۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰

همه چیزدر مورد آب آوردن زانو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،۰۴ گاهی اوقات به دلایل متعددی از جمله وجود بیماری‌های زمینه‌ای، استفاده بیش از حد از مفصل، کار مداوم و… باعث می‌شود آب بیشتری در اطراف مفصل جمع شود. در این حالت مفصل ورم می‌کند و معمولا با درد یا س...

همه چیزدر مورد آب آوردن زانو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،۰۴ گاهی اوقات به دلایل متعددی از جمله وجود بیماری‌های زمینه‌ای، استفاده بیش از حد از مفصل، کار مداوم و… باعث می‌شود آب بیشتری در اطراف مفصل جمع شود. در این حالت مفصل ورم می‌کند و معمولا با درد یا سوزش همراه است. یکی از مفاصلی که بیشتر در معرض آب آوردن و تورم قرار دارد، زانو است.

علت ورم کردن و آب آوردن زانو چیست؟

مایعات دور زانو معمولا از گلبول‌های سفید و قرمز خون، روان‌کننده‌های طبیعی و سایر مواد شیمیایی آزادشده تشکیل شده‌اند. هنگامی که آسیبی به زانو وارد می‌شود، بدن برای محافظت از آن مایعاتی را در اطراف زانو تولید می‌کند. زمانی که تولید این مایعات بیش از حد می‌شود، آب آوردن زانو اتفاق می‌افتد. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث تجمع آب روی زانو شود. از مهم‌ترین علل آب آوردن زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده بیش از حد از مفصل
انجام ورزش‌های پرخطر که شامل حرکت سریع زانو می‌شوند (مانند فوتبال یا تنیس)
پارگی و آسیب دیدن رباط‌ها و غضروف‌ها
اضافه‌وزن
شکستن استخوان
عفونت باکتریایی
بورسیت (التهاب کیسه‌هایی پر از مایعات نزدیک زانو) پیش از زایمان
آرتروز
رماتیسم فصلی
نقرس
کیست یا تومور

نشانه ها و علائم آب آوردن زانو چیست؟

بیشتر اوقات تنها یکی از زانوها دچار تورم و آب آوردن می‌شود. در این صورت زانوی آسیب‌دیده در مقایسه با دیگری پف‌دارتر و متورم‌تر است. همچنین ممکن است احساس سنگینی زیادی روی زانوی آسیب‌دیده داشته باشید. از دیگر علائم و نشانه‌های آب آوردن زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تورم و قرمزی پوست اطراف کیسه زانو
سفتی مفصل و عدم توانایی در صاف یا خم کردن پا
درد و حساسیت در زانو
گرم‌تر شدن زانوی آسیب‌دیده نسبت به زانوی سالم
دشواری در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و انجام کارهای روزمره

اگر آب آوردن زانو ناشی از آرتروز باشد، سنگینی وزن خود را روی زانو احساس خواهید کرد. این درد معمولا با استراحت کردن، فروکش می‌کند. اما اگر آب آوردن زانو به علت آسیب‌دیدگی باشد، ممکن است در اطراف زانوی خود کبودی وجود داشته باشد. در این صورت تحمل وزن غیرممکن و درد، غیرقابل‌تحمل است.

آب آوردن زانو چه خطراتی دارد؟

تجمع مایعات روی زانو ممکن است باعث تشکیل کیست بیکر در پشت زانو شود. کیست بیکر زانو را متورم کرده و اجازه خم کردن یا کشیدن به آن نمی‌دهد. کیست بیکر متورم بسیار دردناک است. اما معمولا با استفاده از کمپرس سرد می‌توانید تا حدودی آن را بهبود داده و از تورم آن بکاهید. اگر تورم بسیار شدید شود، ممکن است لازم باشد مایعات از داخل زانو تخلیه شوند.

روشهای درمان آب آوردن زانو بدون جراحی 

توجه به علت آب آوردن زانو در انتخاب روش درمان بسیار مهم است. بنابراین روش‌های درمانی می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. از جمله روش‌های درمان آب آوردن زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تزریق کورتون به زانو
مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و آنتی‌بیوتیک برای کاهش التهاب و درمان عفونت
تخلیه مایعات دور زانو با سرنگ
فیزیوتراپی برای بهبود انعطاف‌پذیری و ایجاد قدرت در عضلات اطراف مفصل
اقدامات خودمراقبتی

در صورت شدید بودن درد باید با جراحی، کیست بیکر برداشته شده یا مایعات اضافی دور زانو تخلیه شود.

درمان آب آوردن زانو در طب سنتی چگونه است؟

بعضی از داروهای گیاهی در درمان آب آوردن زانو در طب سنتی بسیار مفید هستند. به گفته مجله پزشکی Healthline، محققان دریافتند که با ترکیب دارچین، زنجبیل، بنه و روغن کنجد می‌توانید ماده‌ای بسازید که به‌اندازه پمادهای موضعی برای تسکین درد موثر است.

طب سنتی پیشنهاد می‌کند از خوردن غذاهایی با طبع سرد مانند گوشت گاو، ماست، بادمجان و… خودداری کنید. استفاده از بادکش در پشت پا از دیگر روش‌های درمان آب آوردن زانو در طب سنتی است.
زالو درمانی برای آب آوردن زانو

خاصیت زالو درمانی در بسیاری از موارد پزشکی و غیرپزشکی اثبات شده است. یکی از راه‌های درمان آب آوردن زانو در طب سنتی نیز زالو درمانی است. البته این روش باید تحت‌نظر پزشک و در شرایط بهداشتی انجام شود.

در این روش پزشک ۴ تا ۷ هفت زالو را به مدت ۱۵ تا ۶۰ دقیقه روی زانو قرار می‌دهد. زالوها با مکیدن مایعات اضافی دور زانو التهاب آن را کاهش می‌دهند. فواصل زالو درمانی باتوجه‌به شرایط جسمی شما توسط پزشک معین می‌شود.
راههای جلوگیری از آب آوردن زانو

درمان خانگی آب آوردن زانو

علاوه بر راه‌های درمان آب آوردن زانو در طب سنتی و پزشکی، اقدامات مراقبتی دیگری مانند استراحت، کمپرس سرد و ورزش وجود دارد که می‌توانید در خانه آن‌ها را انجام دهید.

آب آوردن زانو را مانند هر آسیب دیگری می‌توانید با کمپرس سرد درمان کنید. بدین منظور یخ داخل یک حوله یا پارچه قرار داده و آن را هر بار تنها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد آن از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید.

از دیگر اقدامات خودمراقبتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از زانوبند مناسب
کاهش وزن
کنار گذاشتن ورزش‌های سنگین

ورزش برای درمان آب آوردن زانو

ورزش روزانه می‌تواند به تقویت ماهیچه‌ها و حفظ تحرک کمک کند. استراحت دادن به پا و محدود کردن حرکات آن ممکن است درد آن را تسکین دهد. اما مفصل را سفت کرده و روند بهبودی آن را کند می‌کند. بنابراین انجام ورزش کافی به‌خصوص اگر تحت‌نظر مربی یا فیزیوتراپ باشد، می‌تواند زانو را درمان کند.

ازجمله فعالیت‌های ورزشی که تاثیر خوبی در درمان زانو دارند، عبارت‌اند از:

دوچرخه‌سواری
پیاده‌روی
شنا یا ورزش در آب
تای‌چی یا یوگا

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار