۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

موتور ترکیبی مافوق صوت هایپرسونیک با موفقیت آزمایش شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، موشک های کروز تهاجی، برای میدان های جنگ طراحی شده اند. اما موتورهای جدید استارتاپ هرمئوس عملکرد بهتری در این هواپیماها از خود نشان دادند. موتورهای هایپرسونیک Chimera این شرکت، از ترکیب دو فناوری ت...

موتور ترکیبی مافوق صوت هایپرسونیک با موفقیت آزمایش شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، موشک های کروز تهاجی، برای میدان های جنگ طراحی شده اند. اما موتورهای جدید استارتاپ هرمئوس عملکرد بهتری در این هواپیماها از خود نشان دادند. موتورهای هایپرسونیک Chimera این شرکت، از ترکیب دو فناوری توربوجت و رمجت ساخته شده است. این تغییر حالت از توربوجت به رم جت دستاورد مهمی در فرآیند پرواز مافوق صوت عملیاتی به حساب می آید.

اما موتورهای Chimera چه نوع موتورهایی هستند؟ یک موتور سیکل ترکیبی مبتنی بر توربین (TBCC) که فناوری‌های توربوجت و رم جت را با قابلیت جابجایی بین این دو حالت ترکیب می‌کند.

وقتی این دو فناوری در یک هواپیما جمع شود، پرنده آهنی می‌تواند بلافاصله پس از آن که از یک باند پرواز بلند شد با بالاترین سرعت ماخ شتاب بگیرد. موتورهای Chimera زمانی که هواپیما در سرعت پایین پرواز می کند در حالت توربوجت باقی می ماند. زمانی که دما و سرعت هوای ورودی افزایش پیدا کرد، سرعت موتور توربوجت به ماکزیمم خود یعنی ۲ ماخ می رسد. سرعت زمانی که به ۳ ماخ می رسد Chimera شروع به پخش هوای ورودی اطراف توربوجت و رم جت می کند.

شرکت سازنده این آزمایش را در آزمایشگاه توربوماشین آلات نوتردام انجام داد. این آزمایشگاه هوای گرم را با شبیه‌سازی دما و حداکثر فشار ماخ فراهم می‌کند. گلن کیس، مدیر ارشد فناوری هرمئوس در این مورد گفت: ” آزمایشگاه به ما کمک کرد تا شرایط پرواز را روی زمین شبیه سازی کنیم.

شرکت هرمئوس تنها در مدت ۲۱ ماه و با هزینه بالغ ۲۱ میلیون دلار موفق به ساخت موتورهای Chimera شد. AJ Piplica، مدیر عامل هرمئوس در این باره گفت: ” این دستاورد یک نقطه عطف بزرگی برای هرمئوس محسوب می شود. این پروژه به همه نشان داد که یک تیم کوچک چگونه می تواند به این سرعت، سخت‌افزاری را با بودجه‌های بسیار کمتر از طراحان و سازندگان دیگر، بسازد و آزمایش کند.”

این تیم قصد دارند فناوری جدید را روی اولین هواپیمای کوارترهورس پیاده سازی کنند. این هواپیما طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا اواخر سال ۲۰۲۳ اولین پرواز آزمایشی خود را انجام دهد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط