۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

واتساپ رفع فیلتر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، واتساپ رفع فیلتر شد امروز ساعت ۱۳ و نیم پیام در واتساپ بدون فیلتر شکن ارسال و دریافت می گردد آیا .اتساپ رفع فیلتر شده یا موقتی است باید منتظر تصمیم شورای عالی فضای مجازی باشیم. واتس آپ رفع فیلتر ش...

قوانین جدید واتساپ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، واتساپ رفع فیلتر شد

امروز ساعت ۱۳ و نیم پیام در واتساپ بدون فیلتر شکن ارسال و دریافت می گردد

آیا .اتساپ رفع فیلتر شده یا موقتی است

باید منتظر تصمیم شورای عالی فضای مجازی باشیم.

واتس آپ رفع فیلتر شد

واتساپ که به شرکت متا تعلق دارد، یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها است که همچنان به اضافه کردن ویژگی‌های جدید به خود ادامه می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن کاربران علاوه بر پیام، می‌توانند تماس صوتی و تصویری نیز برقرار کنند.

اپلیکیشن واتساپ به تازگی قابلیت جدیدی با عنوان call link یا پیوند تماس اضافه کرده است.

با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند یک پیوند تماس صوتی یا تصویری ایجاد و آن را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند. مخاطبین نیز می‌توانند با ضربه زدن بر روی پیوند تماس مشترک، به طور مستقیم به یک تماس صوتی یا تصویری فعال، متصل شوند.

توضیحات تکملیی درباره رفع فیلترواتساپ

نیمه شب گذشته واتساپ برای گروهی از کاربران تلفن های همراه بخصوص بر روی گروهی از شماره های همراه اول برای ساعاتی رفع فیلتر شد. اگرچه با آغاز پنجشنبه دوباره اختلالات بر روی بسیاری از این شماره ها از سر گرفته شده اما روی تعدادی از ارائه دهندگان اینترنت خانگی هم دسترسی به واتساپ ساده تر شده.البته مشخص نیست این اتفاق بیشتر ناشی از اختلال در فیلترینگ رخ داده در فیلترینگ است تا سیاست جدید برای رفع محدودیت ها.

درحالی که روز گذشته هم وزیر ارتباطات از رفع تمام محدودیت های در نظر گرفته شده برای اینترنت غیر از محدودیت های اعمالی برای واتساپ و اینستاگرام سخن گفته بود ، از نیمه شب گذشته تعدادی از کاربران واتساپ روی اینترنت های موبایلی اپراتورهای مختلف و بخصوص همراه اول برای ساعاتی بدون استفاده از فیلترشکن توانستند به واتساپ دسترسی داشته باشند . دوباره انتقال دیتای تکستی انجام می گرفت اما انتقال تصاویر و فیلم به دشواری در جریان بود.

البته پیشتر هم یک بار به دلیل اختلال در فیلترینگ ، چنین دسترسی کوتاهی ایجاد شده بود حالا اما خیلی از کاربرانی که در آن ساعات به واتساپ دسترسی داشتند برای اتصال مجدد با چالش پیش رو شدند و این نشان می دهد احتمالا فیلترینگ با حفره ای مواجه شده است .

جایگزین خارجی واتساپ رفع فیلتر می‌شود؟

همشهری‌آنلاین نوشت: اپلیکیشن چینی وی‌چت از زمان کلید خوردن فیلترینگ، در لیست برنامه‌هایی بوده است که بارها در ایران فیلتر و رفع فیلتر شده است. اما این بار گزارش‌هایی منتشر شده است که خبر از رفع فیلتر دوباره این پلتفرم روی برخی اپراتورها و خدمات‌دهندگان اینترنت می‌دهد.

اگر اینچنین باشد و وی‌چت در دسترس عموم مردم قرار بگیرد می‌تواند نشانه‌ای از تصمیمات جدید مقامات ارتباطات کشور باشد. وزارت ارتباطات مدت‌هاست در پی استفاده از یک پلتفرم خارجی است تا آن را جایگزین واتس‌اپ و تلگرام فیلتر شده کند. حالا رفع فیلتر وی‌چت شاید نشانه‌ای از تعامل با چین برای خرید این پلتفرم باشد.

به‌ویژه در شرایطی که چند ماهی است پیام‌رسان پرکاربر واتساپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام از دسترس خارج شده‌اند. وی‌چت در چین پرطرفدارترین اپلیکیشن چند منظوره است. این پلتفرم که توسط غول فناوری چینی تنسنت ساخته شده است، نخستین بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. از این پیام‌رسان علاوه بر استفاده به‌عنوان ابزاری برای انتقال پیام، برای پرداخت آنلاین بومی در چین نیز استفاده می‌شود و در واقع می‌توان گفت به نوعی کیف پول الکترونیکی است.
البته یکی از اساسی‌ترین نکات در مورد وی‌چت این است که از هیچ سیستم رمزگذاری برای تماس‌ها و پیام‌ها و اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کند و از این‌رو گزارش‌های مختلفی درباره نگرانی کاربران درباره لو رفتن مکالمات و داده هایشان وجود دارد.

وی‌چت نخستین بار در ۲۸ آذر سال ۹۲ فیلتر شد. کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، در بیانیه‌ای به‌دنبال فیلتر این پلتفرم اجتماعی، علت این کار را جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضا و نقض حریم خصوصی آنها عنوان کرده بود. اما محمود واعظی، وزیر ارتباطات وقت کشور، گفت: کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و وزارت ارتباطات تنها به‌عنوان یکی از ۱۲عضو این کمیته، از حق رأی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است.

بعدها در دی ۹۶ این پیام‌رسان چینی درپی درخواست آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم رفع فیلتر شد. اما مجددا در سال ۱۴۰۰ این پلتفرم فیلتر شد و حالا طبق گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی گویا دوباره در دسترس قرار گرفته است.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار