۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷

اقتصادی

وام ازدواج چند ساله است ؟ | مبلغ وام ازدواج برای افراد در سنین مختلف + فیلم

بازپرداخت وام ازدواج 1403 به صورت 120 ماهه (10 ساله) تعیین شده و هر یک از زوجین که وام دریافت کرده، باید نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وام ازدواج یکی از کمک هزینه هایی است که به تازه عروس داماد ها برای شروع زندگی داده میشود. وام ازدواج برای افراد در سنین مختلف، متفاوت است . برای مشاهده جزئیات بیشتر درباره وام ازدواج اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 وام ازدواج چیست؟

وام ازدواج یکی از اقدامات دولت برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که با هدف تشویق به ازدواج و فرزندآوری و کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوانان انجام می‌شود. این وام به عنوان یک تسهیلات قرض‌الحسنه بدون بهره و با دوره بازپرداخت طولانی به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود که می‌توانند از آن برای خرید وسایل منزل، ودیعه مسکن، برگزاری جشن عروسی و هر نیاز دیگری که برای شروع زندگی مشترک دارند استفاده کنن

شرایط آن در سال ۱۴۰۳

برای دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳، زوجین باید شرایط زیر را داشته باشند:

ازدواج زوجین به صورت عقد رسمی و دفتری ثبت شده و دارای سند ازدواج باشند. هر مدرک مشابه دیگری که در ادیان رسمی کشور مرسوم بوده و توسط مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید است نیز قابل قبول خواهد بود.
تاریخ ازدواج زوجین بعد از ۱ فروردین ۱۳۹۸ باشد.
زوجین دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران باشند؛ صرف نظر از این که در داخل یا خارج از کشور ساکن هستند.
زوجین کارت ملی دائم یا موقت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.
متقاضیان  باید کد پستی محل سکونت خود را ارائه دهند.
هر یک از زوجین باید یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک را معرفی کند و به جز ضامن، نیاز به تهیه سفته به مبلغ مورد نظر نیز وجود دارد.
هیچ یک از زوجین قبلا از وام ازدواج استفاده نکرده باشند. در واقع به هر فرد فقط یک بار وام ازدواج تعلق می‌گیرد.
برای دریافت آن با توجه به الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از سربازی نیاز نیست. بنابراین متقاضیان آقا که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده باشند نیز امکان دریافت وام را دارند.

پیگیری وام ازدواج

وام ازدواج

مدارک آن در سال ۱۴۰۳

ثبت‌نام اولیه به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد و زوجین بعد از انتخاب شعبه بانک، لازم است مدارک زیر را تهیه کرده و در اختیار بانک قرار دهند:

ارائه اصل و کپی از سند ازدواج (عقدنامه)
ارائه اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه هر دو طرف (حتی اگر فقط یکی از زوجین متقاضی دریافت وام باشد.)
ارائه اصل و کپی از کارت‌ملی زوجین
ارائه کد پستی و آدرس دقیق محل سکونت زوجین
ارائه کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت شده از سامانه اینترنتی ازدواج
ارائه اصل و کپی از شناسنامه و کارت‌ملی ضامن

آموزش ثبت‌نام

ثبت‌نام وام ازدواج ۱۴۰۳ در دو مرحله، یک مرحله به صورت اینترنتی و یک مرحله حضوری انجام می‌شود. تمامی زوجین که درخواست وام ازدواج در سال را دارند، ابتدا باید درخواست خودشان را از طریق سامانه اینترنتی وام ازدواج به ثبت برسانند. توجه داشته باشید که ثبت‌نام هر یک از زوجین باید به صورت جدا در سامانه انجام شود.

برای این کار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

به سامانه اینترنتی وام ازدواج به آدرس cbi.ir مراجعه کنید و روی گزینه «سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج» کلیک کنید.
در صفحه جدید، از طریق منوی سمت راست، روی گزینه «ثبت‌نام جدید» کلیک کنید.
در این مرحله لازم است اطلاعات مورد نظر را به دقت پر کنید. اطلاعاتی از قبیل شماره ملی، تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره موبایل و… باید وارد شود. در وارد کردن شماره موبایل دقت به خرج دهید، چرا که کد رهگیری به شماره شما ارسال می‌شود و این کد را باید برای تکمیل مراحل وام ازدواج داشته باشید.
بعد از پر کردن فیلدها، روی گزینه «ادامه» بزنید و سایر اطلاعات درخواستی از جمله بانک و شعبه انتخابی خودتان را پر کنید.
در نهایت یک کد رهگیری ۱۰ رقمی به شماره موبایل متقاضی ارسال می‌شود. در نگهداری این کد دقت داشته باشید تا امکان تکمیل مراحل ثبت‌نام وام ازدواج وجود داشته باشد.

نکته یک: اگر قصد دریافت تسهیلات ازدواج از بانک رسالت را دارید، لازم است ابتدا در سامانه مرات بانک رسالت (imerat.ir) برای اعتبارسنجی اقدام کنید.

نکته دو: مرحله دوم ثبت نام وام ازدواج بعد از مشخص شدن زمان مراجعه به بانک شروع می‌شود. بعد از مشخص شدن زمان مراجعه حضوری، تا ۱۵ روز فرصت دارید با تهیه مدارک لازم، به بانک و شعبه مورد نظر برای ادامه فرایند ثبت‌نام مراجعه کنید.

نکته سه: اگر به هر دلیلی نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود دارید، از منوی سایت ve.cbi.ir، روی گزینه «ویرایش ثبت‌نام قبلی» بزنید. برای ویرایش ثبت‌نام وام ازدواج ۱۴۰۳ باید کدملی و کد رهگیری خود را وارد کنید تا فرم اطلاعات ثبت شده قبلی در اختیارتان قرار بگیرد. امکان ویرایش اطلاعات بانک انتخابی، تاریخ تولد، تاریخ ازدواج و شهر محل سکونت متقاضی وجود دارد.

پیگیری آن

بعد از ثبت‌نام اولیه در سامانه اینترنتی وام ازدواج، لازم است از آخرین وضعیت درخواست خود اطلاع داشته باشید. پیگیری درخواست وام نیز از طریق سامانه اینترنتی وام ازدواج به آدرس ve.cbi.ir انجام می‌شود. برای پیگیری درخواست، علاوه بر کدملی، کد رهگیری ۱۰ رقمی که به شماره موبایل شما ارسال شده نیز ضروری است.

بعد از مراجعه به سایت ve.cbi.ir، از منوی سمت راست روی گزینه «مشاهده وضعیت» کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود باید کدملی، کد رهگیری و تصویر کد امنیتی موجود در صفحه را وارد کنید و روی گزینه «مشاهده وضعیت» ضربه بزنید.

در صفحه‌ی بعدی که باز می‌شود، وضعیت درخواست وام ازدواج مشخص است. اگر تاریخ مراجعه به بانک مشخص شده، لازم است ادامه مراحل ثبت‌نام خود را دنبال کنید.

نکته: اگر کد رهگیری خود را گم کردید، در سامانه اینترنتی ve.cbi.ir و از طریق منوی سمت راست سایت، روی گزینه «بازیابی و چاپ کد رهگیری» بزنید. بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نظر، به کد رهگیری جدید خود دسترسی خواهید داشت. امکان بازیابی کد رهگیری از طریق مراجعه به بانک انتخابی متقاضی نیز وجود دارد.
مهلت دریافت وام ازدواج بعد از عقد

برای دریافت آن فقط ۳ سال بعد از تاریخ عقد فرصت دارید. بنابراین اگر در سال‌های گذشته ازدواج کردید و بیشتر از ۳ سال از تاریخ عقد شما می‌گذرد، امکان دریافت  نخواهید داشت. در واقع  برای زوجین قدیمی تعیین نشده و تسهیلاتی برای تشویق به ازدواج جوانان است.

مبلغ آن در ۱۴۰۳

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ با توجه به سن متقاضیان تعیین می‌شود و به شرح زیر است:

زوجین زیر ۲۵ سال: ۳۵۰ میلیون تومان
زوجین زیر ۲۳ سال: ۳۰۰ میلیون تومان
زوجینی که بعد از سال ۱۴۰۱ به بعد مزدوج شدند: ۳۰۰ میلیون

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

– مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد می باشد.
– اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می باشد.

دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران در ۱۴۰۲

ماده ۱- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهای عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

تبصره ۱: به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره ۲: متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

ماده ۲- متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

ماده ۳- افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

ماده ۴- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۱۰ سال (۱۲۰ ماه) می‌باشد.

ماده ۵- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.

ماده ۶- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می‌باشد.

ماده ۷- در راستای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، اعطای وام ازدواج به واجدین شرایط بر اساس مشمولین مندرج در بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱ دستورالعمل قانون یاد شده تعیین می شود. درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد.

لازم به توضیح است تسهیلات مذکور برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نگردیده باشدک مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.

پایان/*

 

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط