۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷

منشا اصلی ویروس کرونا مشخص شد

 یک محقق آمریکایی به بررسی نتایج یک مقاله تفسیری در مورد منشا احتمالی ویروس کرونا پرداخت و نوشت: اولین مورد شناخته شده مبتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به یک فروشنده بازاری در شهر ووهان چین بود، نه یک حسابدار که به نظر می رسید هیچ ارتباطی ب...

منشا اصلی ویروس کرونا مشخص شد

 یک محقق آمریکایی به بررسی نتایج یک مقاله تفسیری در مورد منشا احتمالی ویروس کرونا پرداخت و نوشت: اولین مورد شناخته شده مبتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به یک فروشنده بازاری در شهر ووهان چین بود، نه یک حسابدار که به نظر می رسید هیچ ارتباطی با بازار نداشته باشد. اما این شناسایی موجب ایجاد گمانه زنی ها شد که ممکن است این ویروس از یک آزمایشگاه به بیرون درز کرده باشد.

منشا ویروس سارس- کووید۲ که باعث بیماری کووید ۱۹ می شود یک راز و منبع اصلی تنش بین چین و ایالات متحده است. البته تحلیل جدید این محقق  نیز پاسخ قطعی به سوالات اصلی ارائه نمی دهد.

مطالعه مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال جاری، نظریه مبنی بر منشا کووید-۱۹ در آزمایشگاه را رد و عنوان کرد  که محتمل‌ ترین فرضیه این است که این بیماری انسان را به طور طبیعی و احتمالا از طریق تجارت حیوانات وحشی آلوده کرده است.

تیمی از کارشناسان به رهبری سازمان جهانی بهداشت چهار هفته را در شهر مرکزی ووهان و اطراف آن با دانشمندان چینی گذراندند و در گزارش مشترکی در ماه مارس گفتند که ویروس سارس- کووید۲ احتمالا از خفاش‌ ها به انسان منتقل شده است اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز بود.

A year after first death in China, coronavirus source still a puzzle | The  Japan Times

مایکل ووروبی، رئیس اکولوژی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه آریزونا، در یک گزارش رویدادی-تفسیری در مجله «ساینس» (Science) نوشت: حسابداری که به طور گسترده تصور می شد اولین فرد مبتلا به کرونا است، هنگام مصاحبه گفت اولین علائم این بیماری در ۱۶دسامبر در او ظاهر شد، یعنی چند روز دیرتر از آنچه در ابتدا گزارش شده بود.

ووروبی در این مقاله گفت: «شروع علائم او پس از موارد متعددی در کارگران در بازار هوانان رخ داد، به این ترتیب یک فروشنده زن غذاهای دریایی در آنجا به اولین مورد شناخته شده تبدیل و مشخص شد که این بیماری در ۱۱ دسامبر شروع شده است».

او گفت که بیشتر موارد علامت دار اولیه به بازار شهر مربوط می شود، به ویژه به بخش غربی آن که حیوانات در قفس بودند؛ این موضوع است که شواهد قوی را درباره اینکه منشاء کرونا از بازار حیوانات زنده بوده  است، ارائه می دهد.

ووروبی در میان ۱۸ دانشمندی بود که در ماه مه به این مجله نامه نوشتند و خواستار تحقیق در مورد این پرسش شدند که آیا منبع ویروس ممکن است یک حادثه آزمایشگاهی بوده باشد یا خیر؟

سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته تشکیل و ماموریت یک هیات متخصص جدید را برای بررسی منبع ویروس کرونا پیشنهاد کرد./تحریریه

مطالب مرتبط

آخرین اخبار