۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

هشدار سیا درباره برگزاری انتخابات در یک کشور!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،به گفته دو منبع آگاه که نامشان را فاش نکردند، این اظهارات سابقا گزارش نشده ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا، در جریان یک نشست صمیمانه برگزار شده در پشت درهای بسته در ماه ژوئیه...

هشدار سیا درباره برگزاری انتخابات در یک کشور!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،به گفته دو منبع آگاه که نامشان را فاش نکردند، این اظهارات سابقا گزارش نشده ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا، در جریان یک نشست صمیمانه برگزار شده در پشت درهای بسته در ماه ژوئیه بیان شد. برنز از زمان انتخاب جو بایدن به ریاست ‌جمهوری آمریکا، بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی بوده که در برازیلیا با مقامات دولت راست‌گرای بولسونارو ملاقات کرده است.

همچنین رویترز نوشت که یک منبع آگاه سوم در واشنگتن هم تأیید کرد که هیاتی به رهبری برنز به دستیاران ارشد بولسونارو گفته بود که رئیس جمهور برزیل باید از تضعیف اعتماد به سیستم رأی گیری برزیل دست بردارد. آن منبع مطمئن نبود که خود رئیس سیا این پیام را بیان کرده است یا خیر.

سازمان سیا از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد. نهاد موسوم به “کابینه امنیت اساسی برزیل” که زیر مجموعه دفتر ریاست جمهوری این کشور بوده و تحت ریاست آگوستو هلنو، مشاور امنیت ملی برزیل قرار دارد در بیانیه‌ای تصریح کرد که خبر برگزاری این نشست از سوی برنز به صورت علنی اعلام شد.

این نهاد عنوان کرد: مسائلی که در نشست‌های اطلاعاتی مطرح می‌شوند محرمانه هستند. کابینه امنیت اساسی برزیل از سوی هیچ کشوری در جهان پیام دریافت نمی‌کند و به آنها هم پیامی نمی‌فرستد.

بعدتر بولسونارو و هلنو در یک نشست هفتگی برگزار شده از طریق رسانه‌های اجتماعی اینکه چنین پیامی داده شده را تکذیب کردند.

هلنو گفت: آن گفتگو درباره انتخابات هرگز اتفاق نیفتاد.

برنز شش ماه بعد از وقوع حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا وارد برازیلیا شد.

بولسونارو که یک ملی‌گرای راست افراطی و طرفدار ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است، ادعاهای بی‌اساسی مشابه با ادعاهای رهبر سابق آمریکا مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را تکرار کرده است. او به شکلی مشابه تردیدهایی در مورد سیستم رای گیری الکترونیکی برزیل مطرح کرده و بدون ارائه سند و مدرکی این سیستم را در معرض تقلب خوانده است.

این مواضع این نگرانی را در میان مخالفان او ایجاد کرده که بولسونارو، که در نظرسنجی‌های اخیر پشت سر لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور چپ‌گرای سابق قرار دارد، شک و تردید ایجاد کردن را با هدف پیروی از الگوی ترامپ انجام داده تا هر گونه باختی در رأی‌گیری مربوط به انتخابات دوم اکتبر برزیل را نپذیرد.

بولسونارو در مواردی متعدد نیز ایده عدم پذیرش نتایج انتخابات را مطرح و بارها به دیوان فدرال انتخابات کشورش حمله کرده است. چند روز پیش، بولسونارو که یک کاپیتان سابق ارتش کشورش است، در سخنرانی خود، پیشنهاد کرد که ارتش برزیل هم باید دست به شمارش موازی آراء انتخابات از جانب خود در کنار این دیوان بزند.

دو نفر از منابع این گزارش نسبت به بروز یک بحران اساسی بالقوه در برزیل در صورتی که بولسونارو در انتخابات با برتری اندکی شکست بخورد هشدار دادند و در صورت بروز چنین وضعیتی نقش نیروهای مسلح برزیل که در بازه سالهای ۱۹۶۴-۱۹۸۵ در قالب یک دولت نظامی مورد تحسین بولسونارو کشور را اداره کردند، مورد حساسیت قرار می‌گیرد.

برنز که به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای آمریکا سال گذشته میلادی توسط بایدن برای ریاست سیا نامزد شد، در طول سفر از پیش اعلام نشده خود به برزیل، در کاخ ریاست جمهوری این کشور با بولسونارو و دو دستیار ارشد اطلاعاتی او شامل هلنو و آلکساندر راماگم، رئیس وقت آژانس اطلاعاتی برزیل ملاقات کرد. هر دو نفر منصوب بولسونارو بودند.

برنز همچنین در اقامتگاه سفیر آمریکا در برزیل با هلنو و لوئیز ادواردو راموس، رئیس دفتر وقت بولسونارو، که هر دو از ژنرالهای سابق هستند، ضیافت شامی داشت. ارتش برزیل در گذشته روابط نزدیکی با سیا و سایر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا داشته است.

به گفته یکی از منابع، هلنو و راموس در این ضیافت شام تلاش کردند ادعاهای مکرر بولسونارو در مورد تقلب انتخاباتی را کم اهمیت جلوه بدهند. این منبع گفت، برنز به آنها گفت که روند دموکراتیک مقدس است و بولسونارو نباید به این شکل صحبت کند.
انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار