۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲

واکسیناسیون کووید۱۹ برای زنان باردار توصیه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره واکسن های موجود در ایران و ارجحیت آنها برای زنان باردار گفت: در مورد ارجح بودن واکسن های موجود در ایران برای زنان باردار مطالعه ا...

واکسیناسیون کووید۱۹ برای زنان باردار توصیه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره واکسن های موجود در ایران و ارجحیت آنها برای زنان باردار گفت: در مورد ارجح بودن واکسن های موجود در ایران برای زنان باردار مطالعه ای وجود ندارد، مضاف بر اینکه هنوز برنامه واکسیناسیون کشوری زنان حامله اعلام نشده است و در دسترس بودن واکسن هنوز موضوعی قابل بحث است.

توصیه می شود زنان در دوران بارداری واکسینه شوند

دکتر ملیحه عرب در خصوص اینکه آیا زنان باردار نیز می توانند اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند اظهار داشت: در مطالعات آمده که واکسیناسیون کووید۱۹ برای تمامی زنان باردار توصیه می شود و انتخابی وجود ندارد که بگوییم واکسن را بعد از زایمان می زنیم یا قبل از زایمان،  توصیه می شود در دوران بارداری واکسینه شوند.

وی افزود: باید دقت داشت افرادی که خطر بالاتری دارند و به واسطه شغل یا اطرافیان در معرض خطر بالاتر بیماری هستند از جمله؛ پرستاران باردار و همچنین عده ای که اگر دچار عفونت کووید شوند خطر بیماری شدید در آنها بیشتر است از جمله کسانی که چاق هستند یا فشار خون و دیابت دارند؛ این دو گروه بیشتر از بقیه از واکسیناسیون سود می برند. باید توجه داشت که بارداری خود امکان افزایش بیماری و شدت گرفتن آن را به همراه دارد و احتمال عفونت شدید در افراد باردار بیشتر است.هر چه زمان می گذرد تحقیقات بیشتر نشان می دهند که واکسیناسیون باید در بارداری انجام شود

وی تصریح کرد: اطلاعاتی که داریم و مطالعات ما در رابطه با ایمن بودن واکسیناسیون کووید۱۹ در بارداری و تاثیر آن بر جنین به دلیل جدید بودن بیماری تحقیقات بالایی نیست ولی هر چه زمان می گذرد تحقیقات بیشتر نشان می دهند که واکسیناسیون باید در بارداری انجام شود. البته این یک تصمیم است و بسیاری با توجه به شرایط و موقعیت خود تصمیم می گیرند واکسن نزنند.

هنوز برنامه واکسیناسیون کشوری زنان حامله اعلام نشده است

این متخصص زنان درباره واکسن های موجود در ایران و ارجحیت آنها برای زنان باردار گفت: در مورد ارجح بودن واکسن های موجود در ایران برای زنان باردار مطالعه ای وجود ندارد، مضاف بر اینکه هنوز برنامه واکسیناسیون کشوری زنان حامله اعلام نشده است و در دسترس بودن واکسن هنوز موضوعی قابل بحث است.

لازم نیست بعد از واکسیناسیون، افراد بارداری خود را به تعویق بیندازند

وی تصریح کرد: واکسن هایی که در دسترس هستند ویروس زنده قابل تکثیر ندارند که موجب بیماری شود ولی یک سری عوارض جانبی غیر اختصاصی در مورد واکسن ایجاد شده و گزارش می شود که به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی است که به آنها واکنش های ایمنی گفته می شود و این ها امکان دارد. لازم نیست بعد از واکسیناسیون، افراد بارداری خود را به تعویق بیندازند تا زمانی که از واکسیناسیون بگذرد. خود واکسن نیز بر میزان باروری فرد تاثیری ندارد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار