۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

وعده مجلس درباره افزایش حقوق دو گروه از کارمندان/ افزایش پایه حقوق بازنشستگان بر اساس همسان سازی جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمدمهدی فروردین در جلسه علنی امروز در تذکری گفت: در شرایطی که برداشت محصول لیموترش شروع شده قیمت آن نیمی از هزینه های تولید را هم پوشش نمی دهد. باغداران همچون سال گذشته متضرر شده و رغبتی به برداش...

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۱ / معوقات بازنشستگان واریز شد؟ / تصمیم جدید دولت درباره واریز حقوق و معوقات بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمدمهدی فروردین در جلسه علنی امروز در تذکری گفت: در شرایطی که برداشت محصول لیموترش شروع شده قیمت آن نیمی از هزینه های تولید را هم پوشش نمی دهد. باغداران همچون سال گذشته متضرر شده و رغبتی به برداشت محصول خود را ندارند. زمینه صادرات این محصول و خرید تضمینی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باغداران میمند مشکلاتی در زمینه محصول انگور خود دارند، افزود: متاسفانه تعیین قیمت انگور در بازار در دست دلالان بوده و کشاورزان متضرر می شوند.

این نماینده مجلس در تذکر دیگری بر ضرورت افزایش حقوق کارمندان وزارت کشور تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم افزایش حقوق نیروهای فراجا تاکید کرد و افزود: حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی دهد؛ نباید نسبت به وضعیت‌شان بی توجه باشیم. بی تردید نیروهای فراجا امنیت کشور را تامین می کنند با این حال از فرماندهان تا کارکنانشان از وضعیت حقوق خود معترضند که می طلبد به این موضوع رسیدگی کنیم.

افزایش پایه حقوق بازنشستگان بر اساس همسان سازی جدید

 

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.

حقوق بازنشستگان میزان دریافتی بعد از اتمام زمان کار و پرداخت بیمه ماهانه می باشد. حقوق بازنشستگان همواره با بالا رفتن تورم در کشور و افزایش حقوق کارگران و کارمندان زیاد می شود.حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت‌ها بوده است. مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است، زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است. تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می‌شود. جزئیات افزایش ماهیانه حقوق بازنشستگان در شرایط مختلف مشخص شد.

بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱، موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش جزء (۲) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود.

مبنای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران و حقوق بازنشستگانوی ادامه داد: عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در چارچوب ضوابط و مقررات صندوق و مطابق مصوبه هیئت مدیره محترم صندوق از محل سود سرمایه‌گذاری صندوق تامین شده است.

شریعتی گفت: کلیه مستمری‌بگیران که تاریخ اجرای احکام مستمری آن‌ها تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ است مبلغ ۷ میلیون ریال و مستمری‌بگیرانی که بعد از تاریخ مذکور مشمول انواع تعهدات صندوق گردیده‌اند ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده پرداخت گردیده است، لازم به ذکر است کلیه افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۱ مشمول بهره‌مندی از تعهدات بلندمدت صندوق شده یا خواهند شد از مبلغ عیدی بهره‌مند خواهند شد.

حقوق بازنشستگان

ردیف حقوق ماهانه سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) حقوق ماهانه سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) میزان افزایش

۱، ۳۵،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰،

۲، ۳۷،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۵۰.۸%

اضافه شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان به عنوان حکم موضوع پرداخت برای دولت

وحیدی، می گوید مجلس پیشنهاد داده است همسان سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک بند و حکم موضوع پرداختی در برنامه هفتم توسعه قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با میزان، رسانه وابسته به قوه قضاییه با بیان اینکه اجرایی نکردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان زحمات ۳۰ ساله خیلی از کارکنان دولت را نادیده می‌گیرد گفت: شرایط عدم پرداخت همسان‌سازی در قانون بودجه سنواتی اگر با این روال ادامه پیدا کند جمع زیادی از کارکنان بازنشسته دولت عملا باید تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار بگیرند.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401 چند درصد است؟

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی ما از دولت این بود که در برنامه ششم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود. این مصوبه در سال ۱۴۰۰ تصویب شد اما صندوق‌های بازنشستگی آن را اجرا نکردند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد کردیم در برنامه هفتم به عنوان یک بند و حکم موضوع پرداخت همسان‌سازی در دستور کار قرار بگیرد گفت: اگر ضرر و زیانی در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد دلیل نمی‌شود این پرداخت نشود، چون دولت برابر خدمات کشوری موظف بود در فصل نهم و دهم شرایط تورمی پرداختی‌ها را انجام دهد.

وحیدی با بیان اینکه عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان زحمات ۳۰ ساله خیلی از کارکنان دولت را نادیده گرفته است اظهار کرد: شرایط عدم پرداخت همسان‌سازی در قانون بودجه سنواتی اگر با این روال ادامه پیدا کند جمع زیادی از کارکنان بازنشسته دولت عملا باید تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار بگیرند.

برخی کارشناسان معتقدند عدم پرداخت عادلانه در صندوق ها می تواند به شکل گیری اعتراضات گسترده و تهدیدهای امنیتی منجر شود.

در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی نیز خواستار توجه ویژه به معیشت خود هستند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط