۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱

مواد غذایی که درد بیماران فیبرومیالژیا را تسکین می دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مواد غذایی که درد بیماران فیبرومیالژیا را تسکین می دهد. دکتر مرجان باژن  فیبرومیالژیا را نوعی سندرم  برشمرد که بیمار مبتلا به آن دچار دردهای اسکلتی عضلانی منتشر و مزمن است که همراه با احساس خستگی، ...

مواد غذایی که درد بیماران فیبرومیالژیا را تسکین می دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مواد غذایی که درد بیماران فیبرومیالژیا را تسکین می دهد. دکتر مرجان باژن  فیبرومیالژیا را نوعی سندرم  برشمرد که بیمار مبتلا به آن دچار دردهای اسکلتی عضلانی منتشر و مزمن است که همراه با احساس خستگی، اختلال خواب و حتی گاهی مشکل درحافظه، اضطراب و افسردگی است.

این استادیار و عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه افزود: علت این بیماری نامشخص است و درمان خاصی برای آن وجود ندارد. اما دارودرمانی می تواند موجب کاهش علایم و مدیریت بیماری شود. درمان­های مکمل، تغییر سبک زندگی و مدیریت رژیم غذایی نیز در کاهش علایم بیمار موثر است.

این استادیار دانشکده تغذیه با اشاره به تبلیغات سودجویانه درخصوص تاثیر اعجاب انگیز برخی مکمل­ها و رژیم­­های غذاییدر این  بیماری  خاطرنشان کرد که کارایی این مکملها ثابت نشده و قبل از استفاده باید به دقت بررسی شوند.

دکتر باژن یادآور شد: گرچه هنوز ارتباط بین فیبرومیالژیا و رژیم غذایی با قطعیت به اثبات نرسیده است اما یک رژیم غذایی غیرالتهابی معمولاً برای افراد مبتلا به این بیماری توصیه می­شود.

به گفته وی رژیم غذایی غیرالتهابی عمدتاً شامل رعایت یک سری اصول و راهنما در انتخاب­ مواد غذایی است که افزایش مصرف میوه­ها و سبزی­ها، مصرف غلات کامل، کاهش مصرف گوشت قرمز و پرهیز از مصرف زیاد لبنیات از آن جمله است.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: رژیم غذایی ضدالتهابی یک رژیم غذایی کاهش وزن نیست، اما اغلب به حفظ وزن سالم در فرد کمک می­کند و از این نظر، فواید زیادی برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دارد.

راهکارهای کنترل علایم فیبرومیالژیا

دکتر مرجان باژن، رعایت ترفندهای ساده رژیم غذایی را باعث کاهش درد بیماران برشمرد و به مبتلایان توصیه کرد قبل از هرگونه تغییر اساسی در رژیم غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنند زیرا برخی مکمل­ها و مواد غذایی ممکن است در تداخل با داروها موجب اثرات جانبی جدی و حتی خطرناک ­شوند.

اهمیت کنترل وزن در محدوده وزن سالم
این عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه اضافه وزن را باعث افزایش درد مفاصل ذکر کرد و افزود: هرچه وزن بدن بیشتر باشد، فشار بیشتری به استخوان­ها و مفاصل وارد می­شود.

وی با اشاره به نتایج مطالعه انجام شده بر روی ۱۷۹ زن ۷۹-۲۰ ساله مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا گفت: اضافه وزن با افزایش شدت درد، کاهش تحرک بدنی و کیفیت پایین­تر سبک زندگی این افراد ارتباط معنی­داری داشت. بنابراین، کاهش وزن به تسکین درد در این بیماران کمک خواهد کرد.

ضرورت دریافت ویتامین Dکافی

این استادیار دانشگاه گفت: بسیاری از بزرگسالان در ابتدای تشخیص بیماری فیبرومیالژیا، مبتلا به کمبود ویتامینDهستند درحالی که ویتامین مذکور برای این بیماران حیاتی است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده افزود: کمبود ویتامینDمی­تواند موجب درد عضلانی و استخوانی شود و افزایش سطح آن ممکن است به تخفیف علایم بیماری کمک کند. بنابراین تمامی بیماران باید از نظر کمبود این ویتامین غربالگری شوند و در صورت نیاز، با تجویز پزشک از مکمل این ویتامین استفاده کنند.

به گفته این استادیار دانشکده تغذیه، مواجهه با نور خورشید و مصرف برخی مواد غذایی از منابع تامین کننده ویتامینD هستند.

وی زرده تخم مرغ را منبع خوب ویتامین Dبرشمرد و ماست کم­چرب غنی­شده با ویتامین D، آب پرتقال غنی­شده با ویتامینD، غلات غنی شده با ویتامینD و ماهی تن را از دیگر  مواد غذایی حاوی این ویتامین ذکر کرد.

دکتر مرجان باژن یادآور شد: گرچه مصرف غذاهای حاوی ویتامین Dممکن است در همه مبتلایان به فیبرومیالژیا منجر به کاهش علایم بیماری نشود، اما مصرف آنها به دلیل کمک به ساخت استخوان­های سالم­تر بسیار مفید است.

مصرف غلات کامل یا سبوس­دار

این استادیار دانشگاه؛ قندهای تصفیه شده نظیر قند، شکر  و کربوهیدرات­های ساده را دارای خواص التهابی عنوان کرد.

وی به این بیماران توصیه کرد که به جای مصرف این قندها از غلات کامل(سبوس‌دار) مثل گندم، جو، گندم سیاه، جودوسر، برنج قهوه­ای و چاودار استفاده کنند.

افزایش مصرف میوه­ها و سبزی­ها

این عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه، مصرف روزانه دو تا چهار واحد میوه و سه تا پنج واحد سبزی را ضروری برشمرد.

به گفته وی یک واحد سبزی معادل یک لیوان سبزی خام (کاهو، انواع کلم، سبزی خورشتی، هویج، خیار، گوجه­فرنگی و غیره)، یا نصف لیوان سبزی پخته یا آب سبزی(آب هویج، آب گوجه­فرنگی) است.

وی یک واحد میوه را معادل یک میوه متوسط شامل سیب، موز، پرتقال یا گلابی، یا نصف لیوان آب­ میوه یا کمپوت و یا یک­چهارم لیوان انواع میوه­های خشک عنوان کرد.

دکتر مرجان باژن، میوه­ها و سبزی­های رنگی مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و غیره را حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی برشمرد که خاصیت ضدالتهابی نیز دارند.

ماهی را در سبد غذایی خود بگنجانید

این استادیار دانشکده تغذیه با اشاره به تاثیر اسیدهای چرب امگا۳ در کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری­های قلبی عروقی خاطرنشان کرد که اسیدهای چرب در ماهی­های چرب مثل سالمون، گردو و دانه کتان وجود دارد.

وی با اشاره به خاصیت کاهش درد اسیدهای چرب امگا۳ در بیماران فیبرومیالژیا توصیه کرد که این بیماران ماهی قزل آلا، گردو  و یا دانه کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود:  میوه­ها و سبزی­ها حاوی مقادیر زیادی از آنتی­اکسیدان­های مهم مثل ویتامین­های A، C، و Eهستند که برای حفظ وضعیت طبیعی بدن، با رادیکال­های آزاد مقابله می­کنند.

مواد غذایی که مبتلایان به فیبرومیالژیا نباید مصرف کنند

وی با اشاره به شکایات برخی بیماران مبنی بر تشدید علایم بیماری براثر مصرف برخی مواد غذایی به بیماران توصیه کرد ضمن تهیه لیستی از مواد غذایی مصرفی خود، علایمی که با خوردن هر یک از آنها تجربه می­کنند را ثبت کرده و درصورت وجود ارتباط بین آنها و علایم دردناک، آن مواد را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

این استادیار دانشکده تغذیه در ادامه سخنان خود به بیماران توصیه کرد که از مصرف غذاهای حاوی مواد افزودنی(آسپارتام و مونوسدیم گلوتامات)، کافئین، لبنیات زیاد، غذاهای حاوی گلوتن و گوشت قرمز زیاد پرهیز کنند.

به گفته وی آسپارتام در مواد غذایی و نوشابه­های رژیمی، مونوسدیم گلوتامات در سوپ­های آماده، سبزی­های کنسرو شده،  گوشت­های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس استفاده می‌شود. گلوتن نیز در گندم ، جو و چاودار وجود دارد.

این متخصص تغذیه به بیماران مذکور توصیه کرد: گوشت قرمز نباید هر روز مصرف شود و می توانند از بوقلمون، ماهی و غذاهای گیاهی به جای آن استفاده کنند.

دکتر مرجان باژن همچنین تاکید کرد: بیماران قبل از مصرف هر نوع مکملی باید پزشک معالج خود مشورت کنند زیرا ممکن است با داروهای مصرفی آنها تداخل داشته باشد.

تغییر سبک زندگی

این استادیار دانشگاه انجام ورزش‌های هوازی روزانه ۳۰-۲۰ دقیقه و ۲ تا ۳ بار در هفته را موجب کاهش علایم فیبرومیالژیا و خستگی در افراد مبتلا به این بیماری برشمرد و ورزش­هایی نظیر تای‌چی، وزنه­برداری و یوگا را نیز کمک کننده ذکر کرد.

وی خواب منظم را در  مدیریت بهتر علایم این بیماری موثر دانست و داشتن برنامه زمانی منظم خواب و بیداری، برنامه منظم شبانه، محیط خواب خنک و تاریک،کاهش استفاده از لوازم الکترونیکی قبل از خواب را ازجمله راهکارهای مناسب برای یک خواب شبانه خوب ذکر کرد.

بنابر گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی، دکتر مرجان باژن با اشاره به اهمیت کاهش استرس در تخفیف علایمفیبرومیالژیا، اقداماتی نظیر طب سوزنی، ماساژدرمانی، آموزش آرام­سازی عضلات بدن، مشاوره و یا دارودرمانی را در کاهش استرس موثر دانست.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط