۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲

نصف شدن قیمت ملک ایرانی‌ها در ترکیه واقعیت دارد؟

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید املاک ایرانی‌ها در ترکیه ۴۰ تا ۵۰ درصد زیر قیمت واقعی آن به فروش می‌رسد.

نصف شدن قیمت ملک ایرانی‌ها در ترکیه واقعیت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با وجود نصف شدن ارزش لیر و مشکلات اقتصادی ترکیه، ایرانیان دومین خریدار ملک در ترکیه هستند. آمارها نشان می‌دهد از مرداد سال ۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰، میزان تقاضای ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه ۲۱ درصد بیشتر شده. اما در همین زمان، معاملات مسکن در تهران ۴۰ درصد کمتر شده است.

پیش‌تر ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادعای عجیبی را مطرح کرده و به فارس گفته بود: «براساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که در این کشور ملک یا آپارتمان خریداری کرده‌اند حق فروش آن را ندارند. مگر اینکه بخواهند آن را به سازمانی که دولت ترکیه مشخص کرده بفروشند. این سازمان املاک ایرانی‌ها را با قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از ارزش روز آن به فروش می‌رساند.»

ملک ایرانی‌ها در ترکیه نصف نشده

آیا املاک ایرانی‌ها در ترکیه را مفت می‌خرند؟ نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران به تجارت‌نیوز گفت: اعمال این قانون برای سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه صحت ندارد. بعید است دولت ترکیه به این سرعت قوانین سرمایه‌گذاری در کشورش را تغییر دهد. چرا که نه تنها ایرانی‌ها بلکه اماراتی‌ها، آلمانی‌ها، عراقی‌ها و هندی‌ها در املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کردند.

ایرج رهبر توضیح داد: چنانچه قرار باشد اردوغان سیاست‌های کشورش که مبنی بر جذب سرمایه‌های خارجی را به زودی تغییر دهد منجر به فرار سرمایه می‌شود. البته ممکن است که در آینده فروش قیمت املاک اتباع خارجی در ترکیه نصف شود اما این سیاست اکنون پیاده‌سازی نمی‌شود.

نصف شدن قیمت ملک ایرانی‌ها در ترکیه واقعیت ندارد

«ایرانی‌ها املاک خود را در ترکیه با قیمت روز می‌فروشند.» این خبری است که حامد قاسمی یک کارشناس بازار مسکن به تجارت‌نیوز می‌دهد.

او اینکه املاک ایرانی‌ها در ترکیه مفت فروخته می‌شود را رد کرد و به تجارت‌نیوز گفت: تجربه نشان می‌دهد کسانی که در ترکیه املاک خریده‌اند می‌توانند به افراد ترک یا اتباع بفروشند. برخی با این فضاسازی‌ها قصد دارند جلوی خروج سرمایه از کشور را بگیرند.

قاسمی توضیح داد: در ترکیه مانند سایر کشورها علت خرید مسکن را جویا می‌شوند. برخی‌ها ملک را برای مصرف و برخی دیگر با جنبه سرمایه‌گذاری می‌خرند. کسانی که قصد دریافت پاسپورت ترکیه را ندارند در هر بازه زمانی می‌توانند ملک خود را به اتباع ترک یا غیره به نرخ روز بفروشند.

محدودیت فروش ملک ایرانی‌ها تا سه سال!

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: یک ایرانی تنها در شرایطی نمی‌تواند واحد مسکونی خود را تا مدت سه سال بفروشد که پاسپورت ترکیه دریافت کرده باشد. دولت ترکیه این محدودیت را تا سه سال اعمال کرده تا سرمایه‌گذاران نتوانند از پاسپورت ترکیه برای اقوام درجه یک خود سو استفاده کنند.

قاسمی گفت: برخی ایرانی‌ها هستند که به محض دریافت پاسپورت ترکیه واحد مسکونی خود را به شکل صوری به اقوام نزدیک خود برای دریافت پاسپورت ترکیه می‌فروشند که دولت ترکیه با اخذ این قوانین جلوی این سودجویی را گرفته است.

براساس این گزارش چندی پیش کوچ انبوه‌سازان از ایران به ترکیه و دوبی خبرساز شد. رامین گوران اوریمی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران گفته بود: نه تنها موقعیت خریداران بلکه موقعیت سازندگان هم در ایران تغییر کرده است. یعنی سازندگان هم برای ساخت و ساز و فعالیت‌های اقتصادی به ترکیه و دوبی مهاجرت کردند و این مساله فراگیر شده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار