۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی ره برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، حجت‌الاسلام والمسلمین کمیساریا، مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره در نشستی که با موضوع نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی ره برگزار شد، گفت‌: این روزها برای همه آزادی خواهان غم سختی است چرا...

همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، حجت‌الاسلام والمسلمین کمیساریا، مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره در نشستی که با موضوع نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی ره برگزار شد، گفت‌: این روزها برای همه آزادی خواهان غم سختی است چرا که شاهد ظلم به مردم فلسطین و غزه هستیم.

وی ادامه داد: اولین کسی که ندای مردم مظلوم فلسطین را سر داد، امام راحل بود و از آنها حمایت کرد. لذا باید این ظلم را محکوم کرد و ما هم محکوم می کنیم.

کمیساری با اشاره به نشست وکلای امام راحل افزود: این همایش ۱۸ آبان برگزار می شود. وکالت یا اجازه برای عموم شناخته شده نیست. اما قدمت طولانی دارد. جرقه اولیه این وکالت در زمام امام هفتم زده شد. این شبکه در زمام امام دهم و یازدهم به اوج می رسد و امروز این امر حلقه ارتباط بین مردم و مراجع تقلید جامع الشرایط است

.
این مدیر کل ادامه داد:این شبکه تقویت شد که به صورت های مختلفی انجام می، شود، از جمله اجازه نقل روایت، اجازه شرعیات و اجازه در امورحصبیه است.

وی بیان داشت: تا کنون۱هزار و۲۲۷ وکلای شرعی امام راحل شناسایی شدند. ممکن بیش از این هم باشند. ایشان اولین اجازه شان را ده روز بعد از رحلت آیت الله بروجردی می دهند. این وکالت به این صورت بوده که ایشان در نجف بودند، دفتری داشتند و اسم وکلای شرعی را در آن ثبت کردند و الان هم موجود است.

کمیساری گفت: امام راحل به احدی اجازه اجتهادی ندادند. فقط در بعضی از نسخ اشاره بر اجتهاد بعضی افراد دادند. در حوزه اجتهاد روای به ۱۴ نفر این اجازه را دادند.

این مدیر کل افزود: برای ۱هزار و ۲۲۷ نفر قرار چند جلد کتاب اجازات و تصویر و تاثیرات آنها مورد توجه قرار خواهد گرفت. الان ۷۹ نفرشان زنده هستند. از این وکلا ۲۲۱ نفر شهید شدند، از جمله شهید محراب، آیات بهشتی، مطهری، حقانی و… می باشند.

وی افزود: ۱۴ نفر روحانی نیستند ولی به عنوان وکلای شرعی بودند. اینها مربوط به سال‌های انقلاب می شود.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط