۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶

واکنش یزید نسبت به شهادت امام حسین (علیه السلام) چه بود؟ آیا به اهداف خود دست یافت؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،یزید با آنکه از شهادت حسین(ع) خوشنود و شادمان شد و خودش دستور داد اهلبیت را در حال اسارت به دمشق بفرستند و بعد از ورود آنها هم هرچه توانست ستم و جنایت مرتکب شد و با سر مبارک عزیز خدا و پیغمبر، آنگ...

کلیپ شام غریبان امام حسین تسلیت عاشورای 1401 کلیپ شام غریبان امام حسین تسلیت عاشورای 1401

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،یزید با آنکه از شهادت حسین(ع) خوشنود و شادمان شد و خودش دستور داد اهلبیت را در حال اسارت به دمشق بفرستند و بعد از ورود آنها هم هرچه توانست ستم و جنایت مرتکب شد و با سر مبارک عزیز خدا و پیغمبر، آنگونه اهانت کرد و آن اشعار کفرآمیز را علناً قرائت نمود و پرده از روی باطن کار خود و پدرش برداشت، وقتی عظمت انعکاس شهادت حسین(ع) را در نفوس مردم حتی نزدیکان و محارم خود دید و وقتی با آن خطبههای غرا و شجاعانه زینب و زینالعابدین(ع) در مسجد شام و احتجاجات سایر اهلبیت، حتی اطفال کوچک مواجه شد، در مقام ظاهرسازی برآمد و به حضرت زینالعابدین گفت: «لَعَنَ اللهُ ابْنَ مَرْجانَهَ» [خدا لعنت کند پسر مرجانه را] اگر من در کربلا بودم هرچه پدرت از من میخواست به او میبخشیدم، و تا میتوانستم، هرچند به کشتن بعضی از فرزندانم بود، از او دفاع میکردم؛ و لکن شد آنچه شد، اکنون از مدینه با من مکاتبه فرما و هر حاجتی که داری بنویس که برآورده است. (ابوالشهداء/۲۰۶)

یزید هرگز از کشتن حسین پشیمان نبود و کسی نبود که برای فضایل و حقایق ارزش و اعتباری قائل باشد؛ او خوشحال بود که از پیغمبر(ص) انتقام خود را گرفته است؛ و اگر از شدت یافتن انزجار و تنفر عموم نمیترسید، این بقیه را هم قتل عام میکرد؛ چنانچه شهر مدینه را قتل عام کرد.

حساب یزید و ابن زیاد این بود که ما حسین را میکشیم و بر بدنش اسب میتازیم. اگر توانستیم، مردم نادان را فریب میدهیم، و قتل آن حضرت را یک عمل شرعی و قانونی معرفی میکنیم و او را که مصلح حقیقی است، مخل به نظم و آرامش میشماریم؛ و اگر نتوانستیم با تطمیع و رشوه و بازگذاردن درهای بیتالمال، جمعی از معترضین را ساکت و خاموش میکنیم و آن کسانی را که با مال و رشوه و کرسی ریاست و ترفیع رتبه آرام نمیشوند با تهدید و ارعاب و تبعید و قطع دست و گوش و بینی، نفسشان را میگیریم، همانطور که معاویه در مدت پادشاهی خود با دوستان علی و سران مسلمانان رفتار کرد و علناً سب و ناسزا به امیرالمؤمنین(ع) را بر منابر در شهرها و مساجد مسلمین رایج ساخت؛ اما اینجا حساب بنی امیه حتی بطور موقت و مدت کوتاهی هم درست در نیامد و بانگ اعتراض مردم، از همان روز اول قتل حسین بلند شد و قتل عام مدینه و مظالم دیگر نتوانست آثار شهادت سیدالشهداء را محو نماید.

مظلومیت حسین(ع) بطوری تجلّی کرد که کشندگان آن حضرت، جز سر به زیری و شرمندگی و محرومیت از حقوق اجتماعی و تنفر عمومی، مالک آبرو و اعتباری نبودند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط