۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸

همه چیز درباره ی سرطان سینه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به تومورهای کوچک به شکل غده در بافت های سینه یا رشد سلول های غیرطبیعی در پستان، سرطان سینه گفته می شود. با اینکه سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان وجود دارد اما دومین عامل مرگ و میر بانوان در اث...

همه چیز درباره ی سرطان سینه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به تومورهای کوچک به شکل غده در بافت های سینه یا رشد سلول های غیرطبیعی در پستان، سرطان سینه گفته می شود. با اینکه سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان وجود دارد اما دومین عامل مرگ و میر بانوان در اثر ابتلا به سرطان است. هر چقدر سرطان سینه سریع تر و زودتر تشخیص داده شود، درمان آن موفقیت آمیزتر است.

علائم سرطان سینه چیست؟

مهم ترین نشانه سرطان سینه، توده ای با قوام سفت با هر سایزی در سینه فرد است که درد ندارد. در بیشتر موارد این توده متحرک نبوده و به بافت یا پوست سینه چسبیده است. درصدی کمی هم وجود دارد که توده درد داشته یا متحرک است.

یکی دیگر از نشانه های سرطان سینه، ترشح خود به خودی از نوک سینه است که به رنگ زرد شفاف یا خونی است. در صورتی که این ترشح فقط از یک سینه باشد و باعث خونی و خیس شدن لباس زیر شود، ممکن است نشانه سرطان باشد.

همچنین فرورفتگی نوک سینه، در صورتی که به تازگی ظاهر شود و به خصوص اگر در یکی از سینه باشد یا زخم نوک سینه به مدت طولانی وجود داشته باشد و با درمان موضعی درمان نشود، فرورفتگی پوست قسمتی از سینه، زخم روی سینه، التهاب و قرمزی و ورم پوست، درد پیوسته در پستان یا زیر بغل و تورم در زیر بغل یا اطراف ترقوه از دیگر علامت های سرطان سینه هستند.

سرطان سینه
پیشگیری از سرطان سینه

عوامل سرطان سینه چیست؟

از آنجایی که علت دقیقی برای سرطان پستان مشخص نشده است، تنها می توان عوامل خطر را شناسایی کرد. با افزایش آگاهی بانوان در سال های اخیر، این سوال مطرح می شود که “سرطان سینه چه علائمی دارد؟“مهم ترین عامل ابتلا به این سرطان، سن و سابقه خانوادگی بیان شده است. در واقع در این سرطان ژنتیک و محیط با هم خطر ابتلا را برای هر فرد ایجاد می کنند.

عوامل ژنتیکی تاثیرگذار در سرطان پستان عبارتند از جنس، سن، نژاد، تاریخچه ژنتیکی خانواده، تاریخچه سلامت شخصی فرد، قاعدگی زودهنگام (پیش از ۱۲ سالگی) و یائسگی دیرهنگام (پس از ۵۵ سالگی)، جهش ها خاص داخل ژنوم و پستان دارای بافت متراکم که امکان تشخیص را سخت تر می کند.

علاوه بر موارد فوق، سبک زندگی و عوامل محیطی مانند عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی نادرست، چاقی یا اضافه وزن، مصرف الکل، پرتو درمانی سینه پیش از ۳۰ سالگی و تابش اشعه به قفسه سینه احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

سرطان سینه
علائم سرطان سینه

انواع تومورهای سرطان سینه چیست؟

تومورهای پستان دو نوع تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم دارند.

سرطان سینه خوش خیم ناشی از تومورهای خوش خیم است که به سبب واکنش شدید بافت پستان به تغییرات سطح هورمون های تخمدان ایجاد شده و بیشتر در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله دیده می شود.

در صورتی که این تومورها زود تشخصیص داده نشود، تبدیل به سرطان سینه بدخیم خواهند شد

سرطان سینه
انواع سرطان سینه

سرطان سینه چگونه درجه بندی می شود؟

درجه بندی سرطان سینه شامل ۵ مرحله است که براساس اندازه تومور، حمله به بافت های جانبی، میزان سرایت به غدد لنفاوی و سایر نقاط بدن انجام می شود.

روش های درمان سرطان سینه چیست؟

با توجه به نوع سرطان پستان و مرحله ای که در آن تشخیص داده می شود، روش های درمانی متفاوتی وجود دارد. برای درمان این بیماری روش های متفاوتی مانند دارو درمانی، شیمی درمانی، جراحی و یا تابش وجود دارد. برخی از آن ها عبارتند از:

  • لامپکتومی: در این روش پزشک زنان تنها بافت سرطانی و بخشی از سلول های سالم اطراف آن را بر می دارد و پستان را حفظ می کند.
  • ماستکتومی: در این روش کل پستان، بافت های اطراف آن و حتی ممکن است مقداری از بافت های نزدیک به سایر اندام ها به طور کامل برداشته شود. البته این روش بسته به اینکه گره های لنفاوی و اعصاب درگیر شده اند یا خیر، مختلف است.
  • پرتودرمانی: در این روش پرتوهای پرانرژی برای کشتن موضعی سلول های سرطانی استفاده می شوند. از این روش در کنار شیمی درمانی و یا جراحی نیز استفاده می شود.
سرطان سینه
درمان سرطان سینه
  • شیمی درمانی: داروهای شیمی درمانی به وسیله تزریق آهسته وریدی یا قرص، تجویز می شوند.
  • هورمون درمانی: برخی از سلول های سرطان سینه توسط دو هورمون استروژن یا پروژسترون فعال می شوند. هورمون درمانی رشد تومورهای گیرنده این هورمون ها را متوقف یا کند می کند.
  • درمان دارویی: یک روش جدید درمانی است که در آن از پروتئین های خاصی مانند HER-2 استفاده می کنند و رشد تومورهای سرطانی که حاوی این پروتئین هستند را متوقف می کنند.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار