۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳

واکنش وزیر اسبق آموزش و پرورش به معرفی مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، “علی اصغر فانی” وزیر اسبق آموزش و پرورش در واکنش به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: من، چون ایشان را نمی‌شناسم نظری هم ندارم، زیرا به هر حال باید افراد...

واکنش وزیر اسبق آموزش و پرورش به معرفی مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، “علی اصغر فانیوزیر اسبق آموزش و پرورش در واکنش به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: من، چون ایشان را نمی‌شناسم نظری هم ندارم، زیرا به هر حال باید افراد را شناخت تا بتوان نسبت به آن‌ها اظهار نظر کرد. آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد، ولی متاسفانه آموزش و پرورش در جامعه ما نزد مسئولان رده بالا از این جایگاه برخوردار نیست.

فانی با بیان به اینکه زمانی دکتر حسابی در جایگاه وزیر آموزش و پرورش بوده‌اند، گفت: در این جایگاه افراد بزرگی همچون پروفسور حسابی، دکتر غلامحسین شکوهی و شهیدان باهنر و رجایی، مرحوم استاد پرورش و دکتر سید کاظم اکرمی بوده‌اند، بنابراین گزینه‌های پیشنهادی اگر بالاتر از این افراد نیست، حداقل پایین‌تر نباشد.

وی با اشاره به ویژگی‌‎های مهمی که صاحب کرسی وزارتخانه اثرگذاری همچون آموزش و پرورش می‌تواند داشته باشد، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید اول از همه سازمان و فرهنگ وزارتخانه را بشناسد؛ یعنی بداند این ۱۰۷ هزار مدرسه که در پراکندگی سرزمینی ما قرار دارند با چه چالش‌هایی مواجه هستند.

وزیر آموزش و پرورش باید اولویت‌ها را بداند و نیرو‌ها را بشناسد

فانی گفت: وزیر آموزش و پرورش همچنین باید اولویت‌ها را بداند و نیرو‌ها را بشناسد؛ زیرا قرار است در آینده مدیرکل‌های آموزش و پرورش استان‌ها و معاونانش را انتخاب کند؛ بنابراین او باید نیرو‌ها را بشناسد وگرنه برخی‌ها نفوذ می‎کنند و هرکسی که بخواهند به ایشان تحمیل می‌کنند.

معلمان باید احساس کنند وزیر از جنس خودشان است

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر محبوبیت وزیر میان معلمان گفت: نکته دوم که بسیار مهم است؛ مقبولیت وزیر آموزش و پرورش نزد فرهنگیان است. بیش از یک میلیون فرهنگی در کشور داریم که وزیر آموزش و پرورش باید در میان آن‌ها محبوبیت و مقبولیت داشته باشد. یعنی زمانی که به استانی سفر می‌کند و در جمع معلمان قرار می‌گیرد، معلمان با عزت با او برخورد کنند و احساس کنند که وزیر نیز یکی مانند خودشان است و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: شرط سوم این است که وزیر آموزش و پرورش باید از جامعه مکرم فرهنگیان باشد. وزیر آموزش و پرورش باید یک معلم باشد، گچ خورده باشد، کف مدرسه بوده باشد، مدارس چند شیفته را دیده باشد و بداند کلاس چند پایه یعنی چه؟ وقتی‌‎ می‌گوییم کلاس پنج پایه یا شش پایه یعنی از پایه اول تا ششم در یک کلاس درس جمع شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش باید برنامه راهبردی داشته باشد

فانی با تاکید بر اینکه وزیر باید برنامه راهبردی داشته باشد، گفت: ویژگی چهارمی که وزیر آموزش و پرورش باید داشته باشد این است که در عین حالی که دیدگاه تربیتی دارد؛ از رویکرد راهبردی استفاده کند و راهبردی بیاندیشد. با این تفاسیر هم بخش‌های جزئی و هم بخش کلان آموزش و پرورش مهم است و ما نمی‎توانیم هیچ کدام را فدای آن یکی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش باید پست‌های مدیریت قبل از وزارت را طی کرده باشد

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: شرط پنجم این است که وزیر باید مدارج مدیریتی را در آموزش و پرورش طی کرده باشد. کسی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود باید حداقل دو سه مورد از پست‌های مدیریت قبل از وزیر را طی کرد باشد. به طور مثال رییس منطقه، مدیر استان، معاون وزیر و… بوده باشد و یک ارتقا پلکانی داشته، وگرنه موفق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش باید یک شخصیت تحول‌گرا و ریسک‌پذیر باشد. او همچنین باید معتقد به سند تحول بنیادین بوده و خود را ملزم به اجرای آن سند بداند.

فانی گفت: شرط هفتم این است شخص مسئول در این زمینه باید دارای قدرت نفوذ و رهبری بر سازمان را داشته و قابلیت برقراری ارتباط با فرهنگیان و عناصر خارج از آموزش و پرورش را نیز داشته باشد.

وزیر باید قدرت چانه‌زنی با سازمان برنامه و بودجه را داشته باشد

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: آخرین شرط نیز این است که قدرت چانه زنی با سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی را داشته باشد و تلاش کند که سهم آموزش و پرورش از GDP و بودجه عمومی را حداقل تا میانگین جهانی ارتقا دهد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر یکی از مشکلات آموزش و پرورش کمبود معلم است، وزیر آموزش و پرورش چطور باید این مساله را حل کند؟ گفت: مهم‌ترین رکن فرآیند تعلیم و تربیت معلم است. یعنی نسبت به کتاب، محتوای آموزشی، فضای آموزشی و حتی مقررات که همگی مهم هستند، معلم رکن اصلی است.

فانی افزود: از این رو وزیر آموزش و پرورش بداند که باید در آینده بیشترین وقتش را روی نیروی انسانی اعم از بهسازی منابع انسانی موجود بگذارد، زیرا تعدادی نیروی انسانی ضعیف جذب آموزش و پرورش شدند که باید وضعیت آن‌ها بررسی شده و آن‌هایی که صلاحیت معلمی ندارند حذف شوند. همچنین لازم است برخی از معلمین به روز شوند.

معلمان باید آیین نامه استخدامی خاص خودشان داشته باشند

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: معلم کارمند نیست و متاسفانه در این چندساله با معلم مثل کارمند توسط قانون مدیریت خدمات کشوری برخورد می‌شود. معلم نه کارمند و نه استاد دانشگاه است. معلمان باید یک آیین نامه استخدامی خاص خودشان داشته باشند.

فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: بحث ارزیابی از کارایی معلمان و رتبه‌بندی باید مورد توجه وزیر آینده قرار بگیرد. هر کسی از هر جریان سیاسی دارای این ویژگی‌ها باشد، مناسب است، ولی اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشد یقینا نمی‎تواند وزارت خانه پهن پیکر آموزش و پرورش را مدیریت و رهبری کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار