۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲

رئیس موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی؛

«همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر» برگزار می شود

«همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر» سال 1403، به همت موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی در قم برگزار می شود

الگوی فاطمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین محمود احمدی میانجی، رئیس موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی، در نشستی که با موضوع «همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» به همت موسسه آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی در قم برگزار شد، گفت: موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی افتخار دارد در راستای نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی را در سال ۱۴۰۳ برگزار نماید ما در این همایش در صدد آن هستیم که بخشی از نگاه متعالی و مترقی انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی است با کمک محققان و پژوهشگران به جهان تشنه حقیقت معرفی و عرضه نماییم.
دبیر علمی همایش بیان داشت: در راستای رهنمود مقام معظم رهبری مدظله العالی، ما معتقدیم امروز و با گذشت سالیانی از انقلاب اسلامی همچنان کشمکشی جدی و اساسی بین الگوی زن مسلمان با الگوی مادی غربی در جریان است غربی ها همواره در تلاشند نگاه و عملکرد غلط خود را در دنیا رایج کنند و در این مسیر هوچی‌گری های تبلیغاتی و رسانه ای را همواره در دستور کار دارند بنابر راهبرد ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری ما تثبیت و نهادینه سازی الگوی زن مسلمان با تمسک به الگوهای برجسته دینی الگوی فاطمی و زینبی و مریمی و آسیه ای و غلبه بر فرهنگ منحط غربی از اهداف راهبردی این همایش بین المللی است.

وی افزود: در لبیک به راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری ماتلاش می‌کنیم در مسیر این حرکت، ذهن‌ها را از حرف‌های کلیشه ای فرآورده ی غربی خالی کنیم. ما بر این باوریم که زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه بی‌نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالباً غربی به مثابه ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و انرژی جنسی برای مردان در خدمت سرمایه‌داری جدید است معرفی می‌شد.
حجت الاسلام والمسلمین میانجی گفت: ما معتقدیم زن در انقلاب اسلامی ایران الگوی سوم یعنی زن نه شرقی و نه غربی است زن مسلمان ایرانی ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز زندگی و اجتماع بود. می‌توان خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز کنشگر و نقش آفرین بود و فتوحاتی بزرگ به ارمغان آورد.
رئیس موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی گفت: در الگوی زن مسلمان که بر اساس معرفت شناسی الهی شکل گرفته زن نقاط قوت زنانه‌ی خود را با ایمان و عفت همراه می کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش آفرینی منحصر به فردی می شود و این گونه ارزش و تشخص زن معنا می‌یابد. ما در این همایش در صدد تصویر روشن از الگوی زن نه شرقی و نه غربی و پاسخ به چالش‌های است که در این عرصه مواجه هستیم از همه اندیشمندان و پژوهشگران دعوت می‌نماید ما را در رسیدن به این مهم یاری نمایند.

تشکیل گروه های علمی در موسسه آموزش های کوتاه مدت المصطفی

در ادامه خانم دکتر نسرین میانجی، قائم مقام دبیر علمی همایش نیز گفت: موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی، متشکل از ۷ گروه علمی است که با توجه به اقتضائات موسسه، این گروه ها، از جهت ماهیت و وظایف، با گروه های علمی، سایر مراکز متفاوت می باشند. گروه های علمی در موسسه، منطقه ای و زبانی بوده و هر گروهی با توجه به تخصص اعضای آن، متکفل یکی از حوزه های دانشی نیز می باشد.

وی ادامه داد: گروه های علمی در موسسه، علاوه بر برگزاری دوره های حضوری ،آنلاین و افلاین در حوزه های مختلف دانشی، پژوهشی، فرهنگی و تمدنی، متکفل جهانی سازی گفتمان هایی چون گفتمان نبوی، علوی، فاطمی، حسینی، رضوی و مهدوی می باشند.

خانم میانجی با بیان این که گروه علمی مطالعات اسلامی مناطق ترک زبان و افغانستان و تاجیکستان متکفل جهانی سازی گفتمان فاطمی است، بیان داشت: این گروه از سال ۱۳۹۸ در راستای مأموریت خود برنامه ریزی و با شناسایی مراکز همسو، اقدام به برگزاری دوره های آنلاین و افلاین برای مخاطبین بین الملل، به هفت زبان نموده است. اولین گفتمان ، با عنوان اصول حاکم بر زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در قالب دوره های آنلاین و افلاین به هفت زبان، بمدت یک ماه برای ملیت های مختلف برگزار گردید. پس از بازخوردگیری از دوره ها و درخواستی که از مخاطبین کشورهای مختلف بخصوص آمریکا و اروپا دریافت گردید، سال دوم، دوره ها با عنوان خانواده در سیره حضرت سلام الله علیها برگزارگردید.

قائم مقام دبیر علمی همایش گفت: برای تهیه محتوای دوره ها، کمیته علمی متشکل از اساتید گروه روانشناسی، تاریخ و حکمت و واحد خواهران موسسه کوتاه مدت تشکیل گردیده و با برگزاری جلسات مداوم اقدام به تهیه جزوه، در خصوص سیره خانوادگی حضرت نمودند و دوره ها نیز خود توسط اساتید کمیته علمی که از خواهران فاضله رشته روانشناسی، کلام و رسانه بودند، این گفتمان با عنوان، معنویت در سیره حضرت زهرا برگزار گردید و سال چهارم کمیته علمی دائمی گفتمان، تصمیم به برگزاری همایش بین المللی حضوری در راستای جهانی سازی گفتمان فاطمی، گرفت که علاوه بر برگزاری دوره های آنلاین و افلاین در ایام فاطمیه، برای مخاطبین بین الملل، همایش حضوری بین المللی نیز برگزار گردد.

وی بیان داشت: در همین راستا ،کمیته علمی همایش با توجه به بازخورد دوره های قبل عنوان« چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» را انتخاب و طی برگزاری جلسات مداوم محورهای اصلی و فرعی همایش را تعین کرد. چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در چهار حیطه هویت فردی، خانوادگی، معنوی و اجتماعی تنطیم گردید، دو محور «چالش های هویت فردی و خانوادگی و الگوی فاطمی» در همایش خرداد ماه سال ۱۴۰۳ و چالش های هویت معنوی و اجتماعی برای سال ۱۴۰۴برنامه ریزی شده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

نویسنده : قربان اسلامی نژاد

مطالب مرتبط