۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵

نهضت ملی مسکن شارژ شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،  مسئولان وزارت راه و شهرسازی از اجرایی شدن یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها، روستاها و بافت‌های فرسوده خبر داده‌اند. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲...

نهضت ملی مسکن شارژ شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،  مسئولان وزارت راه و شهرسازی از اجرایی شدن یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها، روستاها و بافت‌های فرسوده خبر داده‌اند. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ و همچنین وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای دهک‌های ۳ و ۴ به تصویب رسیده است. هر دوی این وامها با نرخ سود ۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.

آنطور که هادی عباسی‌اصل – معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داده در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها، روستاها و بافت‌های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده که به استعداد ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، ۱۱۵۰ واحد توسط نیروهای مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.

وی از ورود دولت به موضوع ساخت خوابگاه متاهلی خبر داده و گفته است: با دو دانشگاه در این باره قرارداد منعقد کردیم.

اما احداث ۵۵۰ هزار واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان از پای کار آمدن بخش خصوصی در اجرای بزرگترین طرح دولت سیزدهم حکایت دارد. با این حال هنوز آنطور که باید و شاید از ظرفیت توسعه‌گران و انبوه‌سازان استفاده نشده است. در روزهای اخیر با افزایش سقف تسهیلات از ۴۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان امیدواری به افزایش سرعت اجرای پروژه ها بیشتر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر دو پاشنه آشیل شامل تامین زمین در محدوده شهرها توسط دولت و پرداخت به‌موقع آورده از برخی متقاضیان برطرف شود، طرحهای بیشتری به مرحله اجرا می‌رسد و سازندگان بیشتری برای ورود به طرح نهضت ملی مسکن ترغیب می‌شوند.

درخصوص قیمت واحدها نیز برآوردهای متفاوتی وجود دارد که به موضوعاتی مثل منطقه مدنظر، تعداد طبقات، مشاعات و کیفیت مصالح ساختمانی مربوط می‌شود. سازندگان و مسئولان طرح نهضت ملی مسکن تخمین می‌زنند که ساخت واحدها بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان در هر متر مربع هزینه داشته باشد. بنا به گفته اکبر نیکزاد – رییس بنیاد مسکن هم‌اکنون در برخی روستاها هزینه ساخت واحدهای یک طبقه حدودا متری ۶ میلیون تومان است.

ایرج رهبر – رییس انجمن انبوه سازان استان تهران درباره آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران به ایسنا گفت: ساخت ۵۰۰ هزار واحد نهضت نهضت ملی در استان تهران هدف‌گذاری شده که تا کنون حدود ۲۰۰ هزار واحد به مرحله‌ی اجرا رسیده است.

به گفته وی پروژه‌ها در شهرهای شهریار و اسلامشهر به حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و فعال است. تا زمانی که تسهیلات بانکی و آورده متقاضی جوابگو باشد کارها را پیش می‌بریم. تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی تکافوی تکمیل طرح‌ها را نمی‌داد که امیدواریم وام ۵۵۰ میلیون تومانی به دست ما برسد و کارها تسریع شود.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار