۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰

نحوه تربیت صحیح فرزندان برای ایجاد تعهد در ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مریم نجابتیان در خصوص تمایل جوانان به ازدواج گفت: در حال حاضر گاهی شاهدیم که خود جوان انگیزه‌ای برای ازدواج ندارد و ما باید دلیل این کم شدن انگیزه را بررسی کنیم. متأسفانه بخشی از قشر جوان پس از پا...

نحوه تربیت صحیح فرزندان برای ایجاد تعهد در ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مریم نجابتیان در خصوص تمایل جوانان به ازدواج گفت: در حال حاضر گاهی شاهدیم که خود جوان انگیزه‌ای برای ازدواج ندارد و ما باید دلیل این کم شدن انگیزه را بررسی کنیم. متأسفانه بخشی از قشر جوان پس از پایان تحصیل، کسب شغل و به دست آوردن آمادگی نسبی برای ازدواج باز هم اهداف دیگری در زندگی دارد و ازدواج چندان اولویت او نیست.

وی افزود: نمی‌توان دلیل اصلی این کم شدن انگیزه را ناشی از مشکلات اقتصادی دانست بلکه بخشی از علل کم شدن انگیزه ازدواج به دلیل ایجاد بدبینی میان جوانان نسبت به ازدواج و کاهش تعهد و مسئولیت پذیری است. یکی از مهم‌ترین علل افول حس تعهد و مسئولیت پذیری نسل جوان نسبت به نسل‌های گذشته نیز ناشی از تربیت خانوادگی است.

تأثیر مقایسه زندگی دیگران در کاهش امید به آینده

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: به علاوه مسئله دیگری که در حال حاضر تأثیر روانی و اخلاقی بر تمایل جوانان به ازدواج دارد، موضوع چشم و هم چشمی است. این امر آسیب زیادی به بنیاد خانواده میزند به طوری که تجملات ازدواج و چشم و هم چشمی‌های ابتدای زندگی منجر به بالا رفتن توقعات جوانان، مقایسه زندگی خود با زندگی دیگران و عدم رضایت از زندگی فعلی می‌شود.

نجابتیان ادامه داد: تمامی این موارد در نهایت منجر به کاهش تمایل جوانان به ازدواج خواهد شد. این در حالی است که جوانان باید بدانند که ساختن زندگی نیاز به تلاش دارد و نباید با مقایسه زندگی خود با دیگران از زندگی ناامید شوند.

خانواده مهم‌ترین عامل انتقال سبک زندگی درست به جوانان

وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان فرهنگ تلاش و عدم چشم و هم چشمی را از خانواده دریافت می‌کنند، ابراز داشت: وقتی کودک و نوجوان امروزی در یک خانواده با ثبات زندگی کند و شاهد تلاش والدین برای ساخت زندگی باشد، الگوی درستی از زندگی را می‌بیند و آن را فرا می‌گیرد. در واقع اگر از زمان کودکی و نوجوانی فرهنگ قناعت و راضی بودن به داشته‌ها به فرزندان آموزش داده شود، حس عدم رضایت از زندگی یا خود کم بینی و مقایسه با دیگران، در سنین بزرگسالی و جوانی کاهش می‌یابد و در نتیجه برای جوانان مشکلات کمتری ایجاد می‌شود.

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان با اشاره بر روش صحیح تربیت فرزندان برای آمادگی آنها در موضوع ازدواج عنوان کرد: فرهنگ رضایت داشتن از زندگی و آموزش آن به فرزندان از اهمیت بسزایی برخوردار است که فرزندان و جوانان باید آن را در خانواده یاد گرفته باشند.

تأثیر رابطه گرم والدین با یکدیگر در ایجاد انگیزه ازدواج

نجابتیان تاکید کرد: البته این آموزش کلامی نیست بلکه باید از طریق عملکرد و مشاهده الگوی زندگی والدین به جوان منتقل شود. در واقع یکی از عوامل اصلی انگیزه جوان برای ازدواج، مشاهده رابطه گرم والدین با یکدیگر، رضایت اعضای خانواده نسبت به داشته‌ها و تلاش مداوم اعضا برای ساختن زندگی است.

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در صورتی که این الگوها در خانواده وجود نداشته و جوانان آنها را تجربه نکرده باشد، به دلیل مواجه شدن با مشکلات متعدد از جمله زیاده‌خواهی، عدم رضایت نسبت به داشته‌ها و عدم تجربه حس خوشبختی به تدریج منجر به فرار جوان از ازدواج خواهد شد.

وی با اشاره بر پیامدهای مقایسه و چشم و هم چشمی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروزی جوانان سرخوردگی و افسردگی ناشی از مقایسه دائمی زندگی خود با دیگران است که منجر به کاهش انگیزه برای ازدواج و حتی تلاش برای ساخت زندگی فردی می‌شود.

نجابتیان افزود: جوان حدوداً از سن ۲۵ الی ۳۲ سالگی بیشترین میل به ازدواج را دارد و هرچه در این بازه زمانی به ازدواج تن ندهد، انگیزه وی برای تشکیل خانواده کاهش یافته و ازدواج از اولویت‌های اصلی وی خارج می‌شود.

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در نهایت جوان به نقطه‌ای می‌رسد که همه چیز دارد و از لحاظ مالی تأمین است اما به سنی رسیده که دیگر انگیزه‌ای برای ازدواج ندارد. ریشه این امر نیز همان زیاد خواهی و عدم مشاهده سبک زندگی تلاش گرایانه در خانواده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار