۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲

کلیپ سلامت

ویدیو | مشکل شایع تکرر ادرار را درمان کن

در روش درمان خانگی تکرر ادرار توصیه می‌شود کمتر از مرکبات و مواد غذایی ادرارآور استفاده شود. همچنین برای بهبود ورزش‌های خاص کنترل ادرار انجام دهید و ماهیچه‌های مثانه و مجاری ادراری را تقویت کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،

تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار، نوعی بیماری است که در همه نوع سن و جنسی دیده می شود، تعریف تکرر ادرار را می‌توان این گونه گفت: “نیاز بیشتر برای رفع ادرار” به طور کلی هر انسان بالغ روزانه حدود ۷۰۰ میلی لیتر تا ۳ لیتر ادرار دفع می‌کند و اگر این میزان افزایش پیدا کند فرد به دفعات بیشتری برای تخلیه ادرار نیازمند است.

ویدیو | مشکل شایع تکرر ادرار را درمان کن

ویدیو | مشکل شایع تکرر ادرار را درمان کن

تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار

تکرر ادرار را نباید با بی‌اختیاری ادرار اشتباه گرفت، چون گاهی پیش می‌آید که به دلیل مصرف زیاد مایعات و یا عوامل دیگر حجم ادرار افزایش پیدا کرده است و قابل کنترل است اما بی‌اختیاری دفع ادرار بدون اختیار فرد است و غالبا زمان تحرک و یا عطسه و سرفه و یا خندیدن مقداری ادرار بدون اختیار فرد دفع می‌شود علت‌هایی مانند زایمان و یائسگی و همچنین در مردان به علت بیماری‌های پروستات و ضعف عضلات لگن این عارضه ایجاد می‌شود. برای درمان بی‌اختیاری باید به پزشک مراجعه کرد که غالبا با تجویز دارو و یا دوره‌های فیزیوتراپی مشکل حل می‌شود.

علل تکرر ادرار چیست؟

دو علت کلی وجود دارد:

 افزایش حجم ادرار

گاهی به دلیل مصرف مایعات زیاد و یا مصرف داروهای ادرارآور حجم ادرار بیشتر می‌شود . البته بیماری‌هایی مانند دیابت هم باعث افزایش حجم ادرار می‌شوند.

نیاز دفع بیشتر

گاهی حجم ادرار طبیعی است اما فرد احساس نیاز بیشتری برای دفع ادرار خود دارد. عواملی مانند استرس و اضطراب، بارداری، بزرگی پروستات، سنگ‌های مجاری ادراری و بیماری‌های عفونی یا بیماری‌های مقاربتی باعث این عامل می‌شوند.

این عارضه در هر صورت قابل درمان و پیشگیری است. اما لازم است بدانید که علت تکرر ادرار و کمردرد به صورت تواما می تواند بخاطر عفونت کلیه ها و یا مشکلات نخاعی باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. همچنین گاهی تکرر ادرار بدون سوزش است که در این صورت مطمئن خواهید بود علت آن عفونت نیست و می تواند ریشه در افزایش حجم ادرار به دلیل مصرف مایعات زیاد و یا داروهای ادرار آور داشته باشد.

چگونه تکرر ادرار را درمان کنیم؟

برای درمان تکرر ادرار چند روش را پیشنهاد می کنیم:

درمان با طب سنتی

پزشکان طب سنتی برای درمان تکرر ادرار با طب سنتی بیشتر توصیه به مصرف داروهای با طبع گرم می‌کنند. بنابراین می‌توانید از گیاهانی مانند زنجبیل به همراه عسل ، جوش شیرین و دارچین و یا کنجد استفاده کنید. همچنین پزشکان طب سنتی معتقدند رب انار و شکر زرد از مواد موثر برای کاهش این عارضه هستند. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط