۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹

نکاتی برای داشتن خانه تکانی ایمن

سخنگوی سازمان آتش نشانی توصیه های ایمنی برای خانه تکانی نوروز را ارائه کرد.

نکاتی برای داشتن خانه تکانی ایمن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  اسفند که می‌شود کم کم خانه تکانی از سوی زنان و مردان آغاز می‌شود. ایرانی‌ها مانند نیاکان خود اعتقاد دارند باید سال جدید را تمیز آغاز کرد به همین منظور در روز‌های پایانی سال اقدام به خانه تکانی و تمیز کردن محل زندگی و کار خود می‌کنند.

این سنت قدیمی اگرچه باعث تمیزی شده و روی روحیه افراد بعد از پایان خانه تکانی اثر می‌گذارد، اما خطراتی را به دنبال دارد که گاهی ممکن است به قیمت از دست دادن جان فرد تمام شود. سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در مورد ایمنی خانه تکانی هشدار‌هایی را داد.

ملکی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین موضوع در خانه تکانی نردبان است. در زمان نظافت حتما باید از نربان یا چهارپایه‌ای استفاده شود که سطح اتکایش به زمین مناسب و قابل اعتماد باشد. بهتر است از نردبان‌های دو طرفه و چهارپایه‌های استاندارد استفاده کنید تا احتمال سقوط نزدیک به صفر باشد.

وی افزود: حتما به یاد داشته باشید به هیچ وجه برای از بین بردن روغن از روی کف حمام، آشپزخانه و پرده‌ها از موادی مانند تینر یا بنزین استفاده نکنید، این مواد می‌تواند تمام خانه را به آتش کشیده و جانتان را به خطر اندازد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه وایتکس، جوهر نمک و امثال آن را در روی زمین و دسترس کودکان قرار ندهید، تاکید کرد: علاوه بر اینکه مواد شوینده نباید در دسترس کودکان باشد چرا که ممکن است آن‌ها را بخورند و خطر جانی دارد، بهتر است میزان استانداردی از این شوینده‌ها را استفاده کنید تا خودتان هم دچار مشکل نشوید.

به گفته ملکی افراد به هیچ وجه در زمان پاک کردن شیشه‌ها نباید روی نرده یا قرنیز پشت پنجره بروند چرا که احتمال سقوط از آنجا بسیار زیاد است.

وی به موضوع شستشوی لوازم برقی اشاره کرد و افزود: در هنگام شستشوی لوازم برقی مانند لوستر حتما این وسایل را ابتدا از برق کشیده و برق آن‌ها را قطع کرده و سپس تمیز کنید، همچنین دقایقی بعد از تمیز و خشک کردن، برقش را بار دیگر وصل کنید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به استفاده از برخی شوینده‌ها برای باز کردن چاه، هشدار داد: به هیچ وجه نباید مواد قابل اشتعال مانند تینر، بنزین، وایتکس و جوهر نمک را داخل چاه فاضلاب ریخت، اینگونه مواد اگر داخل چاه توالت و فاضلاب خانه ریخته شوند، می‌توانند باعث گاز گرفتگی و انفجار شوند.

وی به موضوع ایمنی گاز اشاره کرد و افزود: برای شستشوی گاز باید توجه بیشتری داشت و احتیاط لازم را انجام داد. وقتی گاز را جابه‌جا یا تمیز می‌کنید بار دیگر اتصالات آن را بررسی کنید و بدانید که نشتی ندارد. ضمن اینکه اگر شلنگ گاز فرسوده است، آن را تعویض کنید.

ملکی در پایان توصیه کرد حتما در زمان خانه تکانی کپسول اطفای حریق استاندارد در خانه داشته باشید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار