۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸

نشخوار فکری و راه‌های مقابله با آن چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اندیشه معاصر در ارتباط نشخوار فکری و راه های مقابله با آن گفت: همه ما، گفتگوی درونی داریم. از لحظه‌ای که بیدار می‌شویم تا زمانی که می‌خوابیم ...

پریسا کربلایی حسنی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اندیشه معاصر در ارتباط نشخوار فکری و راه های مقابله با آن گفت: همه ما، گفتگوی درونی داریم. از لحظه‌ای که بیدار می‌شویم تا زمانی که می‌خوابیم یک نفر همیشه درون سر ما دارد حرف می‌زند. همین الان که دارید این متن را می‌خوانید هم او دارد حرف می‌زند. همه ما این گفتگوی درونی را داریم. این گفتگوی درونی گاهی اوقات به نشخوار فکری تبدیل می‌شود. بگذارید اول نشخوار را توضیح دهم: چندین هزار سال پیش، بعضی از حیوانات برای حفظ امنیت خود مجبور بودند که به هنگام پیدا کردن غذا، با شتاب آن را بدون جویدن ببلعند و دوباره به مخفیگاه خود باز گردند. سپس در آنجا با خیال آسوده، آرام می‌گرفتند و غذایی را که قبلاً بلعیده بودند، بالا می‌آوردند و می‌جویدند و دوباره می‌بلعیدند.

این روانشناس افزود: گاهی اوقات ما انسان‌ها نیز دچار مساله‌ای مانند نشخوار می‌شویم. یعنی به یک موضوع بارها و بارها فکر می‌کنیم. ما گیر می‌افتیم در یک حلقه بی پایان و بی نتیجه‌ی فکر کردن به یک موضوع و مدام آن را می‌بلعیم و دوباره آن را بالا می‌آوریم و دوباره آن را می‌جویم.

کربلایی تصریح کرد:در گفتگوهای تکراری درونی یا نشخوار فکری مدام به نکات منفی، خاطرات منفی و جنبه‌های منفی فکر می‌کنیم و بعد از مدتی به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم. همانند حیواناتی که از اول اهل نشخوار نبودند اما اکنون دیگر معده‌شان کاملا متناسب نشخوار شده است.

این نشخوار منفی می‌تواند گریبان همه ما را بگیرد. از فردی که همسرش به وی خیانت کرده تا کارآفرینی که ورشکست شده، تا کاندیدایی که در انتخابات رای نیاورده یا روزنامه نگاری که به ناحق زندانی شده، ورزشکاری که مصدوم شده و دیگر نمی‌تواند ورزش حرفه‌ای کند و فردی که در آزمون دکتری به نتیجه نرسیده، سرمایه گذاری که سرمایه‌اش از بین رفته، کسی که رابطه‌اش با دوستش بخاطر حرفی یا اتفاقی تیره شده، دانشجویی که از استادش برای فلان حرف یا رفتار ناراحت شده است و….

این کارشناس ارشد روانشناسی بالنی گفت: یک طرز تفکر خاص به نام نشخوار فکری می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. نشخوار فکری این گونه تعریف می‌شود: تمایل به فکر کردن دایم به تجربه‌ها و افکار غمگین، یا جویدن مکرر افکار. افرادی که به طور دایم به این فکر می‌کنند که چرا فلان اتفاق بد روی داد یا چرا چنین مشکلی برای آنان به وجود آمده است، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. نشخوار فکری می‌تواند به ادامه یافتن افسردگی کمک کند زیرا رفتارهای مفید (مثلا، پا پیش گذاشتن و اقدام برای حل مشکل) را مختل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، برای مثال، فرد برای از بین بردن مشکلات میان فردی خود با دوستان یا اعضای خانواده کاری انجام دهد.

نشخوار فکری متمرکز بر خود باعث می‌شود افراد خاطرات منفی راجع به خودشان را بیشتر به یاد بیاورند و در نتیجه، دور باطل افسردگی تقویت شود.

پریسا کربلایی حسنی در ارتبا یافته های نظریه نشخوار فکری به خبرنگار اندیشه معاصر گفت: یکی از یافته های نظریه نشخوار فکری این است که زنان بیشتر از مردان به نشخوار فکری می‌پردازند، شاید به دلیل هنجارهای اجتماعی فرهنگی موجود درباره احساسات و نحوه ابراز آنها. تمایل زنان به نشخوار فکری بیشتر می‌تواند به توضیح این واقعیت کمک کند که چرا نرخ افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. مردان افسرده معمولا به فعالیت‌های پرت کننده حواس می‌پردازند و به نظر می‌رسد این کار از افسردگی می‌کاهد. بعضی فعالیت‌های پرت کننده حواس عبارتند از رفتن به سینما، فوتبال بازی کردن یا ورزش های دیگر، یا اجتناب از فکر کردن درباره علت افسرده بودن خود.

برای رهایی از دام این نشخوارهای فکری (گفتگوهای درونی منفی تکراری) چه می‌توان کرد؟

پریسا حسنی روانشناس بالینی مطرح کرد: تکنیک گوش دادن به یک صدای مبهم: صدای مبهمی را در اطرافتان پیدا کنید، مثلاً صدای شومینه، باد، کولر، و…. حالا به آن صدای مبهم گوش کنید، خواهید دید که زمانی که به صدای مبهم گوش می‌دهید ذهنتان از نشخوارها آزاد است.

تکنیک توصیف یک شیء مشخص: خودکاری را که در دستتان است، توصیف کنید، چه رنگی است؟ مارکش چیست؟ چند تا شیار دارد؟ و… می‌توانید هر شیء دیگری را به طور کامل توصیف کنید و در آن هنگام دیگر نشخوار فکری نخواهید داشت.

تکنیک بوییدن یک عطر خوشبو یا یک شاخه گل را هم امتحان کنید.

پریسا کربلایی در تکنیک برگردانی مثبت یا انحراف فکر به خبرنگار اندیشه معاصر گفت: به صورت ارادی به چیزی توجه کنید که مثبت است. بازی‌های فکری کنید. هر کاری که مستلزم به کارگیری فکر است. تلفن را بردارید و به دوستان زنگ بزنید. خلاصه فقط ذهنتان را با هر چیز کوچکی مشغول کنید. یک عدد پیچیده مثل ۹۵۸۳۵۴ را درنظر بگیرید و هفت تا هفت تا از آن کم کنید. این تکنیک بخاطر اینست که مکانیزم ذهن طوریست که در یک لحظه نمی‌تواند به دو نقطه توجه کند.

اگر با این راهکارها احساس کردید که نمی‌توانید حریف نشخوار فکری شوید، لطفا با یک متخصص روان‌شناس گفتگو کنید، او به شما با آموزش مهارت‌ها کمک می‌کند تا بتوانید کنترل افکارتان را در دست بگیرید و در صورت نیاز مصرف دارو، شما را به یک روان‌پزشک ارجاع می‌دهد تا از انرژی ذهن خود در جاهای مفیدتری بهره ببرید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار