۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶

نگاهی به فیلم هوک؛ ایکاش اینجا جشنواره کودک و نوجوان بود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، فیلم سینمایی «هوک»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور با نمایش تصاویری بکر از طبیعت زیبا و منحصر بفرد سیستان و بلوچستان از جمله فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره می‌باشد. ...

نقد فیلم هوک جشنواره فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، فیلم سینمایی «هوک»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور با نمایش تصاویری بکر از طبیعت زیبا و منحصر بفرد سیستان و بلوچستان از جمله فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره می‌باشد. ” هوک” روایت کودکی است که آرزوی قهرمانی بوکس را در سردارد اما بعد از پیچ و خم‌های بسیار و عبور از لبه تیز پرتگاه های قدرت و ثروت نامشروع در نهایت با جوانمردی ضربه هوک را به رقیب نمی‌زند. حسین ریگی سال گذشته فیلم خوب «لیپار» را با موضوع کودکان و نوجوانان در سیستان و بلوچستان به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان آورد و مورد تحسین قرار گرفت و ایکاش امسال نیز با ” هوک” در همان جشنواره کودک و نوجوان شرکت می‌کرد؛ چراکه آخرین ساخته وی با وجود بهره‌گیری از مضامین انسانی و اخلاقی در حد همان جشنواره کودک است و در قاب جشنواره فیلم فجر اثری است که بشدت در ذوق مخاطب می‌زند و در این مدیوم بیشتر شبیه یک تله فیلم دسته چندم تلویزیونی شده است.

ابتدای داستان با روایت پیوند عاطفی قوی میان میرهان و شیرهان و البته بازی‌ درخشان علیرضا جعفری عاشقانه آغاز می‌شود اما پس از وقوع حادثه برای میرهان فیلم جذابیت خود را از دست داده و در مسیر سراشیبی می‌افتد. هرچقدر کودکی شیرهان چه از لحاظ شخصیت پردازی و چه بازی بازیگر خردسالش باورپذیر می‌باشد، شخصیت شیرهان دانشجو نتوانسته در فراز و نشیب‌ها و چالش‌هایی که پیش رویش قرار می‌گیرد،خوب  عمل نماید و بازی ضعیف و نچسب بازیگرش نیز این امر را تشدید می‌نماید.

پرداخت آماتور سکانس‌های ورزشی بویژه مسابقات بوکس شیرهان به فیلم ضربه اساسی زده است؛ صحنه های مسابقات بوکس” هوک” را با صحنه‌های مسابقات کشتی فیلم”  غلامرضا تختی” ساخته بهرام توکلی مقایسه کنید تا این تفاوت را بهتر درک  نمایید در” تختی” بدلیل مهارت در کارگردانی، میزانسن و نحوه فیلمبرداری مخاطب لحظه به لحظه اوج هیجان مسابقه را با تمام وجود درک می‌کند.

هوک سرشار از مضامین انسانی و اخلاقی

“هوک” تلاش دارد تا مفاهیم انسانی و اخلاقی را با ظرافت به تصویر بکشد؛ مفاهیمی چون گذشت و بخشش، مهربانی و دلسوزی، رزق حلال، جوانمردی و پهلوانی، قهرمان سازی و……اما در عمل بدلیل ضعف در کارگردانی، عدم انسجام فیلمنامه و قابل پیش بینی بودن آن، بازی‌های ضعیف، شخصیت پردازی های الکن مثلا نامزد شیرهان واقعا چه تأثیری در روند داستان دارد؟ و ..‌‌‌‌. نمی‌تواند سربلند باشد. حتی شخصیت حمزه بل بازی امیرجعفری و طهور با بازی امیرمهدی ژوله در حد تیپ باقی می‌مانند.

فیلمساز در اواسط داستان با پرداختی درست شخصیت شیرهان را به چالش می‌کشد اما با پایان بندی نادرست نمی‌تواند روایتی منطقی و اثرگذار از چگونگی تحول شخصیت شیرهان را داشته باشد و این سیر رسیدن از قهرمانی به پهلوانی خوب از کار در نمی‌آید. گویی همچون فیلم‌های هندی فقط می‌خواهد همه چیز بخوبی و خوشی تمام شود.

کلام آخر

در پایان باید گفت تلاش حسین ریگی برای نمایش تصویری متفاوت از اقلیم سیستان و بلوچستان و مردمان آن قابل تقدیر و محترم است؛ مخاطب در این فیلم بیشتر با ذات مردمان بلوچ بدور از کلیشه‌هایی چون مواد مخدر، قاچاق و … روبه رو می‌شود. اما “هوک” بهرحال فیلمی در حد جشنواره فجر نمی‌باشد.

به قلم نفیسه ترابنده


بازیگران و عوامل فیلم هوک

امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج‌نیا، سعید رضایی‌کیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

کارگردان: حسین ریگی، تهیه‌کننده: علی آشتیانی‌پور، مدیر فیلمبرداری: شهرام نجاریان، تدوین: سودابه سعیدنیا، مدیر صدابرداری: محمود سماک باشی، موسیقی: فردین خلعتبری، جانشین تهیه کننده: مریم پیرکاری، مدیر تولید: مرتضی آشتیانی پور، طراح صحنه: مهدی سعیدی، طراح چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح لباس: ندا سلیمی، طراح جلوه‌های بصری: علی سجادی، اصلاح نور و رنگ: سامان وفایی، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، مشاور کارگردان: شکیل مظفری، مشاور لهجه: صادق سهرابی، استوری برد: فروردین کاشانی، طراح لوگو و پوستر: محمد روح الامین.

یادداشت حسین ریگی کارگردان هوک

حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی هوک در دل‌نوشته‌ای برای فیلمش نوشت: «هوک تصویرنوشته‌ای از سیستان و بلوچستان، مهد مردمان غیور و پراز مهر و دوست‌داشتن است؛ مهربان‌دلانی که مشق مسلک پهلوانی می‌کنند. «هوک»، نگاهی واقع‌بینانه به چهره‌ی زخم خورده‌ی استانم از سینما، در سال‌های بی مهری به آن ا‌ست… «هوک» نشانه‌ای‌ است واقع‌گرایانه بر سیستان و بلوچستان؛ خاک مردمان غیور که سعی کردیم با قاب‌های زیبا این خاک را به تصویر بکشیم.»

 

نکاتی درباره فیلم

  • فیلم هوک یکی از فیلم‌های بومی است که توجه فیلمساز به عناصر بصری جغرافیای سیستان و بلوچستان از نقاط قوت فیلم به حساب می‌آید. احتمالا با تماشای فیلم به یاد آثار امیر نادری به خصوص فیلم سازدهنی و دونده می‌افتید. خلاصه داستان هم نوید چنین فیلمی را می‌دهد. باید دید ریگی چقدر می‌تواند در به تصویر کشیدن زیبایی‌های استان سیستان و بلوچستان موفق عمل کند.
  • هوک یک فیلم نوجوانانه و ورزشی است. فیلمی درباره ورزش بکس که قهرمان‌های نامی‌ای از استان سیستان و بلوچستان دارد.
  • امیر جعفری با گریم متفاوت و ادای مناسب لهجه خطه سیستان و بلوچستان یکی از جذابیت‌های تماشای فیلم هوک است.

 

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار