۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

با حضور رییس دفتر مقام معظم رهبری

«نرم افزار جامع التفاسیر نور ۴» رونمایی شد

عصر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری «از نرم افزار جامع التفاسیر نور 4» در مرکز کامپیتوری نور در قم رونمایی شد.

نرم افزار نور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، عصر امروز در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع التفاسیر نور ۴ که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری در مرکز کامپیتوری نور در قم برگزار شد، از رهبر انقلاب به خاطر دور اندیشی در راه اندازی این مرکز برای نشر معارف الهی و دینی تشکر و گفت: سال ۶۸ پیش این مرکز راه اندازی شده و الان ۳۵ سال از آن زمان می گذرد. در حال حاضر کتابخانه نور این مرکز دارای ۱۰۰ هزار جلد می باشد که برای محققان می تواند در امر پژوهش بسیار کارگشا باشد.

وی بیان داشت: برای این کار از آخرین نرم افزارهای روز دنیا مانند هوش مصنوعی بکار گرفته شده است. در طی این سالها صدها نرم افزار در علوم انسانی تولید شده و مطابق نیازها در حال عرضه است. برای استفاده از این نرم افزارها آموزش و فرهنگ سازی شده است. امروز حوزه های علمیه و شیعه در بهره بری از کارهایشان در حوزه علوم انسانی واسلامی پیشتاز هستند و فضای استفاده از این نرم افزارها هم تغییر کرده است.

وی افزود: امروز نرم افزار جامع التفاسیر نور ۴ هم در ادامه همان کار است که از پرمخاطب ترین و پیشرفته ترین نرم افزارها در حوزه تفسیر قرآن می باشد.

حجت الاسلام راشدی نیا، معاون مرکز نیز گفت: این نرم افزار یکی از جامعه ترین و پرمخاطب ترین نرم افزار است و نرم افزا اول آن در همان ابتدا تولید و نرم افزار ویندوزی آن نیز در سال ۷۴ با دو عنوان کتابخانه و نسخه ای با عنوان نورالانوار منتشر شد.

معاون مرکز ادامه داد: حتی این نرم افزار مورد توجه پژوهشگران قرآنی بین المللی قرار گرفت و جایزه متعدد بین المللی گرفت. امروز در گام چهارم این نرم افزار هستیم. در گام بعد فناوری و توسعه پیدا کرد و سال ۸۶ با عنوان جامع تفاسیر از دو بخش کتابخانه و دانش نامه با بیش از ۱۰۰۰ هزار عنوان کتاب و تفاسیر متعدد منتشر شد. این نسخه در سال ۹۲ و ۹۴ ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: بخش دیگر از این نرم افزارترجمه است که ترجمه آن نسبت به نرم افزار قبلی دو برابر شده است. از ترجمه پیوسته و مقایسه ای و همترازی ترجمه ای برخورد است.

راشدی افزود: نسخه سوم نرم افزار جامع التفاسیر در سال ۹۴ منتشر شد که مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرآنی قرار گرفت و جایزه های متعدد کشوری را دریافت کرد.

وی افزود: اگر امروز می توانیم معارف الهی به راحتی در اختیار عاشقان قرار دهیم، به دلیل دوراندیشی رهبر معظم انقلاب است که در ۳۵ سال قبل دستور ساخت چنین مجموعه ای را دادند.

راشدی نیا گفت: ویژگی دیگر این نرم افزار، بخش تفسیر آن است. تفسیر این نرم افزار به ۴۴۰ عنوان می باشد. نسبت به نرم افزار های قبلی منابع تفسیری دو برابر شده است. یکی از بخش‌های مهم این نرم افزار بخش واژگان قرآنی و اعراب آن است.فهم و ترجمه قرآن مربوط به ساختار واژگان است. ارتباط واژگان قرآن کار بسیار بدیعی بود که انجام شده است.

وی بیان داشت:مهمترین خصوصیات نرم افزار جامع التفاسیر ۴ افزایش حجم منابع کتابخانه، ترجمه ها، افزایش محتوای دانش نامه استفاده از جدیدترین نرم افزار مانند هوش مصنوعی می باشد.

وی افرود: این نرم افزار دارای کتابخانه وسیعی است. بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ منبع و کتابخانه در این نرم افزار می باشد. نسبت به نسخه قبلی، منابع دو برابر شده است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط