۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

همه چیز درباره روپوش پزشکی

درباره روپوش پزشکی همه چیز را می‌دانید؟ در صنعت بهداشت و درمان، روپوش از اهمیت بالایی برخوردار است. این لباس کارمندان و کادر درمان را از برخورد مستقیم با مواد مضر و خطر زا مصون می دارد. در این نوشته از روپوش پزشکی و فایده های استفاده از آ...

همه چیز درباره روپوش پزشکی

درباره روپوش پزشکی همه چیز را می‌دانید؟

در صنعت بهداشت و درمان، روپوش از اهمیت بالایی برخوردار است. این لباس کارمندان و کادر درمان را از برخورد مستقیم با مواد مضر و خطر زا مصون می دارد. در این نوشته از روپوش پزشکی و فایده های استفاده از آن بیشتر خواهیم گفت. همراه ما بمانید.

تاریخچه روپوش پزشکی

هنوز هم تعداد زیادی از پزشکان، پوشیدن روپوش سفید را به هر رنگ دیگری ترجیح می دهند. دلیل آنست که این رنگ ( رنگ سفید) حسی از اعتماد و مهربانی را در بیماران زنده می کند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سال است که رنگ سفید رنگ شاخص لباس پزشکان بوده و ایجادگر اولین تصویر ذهنی ما از پزشکان می باشد. به عنوان مثال اگر به یک کودک بگویید پزشکی را نقاشی کند به احتمال ۹۹ درصد کودک لباس پزشک را سفید خواهد کشید.

همچنین بیماران انتظار دارند تا در مطب پزشکان، در بیمارستان ها، در کلینیک ها و مراکز درمانی توسط فردی که لباس سفید پوشیده است درمان شوند. لباس سفید تصویری از بهداشت و پاکیزگی را در ذهن آنها ایجاد می کند.

اما با وجود تمامی این تفاسیر گفته شده که  قبل از اواخر قرن نوزدهم، پزشکان لباس سفید نمی پوشیدند، آنها لباس های رسمی و روزانه خودشان را بر تن می کردند و برای جلوگیری از کثیف شدن آن، مواضعی که ممکن بود بیشتر در معرض آلودگی قرار بگیرد را با چیزی می پوشاندند. به عنوان مثال استفاده از سردست برای جلوگیری از آلوده شده سر آستین رایج بود. از اینرو چیزی تحت عنوان روپوش پزشکی یا روپوش پرستاری در آن زمان همه گیر نبود.

حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید که پیش از آن یعنی در قرن ۱۸ میلادی پزشکان لباس مشکی می پوشیدند. آنها به دلیل رسمی بودن رنگ مشکی از آن استفاده می کردند. گفتنی است که در آن زمان تعاملات پزشکی مسئله ای جدی و رسمی تلقی می شد.

در واقع رنگ مشکی در آن زمان تنها به پزشکان تعلق نداشت و تمامی مشاغل رسمی از لباس هایی با رنگ تیره استفاده می کردند. به عنوان مثال روحانیون، معلمان، معماران و… نیز لباس هایی با رنگ مشکی می پوشیدند.

حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید که تا اواخر قرن نوزدهم، استفاده از خدمات علم پزشکی معمولا آخرین راه حل و اغلب پیش درآمدی برای مرگ بود. چون ملاقات با پزشک به ندرت برای بیمار مفید واقع می شد. همین مساله باعث شده بود که در آن زمان علم پزشکی علمی بی فایده و اغلب فریب کارانه لحاظ شود.

اما در دوران معاصر و تقریبا از شروع قرن بیستم، پزشکی چهره دیگری را به خودش گرفت. پزشکی تبدیل به یک علم بشر دوستانه شد که قرار بود با پاکیزگی و تمیزی سرشته شده باشد و پاکیزگی و تمیزی رنگ روشن دارد. از اینرو بیمارستان‌ها تخت‌های خود را با ملحفه‌های سفید تمیز تجهیز کردند، پرستاران کلاه‌های سفید بر سر گذاشتند، و پزشکان روپوش پزشکی به رنگ سفید پوشیدند تا اعتماد مردم به آن‌ها و مهارت‌شان جلب گردد.

روپوش پرستاری

آیا روپوش پزشکی فقط به رنگ سفید است؟

خیر. در حال حاضر روپوش های پزشکی در طرح ها و رنگ های مختلف و متنوعی وجود دارند.

برای خرید انواع روپوش باکیفیت به سایت سندس مراجعه کنید.

 

نگهداری و مراقبت

چگونه باید از روپوش پزشکی نگهداری کرد؟

چنانچه این روپوش رنگ سفید داشته باشد نگهداری از آن به مراتب به دقت بیشتری نیاز دارد. چرا که آلودگی و لکه راحت تر بر روی رنگ سفید می نشینند و همچنین ماندگاری آنها بر روی رنگ سفید بیشتر است. گفتنی است که روپوش های سبز و آبی نیز به مراقبت نیاز دارند. در صورت عدم رعایت نظافت، روپوش به راحتی لک شده و همانطور که میدانید پوشیدن لباس کثیف در محیط درمانی به هیچ عنوان جلوه خوبی ندارد. چرا که هیچ فردی دوست ندارد بیمار کسی باشد که خود بهداشت را رعایت نمی کند. پس به عنوان کادر درمان بایستی در رعایت نظافت کوشا باشید. در همین زمینه بد نیست بدانید که رعایت نظافت روپوش، میتواند عمر آن را چندین برابر کند.

برای تمیز نگه داشتن روپوش پزشکی باید چه مواردی را به دقت مورد توجه قرار داد؟

۱ روپوش پزشکی شما همیشه باید شستشو داده شود.

محیط های درمانی محیط های آلوده ای هستند. اگر روپوش پزشکی یا روپوش پرستاری می پوشید یادتان باشد که این لباس همیشه باید شستشو داده شود. شاید این لباس در ظاهر کثیف و لکه دار نباشد اما حتما می دانید که لک تنها نشانه ی آلودگی نیست و آلودگی می تواند در لباسی که ظاهرا تمیز به نظر می رسد هم وجود داشته باشد. پس بهتر است یک روز درمیان روپوش را بشویید و نظافت را تا جای ممکن رعایت کنید. اگر فکر می کنید این کار برایتان زمان بر است و باعث زحمت تان می شود، می توانید به جای یک روپوش پزشکی، ۲ الی ۳ روپوش داشته باشید و در فواصل مختلف از آنها استفاده کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید بیشتر در زمان صرفه جویی کنید.

به منظور خرید روپوش پزشکی می توانید به فروشگاه های تجهیزات پزشکی مراجعه نمایید.

مراقبت از روپوش

نتیجه گیری:

  • در صنعت بهداشت و درمان، روپوش از اهمیت بالایی برخوردار است. این لباس کارمندان و کادر درمان را از برخورد مستقیم با مواد مضر و خطر زا مصون می دارد.
  • هنوز هم تعداد زیادی از پزشکان، پوشیدن روپوش سفید را به هر رنگ دیگری ترجیح می دهند. دلیل آنست که این رنگ ( رنگ سفید) حسی از اعتماد و مهربانی را در بیماران زنده می کند.
  • در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سال است که رنگ سفید رنگ شاخص لباس پزشکان بوده و ایجادگر اولین تصویر ذهنی ما از پزشکان می باشد.
  • بیماران انتظار دارند تا در مطب پزشکان، در بیمارستان ها، در کلینیک ها و مراکز درمانی توسط فردی که لباس سفید پوشیده است درمان شوند. لباس سفید تصویری از بهداشت و پاکیزگی را در ذهن آنها ایجاد می کند.
  • جالب است بدانید که در قرن ۱۸ میلادی پزشکان لباس مشکی می پوشیدند. آنها به دلیل رسمی بودن رنگ مشکی از آن استفاده می کردند. گفتنی است که در آن زمان تعاملات پزشکی مسئله ای جدی و رسمی تلقی می شد.
  • در دوران معاصر و تقریبا از شروع قرن بیستم، پزشکی چهره دیگری را به خودش گرفت. این علم تبدیل به یک علم بشر دوستانه شد که قرار بود با پاکیزگی و تمیزی سرشته شده باشد. از اینرو بیمارستان‌ها تخت‌های خود را با ملحفه‌های سفید تمیز تجهیز کردند، پرستاران کلاه‌های سفید بر سر گذاشتند، و پزشکان روپوش پزشکی به رنگ سفید پوشیدند تا اعتماد مردم به آن‌ها و مهارت‌شان جلب گردد.
  • هیچ کس به طور دقیق نمی داند که اولین روپوش پزشکی از کجا آمد و یا چه کسی طراح آن بود.
  • لباس سفید، ( روپوش پزشکی و روپوش پرستاری ) با به تصویر کشیدن دکتر و پرستار به عنوان منبع پاکی و اقتدار مترادف است.
  • بعد از آن رنگ های دیگری هم وارد میدان شدند. چند تن از پزشکان شروع به استفاده از رنگ های متنوع تر مانند سبز کردند. استدلال آنها این بود که رنگ سبز برای چشم راحتی ایجاد می کند.
  • این لباس غالبا از جنس پلی استر و پنبه می باشد. گفتنی است که روپوش پزشکی، ( روپوش پزشکی زنانه و روپوش پزشکی مردانه) باید مقاوم و راحت باشد و به راحتی اتو بشود.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار