۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰

منابع سلنیوم را بشناسیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت اظهار داشت: سلنیوم، یکی از مهمترین آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن و جزء ریزمغذی‌ها است که بدن به‌مقدار بسیار کم به آن نیاز...

منابع سلنیوم را بشناسیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت اظهار داشت: سلنیوم، یکی از مهمترین آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن و جزء ریزمغذی‌ها است که بدن به‌مقدار بسیار کم به آن نیاز دارد. نیاز روزانه هر فرد به این ماده معدنی ۵۰ میگروگرم است.

رضایی با بیان این که همه ما در طول روز با رادیکال های آزاد در تماس هستیم، تصریح کرد: اگر این رادیکال ها خنثی نشوند، به‌طرف استرس اکسیداتیو می‌رویم. وجود آنتی اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E ،  و سلینوم خنثی کننده رادیکال‌های آزاد هستند. سلنیوم سرب، آرسنیک، کادمیوم را که فلزات سنگین هستند، از بدن دفع می‌کند.

وی در توضیک کارکردهای سلنیوم بیان داشت: نیاز به سلنیوم از دوران جنینی شروع می‌شود و تا سالمندی ادامه دارد. این عنصر در تکامل قلب و ریه جنین نقش دارد و ما باید ذخیره سلنیوم داشته باشیم؛ در غیر این‌صورت نوزاد با مشکل کمبود روبرو می‌شود. از دیگر کارکردهای سلنیوم روی عملکرد طبیعی غدد تیروئید است. در کنار ید، کمبود سلنیوم هم باعث کم کاری تیروئید می‌شود. این عنصر در ایمنی سلولی و ایمنی همورال نیز نقش دارد و کمبود آن با بروز انواع سرطان‌ها، دیابت، آرتریت روماتوئید، ناباروری در مردان همراه است. از بیماری‌های‌ مغر و اعصاب که با کمبود سلنیوم مرتبط است، می‌توانیم به اوتیسم و آلزایمر اشاره نماییم.

رضایی با اشاره به کمبود این آنتی اکسیدان در ایران متذکر شد: سلنیوم از طریق خاک جذب گیاه می‌شود. خاک ما از نظر سلنیوم فقیر است و به همین علت گیاهی که در چنین خاک‌هایی رشد می کند، سلنیوم را از طریق خاک جذب نمی‌کند. اگر دام و طیور از گیاهی که سلنیوم دارند تغذیه شوند، سلنیوم گیاه وارد شیر، گوشت و تحم مرغ نیز می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دسته بندی کنیم منابع سلنیوم به ترتیب شامل ماهی، دانه ها و مغزها، غلات کامل و حبوبات است. البته دور ریختن آب گوشت و مرغ باعث دور ریختن املاح موجود در آن از جمله سلنیوم می‌شود و این به‌شرطی است که مرغ یا گوشت با آب بسیار زیاد طبخ نشده باشند و آبی که برای طبخ مرغ یا گوشت استفاده شده است، نه کم باشد و نه زیاد.

رضایی برای افرادی که به ماهی حساسیت دارند، چنین توصیه کرد: در علم تغذیه، اگر کسی به ماده‌ای حساسیت دارد باید آن ماده غذایی را حذف کند و از جانشین‌های آن ماده با مشورت پزشک استفاده کند.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار