۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰

موشک قائم ۱۱۴ ایرانی در راه اندونزی+ فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از پارسینه؛ به تازگی تصاویری از یک موشک هوا به سطح در کلاس هلفایر در کشور اندونزی منتشر شده که مسؤلان اندونزی اعلام کردند که این موشک طی همکاری با یک کشور خارجی ساخته شده، اما ظاهرا این موشک...

موشک قائم ۱۱۴ ایرانی در راه اندونزی+ فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از پارسینه؛ به تازگی تصاویری از یک موشک هوا به سطح در کلاس هلفایر در کشور اندونزی منتشر شده که مسؤلان اندونزی اعلام کردند که این موشک طی همکاری با یک کشور خارجی ساخته شده، اما ظاهرا این موشک ریشه ایرانی دارد، چرا که علاوه بر مشخصات و شباهت‌های ظاهری این موشک به قائم صدو چهارده ایران، در هنگام معرفی این موشک توسط یک کارشناس اهل کشور اندونزی، عملا تست موشک قائم از بالگرد کبرا ایران به چشم میخورد!

این موشک در اندونزی با نام (“GM-۵۰”) شناخته میشود، حال دقیقا مشخص نیست که این تغییر کلی نام موشک به علت بحث تحریم‌های موجود بر علیه ایران است، یا این که انتقال تکنولوژی به کشور اندونزی صورت گرفته است.

در ایران اطلاعات چندانی در خصوص این موشک منتشر نشده، اما در نسخه تحویلی به اندونزی، وزن موشک حدود پنجاه کیلوگرم و برد آن حداکثر دوازده کیلومتر عنوان شده است. موشک از سه نوع سیکر متفاوت بهره می‌برد، سیکر لیزری، هدایت تلویزونی و حرارتی که برد عملکردی سیکر آن‌ها به ترتیب شش. نه وچهار کیلومتر میباشد. همچنین در نسخه سیکر حرارتی، موشک توانایی درگیری با اهداف هوایی همچون بالگرد‌ها و پهپاد‌ها با سرعت هفتاد نات را دارا میباشد.

البته در ایران موشک قائم صدو چهارده از چهار نوع سیکر استفاده می‌کند که با موارد ذکر شده فوق، می‌توان گفت که موشک قائم با سیکر رادار موج میلی متری به اندونزی صادر نشده است. همچنین در ثانیه‌های پایانی ویدئو منتشر شده، برای اولین بار لحظاتی از تصویر برداری سیکر موشک قائم که در ایران تست شده دیده می‌شود که دو هدف هم زمان را مورد شناسایی قرار داده و احتمالا پس از اولویت بندی به سوی یکی از اهداف حمله ور می‌شود.

از این موشک می‌توان بر علیه تجمعات دشمن، ادوات زرهی و اهداف حفاظت شده همچون ساختمان استفاده کرد، دایره خطا موشک تنها ۱ متر عنوان شده و از آن می‌توان در شب و روز بر علیه اهداف استفاده کرد. همچنین این موشک دارای لانچر دوال و کواد میباشد که نتیجتا موجب می‌شود بتوان آن را در تعداد چهار وهشت تیر بر روی بالگرد مد نظر لود کرد.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار