به دست هم دیگر می‌دهند تا یک وضعیت فوق‌العاده را خلق کنند. به بیان دیگر وقتی یک خودرو آتش می‌گیرد، هر عامل دیگری می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر نماید.

وقتی خودرو آتش گرفت چه اقداماتی را نباید انجام دهیم ؟

وقتی خودرو آتش گرفت چه اقداماتی را نباید انجام دهیم ؟

  • داغ شدن موتور

زمانی که موتور داغ می کند اگر تنها موتور داغ کرده باشد این موضوع به تنهایی خطری ندارد زمانی خطرناک می‌شود که دمای مایعات هم به دلیل افزایش دمای موتور بالا رود. زمانی آتش سوزی رخ می‌دهد مایعاتی به دمای بالا رسیده اند شروع به پخش شدن در قسمت‌هایی از خودرو مانند اگزوز یا بخش‌های داغ دیگر موتور می‌کنند پس توجه زیادی به موتور داشته باشید چون داغ شدن این بخش از خودرو بسیار خطرناک است و نیاز به پیگیری دارد.

 

  • نشت‌کردن مایعات خودرو

مایعات گوناگونی در مخزن‌های مختلف هر ماشینی وجود دارد و برای جریان در موتور هر یک با شلنگ های مخصوص جریان دارند. اگر شلنگ مایعات نشتی پیدا کنند به احتمال آتش سوزی خودرو کمک میکند. پس به مایعات خودرو توجه داشته باشید به طور مثال چک کنید درپوش روغن باز نباشد و اگر جایی کثیف شده بود برای جمع کردن آن و حفظ ایمنی اقدام کنید.

 

  • داغ شدن مبدل کاتالیستی

یکی دیگر از عوامل آتش سوزی خودرو نقص در سیستم اگزوز است. مبدل های کاتالیستی قسمتی از اگزوز هستند که وظیفه‌ سوزاندن آلاینده‌های اگزوز را دارند. اگر بیش از میزان ظرفیت خود آلاینده‌ها را بسوزانند منجر به داغ شدن آن ها می‌شود و آتش سوزی رخ می‌دهد. زمانی کاتالیست‌ها بیش از حد به سوختن آلاینده می‌کند ‌که بنزین درست نمی‌سوزد و موتور درست کار نمی‌کند به همین علت مواد اضافی وارد مبدل می‌شوند و منجر به افزایش کارایی آن می‌شود.

 

  • آتش گرفتن ماشین در تصادف

تصادف حادثه ای ناخوشایند و شامل خسارت جانی و مالی است. امکان دارد برخی اوقات بعد از تصادف آتش سوزی هم رخ دهد. گاهی اوقات تصادف های شدید منجر به واژگونی خودرو می‌شود و یا به واسطه برخوردهایی که می کند باعث سوراخ شدن باک بنزین یا نشتی شلنگ آن می‌شود که این امر منجر به آتش سوزی شدیدی می‌شود.

 

  • تعمیرات ناقص و نامناسب

اگر در زمان تعمیر خودرو، تعمیرکار به درستی عیوب را برطرف نکند امکان آتش سوزی خودرو وجود دارد اگر تعمیر کار در انجام کارهایی از قبیل تعویض سرسیلندر، سیم‌های ساییده‌شده و… منجر به رخ دادن آتش سوزی می‌شود.

  • نشت در سیستم سوخت عامل اصلی آتش سوزی خودرو

نشت در سیستم سوخت‌رسانی خودرو، شایع‌ترین دلیل آتش سوزی در خودروهاست. همان گونه که می‌دانید، چندین عامل پیچیده می‌توانند باعث نشت سوخت شوند، اما این ها بسیار پیچیده هستند و نشت سوخت می‌تواند خود به خود و با حداقل هشدار باشد. نشت سیستم سوخت واقعا خطرناک است. اکثر مایعات مورد مصرف در خودرو، سمی، خورنده و اشتعال زا هستند، اما بنزین در بین آن‌ها بدترین است. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط