۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲

نظریه یادگیری چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نظریه های یادگیری، شرایط حصول یا عدم حصول یادگیری را تحلیل کرده وبه سه مجموعه بزرگ ۱) نظریه رفتاری ۲)نظریه شناختی ۳)نظریه یادگیری اجتماعی تقسیم بندی می شوند. در ادامه در رابطه با نظریه یادگیری بیش...

نظریه یادگیری چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نظریه های یادگیری، شرایط حصول یا عدم حصول یادگیری را تحلیل کرده وبه سه مجموعه بزرگ ۱) نظریه رفتاری ۲)نظریه شناختی ۳)نظریه یادگیری اجتماعی تقسیم بندی می شوند. در ادامه در رابطه با نظریه یادگیری بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

نظریه یادگیری چیست؟

مسأله ی یادگیری محوری مهم و عامل اساسی تئوری یادگیری می باشد، بی تردید یادگیری مهمترین مسأله آموزشی می باشد که نظام های آموزشی مختلف بر اساس برنامه های مختلف سعی در ارتقا و بهبود آن در بخش های گوناگون دارند.
نظریه های یادگیری یک رشته واقعیت های معتبر و پذیرفته شده ای هستند که با اصول تجربی و منطقی وابستگی دارند و به توضیح عوامل و پدیده های یادگیری می پردازند.
نظریه های یادگیری بازتابی از پدیده های محیطی به شمار می آیند و با فرضیه های جدید ، سر و کار پیدا می کنند که می توان به صورت تجربی به آزمایش آن ها پرداخت مهم ترین نظریه های یادگیری عبارتند از :

۱) نظریه های رفتاری
۲)نظریه های شناختی
۳)نظریه های یادگیری اجتماعی

نظریه رفتاری:

رفتارگرایی دیدگاهی است که می گوید رفتار باید به وسیله تجارب قابل مشاهده ، تبیین شود نه به وسیله فرآیندهای ذهنی.
از نظر رفتار گرایان ،رفتار چیزی است که انجام می دهیم و مستقیما قابل مشاهده است. نظریه های شرطی سازی کلاسیک،کوشش و خطا و شرطی سازی کنش گر از دیدگاه های رفتاری هستند.

نظریه شناختی :

برای نظریه پردازان شناختی، یادگیری ،کسب و بازسازی ساختارهای شناختی است که از طریق آن اطلاعات پردازش و در حافظه ذخیره نی شوند.
آنان بر این باورند که یادگیری یک فرایند درونی است که ممکن است به صورت تغییر در رفتار نشود ،بلکه به صورت توانایی هایی در فرد ایجاد و در حافظه ی او ذخیره شود و هر وقت بخواهد استفاده کند.
نظریه های شناختی شامل : ۱* نظریه یادگیری گشتالت ، ۲* نظریه یادگیری معنی دار کلامی
۳* نظریه اجتماعی-شناختی

نظریه یادگیری اجتماعی :

یادگیری ناشی از تعامل و اثر گذاری متقابل و دائم میان فرد و محیط اجتماعی است.

جمع بندی :

یادگیری و آموزش در محیط‌های پیچیده امروزی نیازمند توجه به ابعاد و فاکتورهای متفاوتی است.
رفتار گرایی بر جنبه‌هایی آشکار و عواملی مانند تقویت، تنبیه و هدف‌های آشکار تاکید دارد، نظریه شناخت گرایی بر ذهن و آنچه در آن اتفاق می‌افتد تاکید می‌کند و در نهایت نظریه ارتباط گرایی یا یادگیری اجتماعی بر ایجاد ارتباط بین گره‌ها و ایجاد شبکه‌ها تاکید دارد.

امروزه رویکرد تلفیقی در استفاده از این نظریه‌ها مورد تاکید بیشتری قرار گرفته است به نحوی که تاکید صرف بر یکی از این نظریه‌ها اشتباه بوده و باید متناسب با شرایط از اصول مختلف این نظریات استفاده کرد.

تهیه، تنظیم و گردآوری: الهام اصغرزاده

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط