۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶

اجتماعی

منابع کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ | جزئیات کنکور فرهنیگیان ۱۴۰۳

منابع کنکور فرهنگیان 1403 از کجاست ؟ جزئیات کنکور فرهنیگیان 1403

حقوق معلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، منابع کنکور فرهنگیان، مانند کنکور رشته های نظری یک بخش های معینی است که داوطلب باید نسبت به موضوعات اون بخش تسلط نسبی و کامل داشته باشه تا بتواند در این رشته موفق شود . برای اطلاعات بیشتر از این خبر اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان گذارید.

منابع درسی کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳

از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است. آگاهی از منابع کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ برای تمامی داوطلبان شرکت در این آزمون بسیار مهم است. در ادامه این موارد امتحانی آزمون اختصاصی تربیت معلم، به همراه معرفی منابع کمک آموزشی مناسب شرکت در این کنکور مورد بررسی قرار گرفته است.در سال اخیر وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم گرفتند که برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، کنکور جداگانه ای از کنکور سراسری برگزار کنند. متقاضیانی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند، باید در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. برای شرکت در این کنکور، لازم است که داوطلبان منابع مربوط به این کنکور را مطالعه کنند

فرهنگیان

بنا بر رایزنی های انجام شده میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۴۰۳ تصمیم گرفته شد برای تربیت نیروهای مستعد به منظور جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، کنکور اختصاصی رشته تربیت معلم مجزا از کنکور سراسری برگزار می شود تا به صورت حرفه ای و تخصصی تر دانشجویان متقاضی پذیرفته شوند. به علاوه از آنجا که شغل معلمی در جهت تربیت دانش آموزان در جنبه های مختلف نهادینه شده؛ افرادی که به عنوان دانشجو تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند باید مسئولیت بزرگی را بپذیرند.

از این رو سازمان آموزش و پرورش با همکاری وزارت علوم طبق مصوبه جدید تایید شده آزمون تخصصی را تحت عنوان کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ برگزار می کند تا به صورت حرفه ای دانشجویان واجد شرایط و نخبه شناخته شوند و به صورت متمرکز تر از میان داوطلبان علاقه مند به حوزه شغل معلمی تعدادی از افراد جهت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند.

ماده امتحانی “هوش و استعداد معلمی” طبق اعلام قبلی با ضریب ۳ اعمال می شود. جنبه‌ های شناختی و تحلیلی این استعداد، با هدف سنجش توانایی های ذهنی داوطلبان مانند قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج آن‌ ها، در کنکور مبنای طرح سوال قرار می گیرد. سوالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌ های منطقی، طبقه‌ بندی و تحلیل متغیر ها، انجام مقایسه‌ های کمی و حل مسائل عددی، نمونه‌ هایی از سوالات این عنوان امتحانی هستند.

بنابراین با توجه به اینکه هدف از سوالات مربوط به این عنوان، سنجش توانایی ذهنی و طبیعی است نه سنجش دانش اکتسابی دانش‌آموزان، این عنوان فاقد منبع است. ماده امتحانی “تعلیم و تربیت اسلامی” طبق اعلام قبلی با ضریب ۲ اعمال می شود و منابع امتحانی به شرح جدول ذیل است:

برای رشته ‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و فنی و حرفه ‌ای/کاردانش

دین و زندگی پایه دهم کد ۱۱۰۲۰۴ بخش دوم ( از درس هشتم تا درس دوازدهم) ص ۹۸ الی ص۱۵۲
دین و زندگی پایه یازدهم کد ۱۱۱۲۰۴ بخش دوم ( از درس یازدهم تا درس دوازدهم) ص ۱۳۴ الی ص ۱۵۸

رشته‌ علوم انسانی

دین و زندگی پایه دهم کد ۱۱۰۲۰۵ بخش دوم (از درس نهم تا درس چهاردهم) ص ۹۶ الی ص ۱۵۸
دین و زندگی پایه یازدهم کد ۱۱۱۲۰۵ بخش دوم (از درس شانزدهم تا درس هجدهم) ص ۱۹۶ الی ص ۲۳۰

همچنین، طبق مصوبه جدید اعلام شده برای متقاضیان پذیرفته شده در دانشگاه تربیت معلم دو مدرک تحصیلی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال در صورتی که فرد داوطلب در رشته زیست شناسی این دانشگاه پذیرفته شده باشد، یک مدرک کارشناسی مختص به لیسانس زیست شناسی می تواند دریافت کند و مدرک دیگر ویژه دانشگاه فرهنگیان در جهت تربیت دانشجو معلم اعطا می گردد.

لذا، برای قبولی در آزمون اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ داوطلبان باید بر کلیه منابع کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند با شرکت در این آزمون شانس پذیرش بیشتری در هر یک از رشته های دانشگاه فرهنگیان داشته باشند.

منابع آزمون کنکور فرهنگیان (دانشجو معلم)

۱- هوش و استعداد معلمی (نمونه سوال هوش)
۲- تعلیم و تربیت اسلامی

مهارت های معلمی تالیف استاد محسن قرائتی فصل ۱ تا ۳
دین و زندگی پایه دهم رشته ریاضی، تجربی و فنی درس ۸ تا ۱۲
دین و زندگی پایه یازدهم رشته ریاضی، تجربی و فنی درس ۱۱ تا ۱۲
دین و زندگی پایه دهم رشته انسانی درس ۹ تا ۱۴
دین و زندگی پایه یازدهم رشته انسانی درس ۱۶ تا ۱۸

نحوه مطالعه منابع کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳

در کنکور سراسری ۱۴۰۳ با توجه به حذف زیرگروهای هر گروه آزمایشی و نیز دروس عمومی تاثیر سابقه تحصیلی دانش آموزان تا حدود ۵۰ درصد قطعی اعلام شده است؛ اما داوطلبان کنکور باید برای افزایش شانس قبولی در آزمون اختصاصی مختص به گروه آزمایشی خود شرکت کنند تا با کسب نمره کل مورد نیاز مجاز به انتخاب رشته شوند. رشته های تربیت معلم به دلیل مزایایی که از ابتدا تحصیل برای پذیرفته شدگان دارند؛ متقاضیان بسیاری به دنبال تحصیل در این رشته ها می باشند.

در سال گذشته روش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از طریق ثبت نام کنکور سراسری و کسب تراز بالای ۶۵۰۰ بود؛ اما طبق دستورالعمل جدید منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش شیوه جذب دانشجو دانشگاه فرهنگیان تغییر کرده و متقاضیان باید برای تحصیل در این دانشگاه در کنکور مجزا اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند تا با بدست آوردن نمره قبولی لازم امکان انتخاب، رشته های فرهنگیان را داشته باشند.

هر ساله سازمان سنجش لیست منابع کنکور سراسری هر یک از گروه های آزمایشی را به همراه ضرایب تاثیر هر درس تخصصی برای داوطلبان منتشر می کند تا متقاضیان بتوانند از این طریق به اهمیت هر یک از دروس اختصاصی پی ببرند. بر اساس مصوبه اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای داوطلبان علاقه مند به رشته های فرهنگیان کنکور اختصاصی مجزایی در نظر گرفته شده، که متقاضیان باید برای قبولی در این آزمون به مطالعه منابع کنکور اختصاصی دانشگاه تربیت معلم و نکاتی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان بپردازند.

طبق اطلاعیه منتشر شده در مورد منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، داوطلبان می توانند برای افزایش قبولی خود در این آزمون به کلیه منابع کنکور اختصاصی تربیت معلم بپردازند. سپس با بهره مندی از روش های ارائه شده برای مدیریت زمان به تست زنی مطالب یاد گرفته شده هر درس اختصاصی پرداخته و در قالب یک برنامه ریزی اصولی حرکت نمایند.

تاریخ برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم

یکی از سوالات مهم و پرتکرار بین داوطلبانی که علاقمند به شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان می باشند در خصوص زمان برگزاری کنکور تربیت معلم است، در پاسخ به این سوال باید گفت که داوطلبان در صورت تمایل به شرکت در این ازمون می توانند با مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان از برنامه زمانبندی برگزاری آزمون تربیت معلم آگاه شوند.

سازمان سنجش زمان برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ را به شرح زیر اعلام کرد:

آزمون برای همه متقاضیان (اعم از متقاضیان نوبت اول آزمون سراسری و متقاضیان رشته های تحصیلی پردیس های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی) در روزهای پنجشنبه و جمعه به تاریخ ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

در گزارش دیگری که روز سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ کنکور ویژه تربیت معلم برگزار می شود لذا تا مهر سال آینده فرصت داریم که نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را از لحاظ صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای گزینش و جذب کنیم.

با توجه به آنچه گفته شد داوطلبان می توانند در بهمن ماه پس از انتشار اطلاعیه ثبت نام آزمون دانشگاه فرهنگیان از شرایط و ضوابط آن به صورت کامل با جزئیات مطلع شوند و سپس اقدام به نام نویسی از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور نمایند، پس از آن نیز برای برنامه ریزی و مطالعه دروس کنکور تربیت معلم آماده شوند تا در تاریخ برگزاری آزمون تربیت معلم برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ در جلسه آزمون حاضر شوند.

چنانچه پیش تر متذکر شدیم شرط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه ازمون، کسب حد نصاب لازم در آزمون کتبی می باشد.

بنابراین داوطلبان پیش از زمان برگزاری ازمون تربیت معلم باید به مطالعه دقیق منابع ذکر شده در دفترچه ثبت نام کنکور تربیت معلم بپردازند تا در صورت کسب حد نصاب قبولی در آزمون کتبی برای مصاحبه علمی و تخصصی و همچنین معاینات پزشکی دعوت شوند.

کنکور

مدت زمان برگزاری کنکور تخصصی دانشگاه فرهنگیان

داوطلبان پس از کسب اطلاعات لازم در مورد تاریخ برگزاری کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳ باید از مدت زمان حضور در جلسه ازمون نیز مطلع باشند.

داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور تربیت معلم می توانند از طریق دفترچه ازمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان از جزئیات برگزاری آزمون و همچنین منابع امتحانی به همراه ضرایب دروس اگاهی کامل کسب کنند.

در زمان برگزاری آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، برای هر داوطلب دفترچه سوالات اختصاصی براساس شماره داوطلبی و شماره پرونده ارائه خواهد شد که داوطلبان باید کنترل نهایی طبق درج شماره داوطلبی بر روی دفترچه سوالات و همچنین پاسخنامه داشته باشند.

ضمنا جزئیات مربوط به مدت زمان برگزاری کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع رسانی می شود، اما طبق پیش بینی های انجام شده مدت زمان برگزاری کنکور تربیت معلم در صورتی که دروس عمومی در آزمون مطرح نگردد، سه ساعت می باشد.

بعد از سه دفترچه تخصصی داوطلبان باید به دفترچه اختصاصی فرهنگیان نیز پاسخ دهند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط