۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵

نوشیدن چای با شیر مضر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،نوشیدن چای با شیر مضر است؟. چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و تصور می شود نوشیدن آن فواید مختلفی برای سلامتی دارد. در انگلیس و برخی دیگر از نقاط جهان چای به طور معمول به همراه شیر نوشی...

نوشیدن چای با شیر مضر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،نوشیدن چای با شیر مضر است؟. چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و تصور می شود نوشیدن آن فواید مختلفی برای سلامتی دارد. در انگلیس و برخی دیگر از نقاط جهان چای به طور معمول به همراه شیر نوشیده می شود. با این حال، مشخص نیست آیا افزودن شیر به چای مزایای بیشتری دارد یا به جای آن در فعالیت ترکیبات چای در بدن تداخل ایجاد می کند. به گزارش هلث لاین، این مقاله مروری بر تاثیرات افزودن شیر به چای دارد.

چای و شیر هم فوایدی دارند

در حالی که انواع مختلفی از چای فوایدی برای سلامتی دارند، اما تحقیقات بیشتر درباره چای های سبز و سیاه است. هر ۲ چای از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تولید می شود، اما با روش های مختلفی فرآوری می شوند. چای های سبز و سیاه سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان برای کمک به مبارزه با آسیب سلولی زمینه ای ناشی از مولکول های واکنشی شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد عمل می کنند. مقادیر بالای رادیکال های آزاد به بیماری های قلبی، سرطان و سایر موارد منجر می شوند. به طور خاص چای سبز سرشار از فلاونوئیدهایی به نام کاتچین است در حالی که چای سیاه مقادیر زیادی تئافلاوین دارد.

به دلیل وجود این ترکیبات نوشیدن چای سبز و سیاه با کاهش فشار خون، اثرات ضد سرطانی و کاهش سطح کلسترول در مطالعات در فاز حیوانی و انسانی همراه بوده است. از طرف دیگر، شیر سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم و پتاسیم است که برای رشد بهینه، ترکیب بدن و سلامت استخوان ها حیاتی هستند. پروتئین های شیر احتمال می رود با ترکیبات چای تداخل داشته باشند، اما تحقیقات در این زمینه متفاوت است. با توجه به اینکه هر دو چای و شیر حاوی ترکیبات و مواد مغذی تقویت کننده سلامتی هستند ترکیب این دو ممکن است مفید به نظر برسد.

در حقیقت، یک مطالعه روی بیش از هزار و ۸۰۰ بزرگسال در چین نشان داد مصرف هر دو نوع چای و شیر به طور مستقل با کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان در ارتباط هستند و احتمال می رود در صورت مصرف با هم نیز اثر بسیار مفیدی داشته باشند. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهد پروتئین های موجود در شیر ممکن است در جذب و فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات چای تداخل ایجاد کنند. یک مطالعه روی ۱۶ زن بزرگسال مشاهده کرد نوشیدن ۲ فنجان معادل ۵۰۰ میلی لیتر چای سیاه ساده جریان خون را به طور قابل توجهی افزایش می دهد که به بهبود عملکرد قلب در مقایسه با آب آشامیدنی کمک می کند. در همین حال، نوشیدن چای سیاه با شیر بدون چربی این تاثیرات را نداشت. محققان نتیجه گرفتند کازئین، نوعی پروتئین در شیر به فلاونوئیدهای موجود در چای متصل می شود و از فعالیت آنها در بدن جلوگیری می کند. با این حال، یک مطالعه کوچک دیگر روی ۹ بزرگسال نشان داد مصرف چای سیاه باعث افزایش سطح فلاونوئیدهای آنتی اکسیدان در خون می شود و افزودن شیر به چای مانع این اثر نمی شود. جالب توجه است، محققان اظهار داشتند زمان های طولانی تر دم کشیدن منجر به جذب بهتر آنتی اکسیدان ها در چای بدون توجه به افزودن شیر می شود. بر اساس نتایج متناقض این مطالعات شیر ممکن است تا حدی در فعالیت آنتی اکسیدان های موجود در چای ها تداخل ایجاد کند. با این حال، برای درک بهتر مزایا و مضرات احتمالی افزودن شیر به چای تحقیقات بیشتری لازم است.

نوع چای ممکن است تفاوت ایجاد کند

تاثیر افزودن شیر به چای نیز ممکن است به نوع چای بستگی داشته باشد، اما مطالعات اندک در این زمینه بیشتر روی چای سیاه متمرکز شده است. از آنجا که چای های سبز غنی از فلاونوئیدها نیز هستند شیر از لحاظ نظری ممکن است بر ترکیبات موجود در چای سبز مانند تاثیر آن بر ترکیبات موجود در چای سیاه تاثیر بگذارد. در حقیقت یک مطالعه روی ۱۸ بزرگسال نشان داد نوشیدن شیر با کپسول های چای سبز از افزایش کالری سوزانده شده جلوگیری می کند که به طور معمول از مصرف کپسول چای سبز به تنهایی حاصل می شود. گرچه این نتایج جالب توجه هستند، اما برای درک بهتر تاثیر ترکیب شیر با چای سبز به جای مکمل های چای سبز به تحقیقات بیشتری نیاز است. علاوه بر این، هیچ مطالعه ای اثرات افزودن شیر به چای ها به غیر از انواع سیاه و سبز را بررسی نکرده است.

در پایان

چای به ویژه انواع سیاه و سبز آن سرشار از ترکیباتی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از دیگر مزایای آن می توان به کاهش فشار خون و سطح کلسترول اشاره کرد. برخی مطالعات نشان می دهد افزودن شیر به چای ممکن است فعالیت این ترکیبات را مهار کند در حالی که مطالعات دیگری اثر عکس آن را گزارش داده اند. علاوه بر این، بیشتر مطالعات در مورد مصرف شیر و چای شامل اندازه نمونه های کوچک است و شامل شرکت کنندگانی که به طور منظم برای مدت طولانی چای را با شیر می نوشند نبوده است، بنابراین مشخص نیست آیا ترکیب شیر و چای مفید است یا خیر اگرچه مصرف چای به طور کلی با فواید بالقوه ارتباط دارد.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار