۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱

با سخنرانی رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث رونمایی می شود

با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مراسم رونمایی نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در روز 14 دی ماه ساعت 10 صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی قم برگزار می شود

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت‌الاسلام حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی در نشستی که با موضوع رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث که در این مرکز در قم برگزار شد، افزود: این نرم‌افزار اولین کتابخانه تخصصی دیجیتال است که منابع آن را کتابهایی تشکیل می دهد که ارتباط مستقیم با شناخت و چگونگی با شناخت و فهم احادیث دارد و مشتمل بر مجموعه کتابهایی است که به بیان دانش ها و مهارتهای پیرامونی حدیث در دو جنبه سند و متن جهت اعتبار سنجی و فهم حدیث می پردازد.

وی افزود: این نرم افزار شامل مهمترین منابع علوم حدیثی از منابع اهل سنت و شیعه است که در غالب کتابخانه و در قالب کتابخانه دیجیتالی به محققان و علاقمندان ارائه کنیم.

وی با اشاره به اهداف و ضرورت تولید این نرم افزار افزود: لزوم دسترسی به منابع شیعه و اهل‌سنت در یک نرم‌افزا، گردآوری و آسان‌سازی دسترسی به منابع مورد نیاز و ارائه فهرستی از واژگان و اصطلاحات تخصصی حدیث و رجال از جمله این موارد است.

باشتنی با اشاره به محتوا و منابع موجود در این کتابخانه‌ دیجیتالی افزود: در نرم‌افزار «علوم حدیث» متن ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهم‌ترین منابع شیعه و اهل‌سنت در موضوعات مختلف مانند تاریخ حدیث، درایه‌الحدیث، فقه الحدیث، علل الحدیث و نقد الحدیث ارائه شده است.

وی عنوان کرد: یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث کارپوشه اصطلاح‌ها و واژگان حدیث و رجال است، این کارپوشه از چهار هزار و ۵۰۰ اصطلاح تخصصی حدیث و رجال از ۱۹ عنوان کتاب استخراج شده است.

این مدیر گروه ادامه داد: از قابلیت‌ها و امکانات فنی نرم‌افزار هم می‌توان به این موارد چون بهره‌مندی از موتور جستجوی پیشرفته نور با قابلیت های اولویت دهی به پاسخ ها، قابلیت مشابه‌یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد مشابهت، ایجاد میز پژوهشی برای ثبت پژوهش‌ها و فعالیت‌های کاربر، ارائه کتابشناسی که در آن شرح حال نویسندگان و منابع عرضه شده و امکان به‌روزرسانی برنامه از طریق اینترنت، ارسال نقد و نظرات کاربران اشاره کرد.

وی با اشاره به چشم‌انداز آینده مرکز در مورد این نرم‌افزار گفت: در سالهای بعد شاهد ارتقاء محتوای کتاب‌ها و افزایش منابع کتابها و استخراج مداخل تخصصی از دیگر کتب خواهیم بود که در نسخه های بعدی انجام می شود.

باشتنی گفت: نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ماه از ساعت ۱۰ در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسگر رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث رونمایی می‌شود

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط