۰۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲

کلیپ سلامت

ویدیو | خواص بینظیر زردچوبه را بدانید

خواص زردچوبه از جمله موضوعاتی است که امروزه نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. زردچوبه، این گیاه گرمسیری با ریشه‌ای زرد رنگ، نه تنها به عنوان ادویه ای معروف استفاده می‌شود، بلکه خواص بی‌شماری در حفظ سلامتی دارد. از قدیم‌الایام تاکنون، زردچوبه به عنوان یک راه حل طبیعی و سنتی برای مشکلات مختلف بهداشتی شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در فرهنگ ایرانی و آسیایی استفاده کردن از ادویه‌ها و به خصوص زردچوبه در غذا‌ها بسیار دیده می‌شود. به همین خاطر بهتر است بدانیم ادویه مورد نظر چه ویژگی‌هایی دارد. به عقیده بسیاری از افراد زردچوبه صرفاً جنبه رنگ دهی به غذا دارد و نمی‌توانیم خواص دیگری را از آن انتظار داشته باشیم. این در حالی است که کاملاً اشتباه بوده و باید بگوییم که زردچوبه و ماده فعال آن کورکومین می‌توانند هم خواص دارویی و هم خواص درمانی داشته باشند.

معرفی گیاه زردچوبه

ابتدا بهتر است گیاه زردچوبه را از نگاه دیگری ببینیم. زردچوبه چیست؟ زردچوبه (به انگلیسی: turmeric) گیاهی است که از خانواده زنجبیل می‌باشد و ریشه‌ی زرد رنگی دارد. این گیاه یک و نیم متر طول و ساقه‌های متورم گونه دارد و به شکل سنبل گل می‌دهد. گل‌های گیاه زردچوبه نیز دارای رنگ‌های سبز مایل به زرد است. زردچوبه در مناطق گرمسیری مانند هند، ایران و تایلند رشد می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، زردچوبه دارای ترکیبات مختلفی است. ماده فعال اصلی زردچوبه، کورکومین (curcumin) نام دارد که خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و ضد باکتریایی زردچوبه به این ماده بازمی گردد. اسید‌های والرینیک، فلاندرن، کاپریلیک و سابی نیل از جمله مهم‌ترین ترکیبات دیگر این ماده هستند. البته مواد دیگری نیز همچون برونئول و تورمرول نیز در زردچوبه یافت می‌شوند.

از زمان‌های قدیم، زردچوبه در آشپزی به عنوان ادویه و رنگ دهنده استفاده می‌شد. اما خواص دارویی و بهداشتی آن نیز دریافت شده و به مرور زمان، بیشترین توجه به خواص سلامتی آن معطوف شد. از طریق مصرف زردچوبه به صورت پودر، عصاره، کپسول یا به عنوان ادویه در غذاها می‌توانید از خواص زردچوبه، این گیاه مفید برای سلامتی خود بهره‌مند شوید. مثلاً زردچوبه می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات مفصلی، حفظ سلامت مغز و قلب و کاهش خطر بروز بعضی از بیماری‌ها کمک کند.

ویدیو | خواص بینظیر زردچوبه را بدانید

ویدیو | خواص بینظیر زردچوبه را بدانید

معرفی مهم‌ ترین خواص درمانی زردچوبه

بر اساس تحقیقاتی که تاکنون بر روی این ادویه انجام شده است، خواص بسیار زیادی را برای آن پیدا کرده‌اند. با این وجود در این قسمت سعی کرده‌ایم تا به مهم‌ترین خاصیت‌های این گیاه اشاره کنیم. شناخت مهم‌ترین خواص زردچوبه برای بدن سبب می‌شود تا بتوانید به شکل بهتر و راحت‌تری از این به بعد از زردچوبه در غذا‌های خود استفاده کنید.

 زردچوبه و لاغری

حتی اگر جزء افرادی هستید که اضافه وزن دارید و به دنبال کم کردن وزن خود هستید، می‌توانید از زردچوبه برای این منظور استفاده کنید. به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های طبیعی در زردچوبه، می‌توانیم بگوییم که این ماده برای کاهش وزن و چربی سوزی اهمیت بسیار زیادی دارد. مسلماً نمی‌توانید در غذا‌های خود از زردچوبه زیادی استفاده کنید؛ بنابراین بهتر است به سراغ نوشیدنی شیر طلایی بروید. این نوشیدنی از شیر، روغن نارگیل و زردچوبه تشکیل شده است که می‌تواند اثر فوق‌العاده زیادی را بر روی کاهش وزن شما داشته باشد. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط