۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

موافقت وزیر کار با بررسی افزایش دستمزد کارگران/ افزایش دستمزد کارگران باید متناسب با تورم باشد + جدول حقوق ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ توسط شورای عالی کار روزانه مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال اعلام شد. با احتساب بن کارگری به مبلغ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال و حق مسکن به مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال، پایه حقوق وزارت کار بدون احت...

موافقت وزیر کار با بررسی افزایش دستمزد کارگران/ افزایش دستمزد کارگران باید متناسب با تورم باشد + جدول حقوق ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ توسط شورای عالی کار روزانه مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال اعلام شد. با احتساب بن کارگری به مبلغ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال و حق مسکن به مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال، پایه حقوق وزارت کار بدون احتساب هر گونه مزایا و بدون کسر مالیات و حق بیمه در یک ماه سی روزه برابر با ۷۳,۰۸۲,۸۴۰ ریال است که در این گزارش از اندیشه معاصر بطور مفصل به بررسی افزایش دستمزد کارگران پرداخته ایم.

سیدصولت مرتضوی، درباره برگزاری جلسه شورای‌عالی کار برای بررسی مجدد دستمزد۱۴۰۲ کارگران گفت: در آخرین جلسه شورای‌عالی کار که دستمزد تعیین شد، برخی سؤال کردند که «اگر به‌هرشکلی دولت تصمیم به افزایش مجدد دستمزد کارمندان بگیرد و لایحه‌ای را به مجلس ارسال کند و مجلس تصویب و آن را ابلاغ کند، آیا درباره حقوق کارگران در چنین شرایطی تجدیدنظر می‌کنید؟» ما نیز پاسخ دادیم «به‌فرض اینکه این موضوع محقق شود حتماً انجام می‌دهیم.»

وی گفت: به‌اعتبار قانون هرسال فقط یک‌بار حقوق کارگران بررسی می‌شود، مگر موضوع خاصی باشد و پیشنهادات جدید پیش بیاید، ضمن اینکه ما حداقل حقوق کارگران را در شورای‌عالی کار تعیین کردیم، اما حداقل‌بگیران می‌توانند از قدرت چانه‌زنی استفاده کنند و دستمزد بیشتری متناسب با تخصص خود دریافت کنند.

مرتضوی اظهار کرد: این عدد کف را تعیین کردیم که کسی از این میزان کمتر پرداخت نکند، امکان پرداخت بیشتر برای همه کارفرمایان هست و امیدواریم با تمهیدات دولت در حوزه کالابرگ بخش اندکی از مشکلات معیشتی با این طرح حل شود.

افزایش دستمزد کارگران باید متناسب با تورم باشد

عیدعلی کریمی در خصوص وضعیت معیشت کارگران در بین خبرنگاران گفت؛ امروز مظلومترین اقشار در جامعه کارگران هستند و اگر رئیس جمهور محترم فکری اساسی در خصوص افزایش دستمزدها متناسب با نیازمندیهای اساسی کارگران نکند نمی‌توان دورنمای صنعت و تولید کشور را روشن متصور شد چرا که تورم کمر کارگران را شکسته و فشار ناشی از این تورم آن‌ها را از روی خانواده‌هایشان شرمنده کرده است.

کریمی افزود ؛امروز شاهد هستیم در خصوص درمان کارگران و خدمات پزشکی آنگونه که مدنطر جامعه کارگری بوده کارهای اساسی صورت نگرفته است و انتظار این بود دولت و مجلس در این راستا بتوانند گامهای اساسی برداشته تا جامعه کارگری در خصوص خدمات درمانی متناسب با نیازمندیهای خود دچار استرس و نگرانی نباشند.

بیمه کارگران

افزایش دستمزد کارگران

رئیس خانه کارگر قزوین با تاکید بر اینکه جامعه کارگری از نظر نجابت، سطح آگاهی و سواد در رتبه بالایی قرار داد اظهار داشت باید از این طبقه زحمتکش صندلی‌های متعدد و قابل قبولی در مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده حضور داشته باشند تا بتوانند در خصوص قوانین مصوب برای جامعه کارگری و متناسب با وضعیت و سطح زندگی آنان تصمیم گیری کنند.

عیدعلی کریمی در ادامه به موضوع مسکن کارگران بعنوان مهمترین دغدغه کارگران اشاره کرد و گفت اکثر کارگران با توجه به تورم ایجاد شده در کشور بخش قابل توجهی از حقوق خود را به اجاره بهای منزل مسکونی پرداخت می‌کنند و این اتفاق باعث شده سفره کارگران بیش از بیش کوچکتر شود و این زیبنده سربازان خط مقدم تولید نیست و دولت باید فکری اساسی به حال مسکن کارگران بکند.

کریمی در بخش پایانی سخنان خود از دولت دولت خواست نسبت به وضعیت کارگران تدابیری لازم بیندیشد تا این قشر زحمتکش در رفاه قابل قبولی برای اعتلای تولید کشور در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب ایفای نقش کنند.

رئیس خانه کارگر قزوین درپایان افزایش تورم را بعنوان عامل نگرانی جامعه کارگری یاد کرد و گفت وضعیت معیشت و سفره کارگران با وضعیت موجودهر روز کوچک و کوچکتر می‌شود و باید وضعیت موجود ترمیم یابد.

حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ (پایه حقوق ۱۴۰۲) چقدر است؟

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان مبلغ حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص شد. این رقم در نهایت با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل تصویب شد. در جلسه شورای عالی کار که در واپسین ساعت های سال ۱۴۰۱ برگزار شد [جلسه ای که تا ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد طول کشید] حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷% تعیین شد.

 

جلسه شورای عالی کار از عصر روز گذشته یکشنبه بیست‌وهشتم اسفندماه شروع شده بود که در ساعت ۰۲:۳۰ بامداد امروز دوشنبه بیست‌ونهم اسفند ماه بعد از هشت ساعت جلسه و مذاکره، مزد کارگران برای سال آینده تعیین شد.

به این ترتیب حقوق اداره کار ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان رسید که رقم بسیار کمی است و انتظارات جامعه کارگری را برآورده نکرد. این در حالی است که تورم بی سروسامان، معیشت افراد را بسیار متزلزل کرده است.

این رقم مبلغ رسمی وزارت کار است و میزان حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ در سال آینده همین مقدار است. براساس اخبار دولت میزان افزایش حقوق اداره کار ۱۴۰۲ را تعیین کرده است. در این مقاله با گروه مشاوره مدیریت نورا همراه باشید تا به حاشیه‌ها و اخبار مربوطه به افزایش پایه حقوق ۱۴۰۲ کارگران و کارمندان بپردازیم. گفتنی است در ادامه همین متن جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲ را نیز منتشر کردیم.

جدول حقوق ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷ درصدی

در ادامه می توانید ریز جزئیات حقوق سال ۱۴۰۲ را مشاهده کنید:

جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲
اقلام مبلغ (تومان)
حداقل مزد روزانه ۱۷۶,۹۴۲
حق اولاد (هر فرزند) ۵۳۰,۸۲۸
پایه سنواتی ۲۱۰,۰۰۰
کمک هزینه اقلام مصرفی (بن) ۱,۱۰۰,۰۰۰
کمک هزینه مسکن ۹۰۰,۰۰۰
حقوق پایه کارگران ۵,۳۰۷,۳۳۰
حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد ۷,۳۰۸,۲۸۴
حداقل دریافتی با یک فرزند ۸,۰۴۹,۱۱۲
حداقل دریافتی با دو فرزند ۸,۵۷۹,۹۴۰
حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری ۸,۲۰۸,۳۶۰

نحوه تعیین تکلیف حداقل پایه حقوق سال ۱۴۰۲

طبق قانون وزارت کار مدت زمان کار تمام وقت در طول یک هفته به جز ایام تعطیل و جمعه ۴۴ ساعت است که مطابق با این می‌بایست دستمزد پرداخت گردد. حداقل حقوق و مزایای قانون وزارت کار در سال ۱۴۰۲ همین طور است.

تعیین حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ در جلسه ای که برگزار نشد!

در حالی که وارد اسفند ماه ۱۴۰۲ شده‌ایم اما همچنان تصمیمی برای حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ گرفته نشده است، این در حالی است که قرار بود نشست سه جانبه شورای عالی کار ۲۸ بهمن ماه برگزار شود اما تاکنون جلسه ای برگزار نشده است، برای همین جای این سوال باقی است که با توجه به افزایش انفجاری نرخ ارز، سکه و طلا در روزهای گذشته و از آنجایی که کمتر از ۳۰ روز با پایان ۱۴۰۱ باقی است، تکلیف حقوق کارگران و کارمندان چه خواهد شد.

امروز اول اسفند است؛ کمتر از سی روز به پایان سال زمان داریم اما هنوز مذاکرات جدی دستمزد ۱۴۰۲ آغاز نشده است. اعضای کارگری شورایعالی کار در این رابطه می‌گویند: هنوز خبری از نشست نیست؛ دعوتنامه‌ای برای حضور در نشست شورایعالی کار، دریافت نکرده‌ایم و مشخص نیست چه زمانی می‌خواهند مذاکرات مزد ۱۴۰۲ را آغاز کنند.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ چقدر است؟ (حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲)

حقوق ماهانه کارگران هر ساله توسط وزارت کار اعلام می‌شود و از طریق رسانه‌های رسمی و خبری به اطلاع عموم مردم می‌رسد. در حال حاضر افزایش حقوق ۱۴۰۲ به صورت متوسط ۲۷ درصد نسبت به آخرین ابلاغیه کارگران در سال ۱۴۰۱ اعلام شده است. حائز اهمیت است رقم قطعی ضریب حقوق فعلاً تصویب نشده است و فقط پیش بینی است که در ابلاغیه بودجه ۱۴۰۲ ذکر شده است.

جدول حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ و جزئیات آن

در جدول زیر میزان حداقل دستمزد روزانه و ماهانه و همچنین مزایا و حق مسکن و اولاد و غیره را می‌توانید مشاهده کنید:

حداقل دستمزد روزانه ۱,۷۶۹,۴۲۸ تومان
حداقل دستمزد ماهانه ۵,۰۱۵,۷۰۰ تومان
حق اولاد (هر فرزند) ۴۱۷,۹۷۵ تومان
حداقل دریافتی افراد مجرد ۷,۰۶۷,۷۰۰ تومان
حداقل دریافتی با یک فرزند ۷,۵۶۹,۲۷۰ تومان
حداقل دریافتی با دو فرزند ۷,۹۸۷,۲۴۵ تومان
کمک هزینه مسکن ۷۸۰,۰۰۰ تومان
پایه سنوات (۱ سال سابقه کار) ۲۵۲,۰۰۰ تومان
کمک هزینه اقلام مصرفی ۱,۰۲۰,۰۰۰ تومان
جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲

با توجه به نحوه مشخص شدن حقوق سال های پیشین، امکان اینکه تغییری در پایه حقوق سال ۱۴۰۲ و افزایش حقوق کارگران در سال روبه رو به بیشتر از ۲۷ درصد برسد وجود دارد و دور از انتظار نیست.

مقایسه حقوق سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۲ + جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲

در سالی که گذشت؛ افزایش حقوق کارگران در ابتدا ۱۵% اعلام شد اما پس از تورم‌های زیادی که به وجود آمد افزایش حقوق کارگران به میزان ۵۷% تصویب شد؛ خیلی واضح است که باز هم این میزان افزایش پاسخگوی این همه تورم نیست و در حال حاضر کارگران و دیگر حداقل بگیران با مشکلات معیشتی رو به رو هستند. در جدول زیر اختلاف حقوق ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را برایتان بازگو کرده ایم:

مزایا ۱۴۰۱ ۱۴۰۲
حقوق پایه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال ۵۰,۱۵۷,۰۰۰ ریال
حق بن ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال ۱۰,۲۰۰,۰۰۰ ریال
حق مسکن ۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال ۷,۸۰۰,۰۰۰ ریال
پایه سنوات خصوصاً افراد با حداقل ۱ سال سابقه ۲,۱۰۰,۰۰۰ ریال ۲,۵۲۰,۰۰۰ ریال
حق اولاد (۱ فرزند) ۴,۱۷۹,۷۵۰ ریال ۵,۰۱۵,۷۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار) ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ریال ۶۸,۱۵۷,۰۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد مجرد (حداقل ۱ سال سابقه) ۵۸,۸۹۷,۵۰۰ ریال ۷۰,۶۷۷,۰۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد متاهل با ۱ فرزند ( بدون سابقه) ۶۰,۹۷۷,۲۵۰ ریال ۷۳,۱۷۲,۷۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد متاهل با ۱ فرزند (حداقل۱ سال سابقه) ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ریال ۷۵,۶۹۲,۷۰۰ ریال
جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲ و مقایسه با ۱۴۰۱

 

حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ از زبان وزیر

شاید خیلی از افراد به دنبال اعلام رسمی حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ باشند اما وزیر چند روز پیش در یک مصاحبه در جمع خبرنگاران، به گفتن کلیاتی اشاره کرد و گفت تا قبل از ۱۴۰۲ درباره حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ تصمیم خواهند گرفت، تصمیماتی که ضمانت اجرایی داشته باشد.

با وضع و اوضاع تورمی کشور و پیش بینی ها مبنی بر افزایش آن در سال ۱۴۰۲، کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند دستمزدهای کارگران و کارمندان دولت باید به نحوی افزایش یابد که آثار تورمی به همراه نداشته باشد، این بدان معنا است که نباید افزایش حقوق ها زیاد باشد، چون در موجب بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد!

راه کار این کارشناسان برای جبران این موضوع، حواله دادن به آینده است، یعنی حقوق ها فعلا افزایش زیادی نداشته باشد اما اگر حقوق ها کفاف خرج و مخارج کارگران و کارمندان را نداد، دولت در میانه سال دوباره افزایش حقوق دهد (که عملا نشدنی است)؛ در واقع این نسیه دادن، جز ویران کردن زندگی کارگران را به دنبال نخواهد داشت.

برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط فعلی و روند تورم در کشور، دولت لازم است حداقل حقوق و دستمزد سال آینده را به نحوی تعیین کند که منطقی بوده و اثرات تورمی بیش از حد به دنبال نداشته باشد. در ادامه نیز اگر حقوق کارگران به پای رشد قیمت‌ها نرسید، دولت می‌تواند در میانه سال مجدداً افزایش حقوق اعمال کند.

آخرین اخبار درباره حقوق سال ۱۴۰۲

طبق آخرین اخبار بدست آمده در روزهای پایانی بهمن ماه، مدیر عامل صندوق بازنشستگی سخن از واریز حقوق بهمن ماه و عیدی بازنشستگان گفت که این واریزی زود هنگام و بی سابقه بوده است.
حالا این مبلغ واریز شده چقدر است؟

آقای “نعمت الله ترکی” افزود: علاوه بر یک میلیون هشتصد تومان؛ ۵۰۰ تومان برای حق فرزندان به ازای هر فرزند ۲۰۰ تومان تحت عنوان عیدی و مبلغ ۵۰۰ تومان برای همسران به حساب این افراد واریز شده است.

علاوه بر این طبق آخرین گفته ها و جلسات بر اساس آنچه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کردند، تغییری در ۲۰ درصد افزایش حقوق پیشنهادی دولت ایجاد نشد ولی بعضی تبصره‌ها مثل: کف و سقف حقوق، مالیات بر حقوق، مزایا و … دستخوش تغییراتی شده اند.

از سوی دیگر “محمدرضا تاجیک” نماینده کارگران در آخرین جلسه گفت:«به نتیجه نهایی نرسیدیم اما بررسی کارشناسی را درباره تعیین عدد و رقم ادامه می‌دهیم, سبد معیشتی باید منطقی‌تر از سال‌های قبل تعیین شود».

اینطور که مشخص است تا روزهای پایانی اسفند ماه باز هم شاهد اخبار جدید و شاید تغییراتی درباره میزان حقوق ها باشیم.

نظر شما درباره حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ چیست؟

ما در اندیشه معاصر حداقل حقوق اداره کار ۱۴۰۲ را اعلام کردیم که صرفاً بر اساس پیش بینی‌های انجام شده درباره بودجه سال ۱۴۰۲ است با هدف تامین اعتبار در سال آینده و هنوز هیچ مدلی در خصوص نحوه این افزایش حقوق اعلام نشده است. همانطور که در جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲ نیز مشاهده می‌کنید افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ چندان چشمگیر نیست و با این وضعیت تورمی، کارگران و کارمندان انتظار بیشتری در این مورد دارند؛ امیدواریم در نهایت این میزان افزایش مناسبی داشته باشد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط