۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳

هشدار؛ تبعات “کاسبی” با فرزندان در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،دکتر نازنین حبیبی اظهار کرد: متاسفانه موضوعی که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مطرح است “کاسبی” والدین از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی نظیر اینستاگرام با فر...

هشدار؛ تبعات “کاسبی” با فرزندان در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،دکتر نازنین حبیبی اظهار کرد: متاسفانه موضوعی که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مطرح است “کاسبی” والدین از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی نظیر اینستاگرام با فرزندان است. به طوری که افراد در این فضا بدون داشتن سواد خاص و تنها با در دست گرفتن یک گوشی تلفن همراه  و توانایی زیبا سخن گفتن و به اصطلاح “سر و زبان” داشتن می‌توانند محتوا تولید کرده و برای خود درآمدی راه بیاندازند چراکه این اقدام نیاز به داشتن سرمایه‌ای خاص ندارد و با از بین رفتن این کاسبی نیز سرمایه‌ای خاص از دست افراد خارج نمی‌شود.
این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه وقتی افراد گرفتار روزمرگی می‌شوند به سمت رفتارهای “لوده” و به دور از تفکر و تامل گرایش پیدا می‌کنند، افزود: این تمایل در افرادی که از سطح پایین فرهنگ برخوردار باشند بیشتر دیده می‌شود. افراد وقتی گرفتار روزمرگی می‌شوند از تفکر دور شده و ظواهر به اصطلاح  “لاکچری”  بیشتر برایشان اهمیت پیدا می‌کند. این والدین دوست دارند زودتر به خواسته‌های مالی خود برسند و طبیعتا برای چنین والدینی چه چیزی بهتر از این است که فرزندان خود را جلوی دوربین بگذارند و از این طریق پول در بیاورند؟.

به گفته این روانشناس، بسیاری از این والدین جوان هستند و نیز استعداد و سرمایه‌ای ندارند و از این رو به دنبال راه حل‌هایی هستند که به سرعت به پول زیاد برسند.

حبیبی معتقد است در جوامعی که  سرانه مطالعه افراد پایین است و افراد از سواد پایینی برخوردارند این “کاسبی” کردن‌ها از طریق فرزندان در فضای مجازی بیشتر رخ می‌دهد چراکه این افراد به دنبال به دست آوردن اموال از طریق راه‌های آسان هستند و در پی زرق و برق و لوده بازی‌ها و لاکچری نشان دادن خود می‌روند.

وی در ادامه به آثار روانشناختی مخرب این ویدئوها بر روی فرزندان پرداخت و گفت: شاید در نگاه نخست اینطور تصور شود که این دختران و پسران نوجوان حاضر در ویدئوها به بلوغ رسیده‌اند و دیگر کودک نیستند اما مساله رسیدن به بلوغ جنسی نیست و تاثیرات مخرب آن بسیار وسیع‌تر است. ممکن است نوجوانان حاضر در این ویدئوها به بلوغ جنسی و جسمی رسیده باشند اما از لحاظ روانی اینطور نباشد. تاثیر پذیری افراد در دوران نوجوانی بسیار بالا است و آنچه را که می‌بینند و انجام می‌دهند را آموخته و کم کم به آن عادت می‌کنند.

مدیر تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه این رفتارهای غیر اخلاقی که در نگاه نخست حتی ممکن است “بامزه” به نظر رسند، پس از مدتی برای نوجوانان تبدیل به عادت می‌شود، خاطر نشان کرد: رفتارهایی که در برخی ویدئوهای فضای مجازی از نوجوانان مشاهده می‌شود “غیر اخلاقی” است که پس از مدتی هم برای این بچه های حاضر در ویدئو و هم برای مخاطبانی که این ویدئو ها را می‌بینند عادی می‌شود. در برخی از این ویدئوها شاهد عشق بازی‌های غیر عاطفی و حتی با زمینه غیر سالم و بزرگسالانه میان نوجوانان دختر و پسر هستیم. این رفتارها هم برای مخاطب که می‌تواند هم سن و سال نوجوانان حاضر در ویدئو باشد و هم برای خود نوجوانان حاضر در ویدئو مخرب است و نهایتا منجر به بلوغ زودرس در بچه‌ها می‌شود.

حبیبی همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر این نوجوانان با تولید این ویدئوها “فالور” جذب می‌کنند و این امکان وجود دارد که توهم این را پیدا کنند که ما طرفداران زیادی داریم و افراد مهم و خاصی در این جامعه هستیم. اینگونه اعتماد به نفس کاذب در این نوجوانان شکل می‌گیرد و پس از بزرگ شدن و حضور در جامعه متوجه می‌شوند که تصورشان غلط بوده که این امر بسیار آسیب زننده است. بچه‌ها باید متوجه شوند اینکه چطور مشهور می‌شوند و دیگران آنها را به چه نامی می‌شناسند و به آنها مثبت یا منفی توجه می‌کنند بسیار مهم است.

مدیر تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور در پایان سخنان خود خطاب به والدین توصیه کرد: والدین هرچقدر با فرزندان خود صمیمی باشند و بچه‌ها را در قالب فضای خانواده قرار دهند، ارتباط بهتری با نوجوانان برقرار می‌کنند و نهایتا احتمال آسیب‌های یاد شده کمتر می‌شود. در مقابل نیز اگر والدین خیلی نوجوان را کنترل کرده و ضرورت عشق و محبت والدگری خود را فراموش کنند و از محبت کلامی و در آغوش گرفتن فرزند غافل شوند عکس این امر اتفاق می‌افتد. بنابراین والدین باید برای نوجوان وقت بگذارند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار