۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶

معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر،معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن. امروزه وارد فروشگاه مواد غذایی می شوید تحت بمباران محصولات تبلیغاتی برای سم زدایی بدن می شوید. از برنامه های ۲۱ روزه سم زدایی تا...

معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر،معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن. امروزه وارد فروشگاه مواد غذایی می شوید تحت بمباران محصولات تبلیغاتی برای سم زدایی بدن می شوید. از برنامه های ۲۱ روزه سم زدایی تا پاکسازی بدن انتخاب سم زدایی بی حد و مرز است.

معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن

دستورالعمل هایی برای تهیه معجون خانگی با زنجبیل، مکمل ها و حتی چای داغ پیدا خواهید کرد. این روزها زیاد راجع به سم زدایی بدن صحبت می شود، اما سم زدایی چیست و آیا واقعا لازم است؟
هر روز به لطف سبک مدرن زندگی در معرض هزاران سم قرار می گیریم. سموم از هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم، غذایی که می خوریم، محصولی که روی بدن استفاده می کنیم و حتی سمومی که در خانه تولید می شوند. در حقیقت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ‘CDC’ تخمین می زند ۸۰ درصد از کل بیماری ها ناشی از محیط و سبک زندگی هستند..
به گزارش فود ان تی وی، یکی از بهترین انتخاب ها برای شروع سم زدایی بدن انتخاب برخی مواد غذایی است. تعدادی ماده غذایی برای سم زدایی به روش طبیعی وجود دارد که می توان به راحتی آنها را در برنامه روزانه خود گنجاند. نخست بررسی کنیم سم زدایی بدن چیست و چرا نیاز به انجام این کاری است.

سم زدایی چیست؟
سم زدایی روش جدید برای حفظ سلامتی نیست بلکه استفاده از روش های سم زدایی برای درمان به هزاران سال قبل برمی گردد یعنی به زمان بقراط که به عنوان پدر طب غربی شناخته می شود. سم زدایی بر اساس تعریف حذف مواد سمی از داخل بدن است. سیستم های لنفاوی و گردش خون سلول ها را سم زدایی می کنند در حالی که سم زدایی در مقیاس وسیع تر توسط کبد، کلیه ها و روده ها انجام می شود. اندام های دیگر مانند روده، ریه ها و پوست نیز در چگونگی سم زدایی بدن نقش دارند.

سمیت چیست؟
سمیت با توجه به درجه آسیب ماده شیمیایی یا مخلوط خاصی از مواد به بدن تعیین می شود. به طور خلاصه سم شامل فلزات سنگین، سموم دفع آفات، آلاینده ها، مواد تراریخته، مواد افزودنی غذایی و بسیاری از مواد شیمیایی است که هر روز با آنها در تماس هستیم. متاسفانه، این مواد سمی در همه چیز از مواد غذایی گرفته تا محصولات آرایشی وجود دارد. سموم حتی از ظروف آشپزی هم ساطع می شوند. آیا دولت ها این امکان را به تولید کنندگان می دهند تا با آزمایش محصولات به ما بگویند آیا محصول آنها “بی خطر” است یا خیر.
هنگام مصرف میوه ها و سبزی های غیرارگانیک یا گوشت گاو با تغذیه از چمن ها بدن در معرض آنتی بیوتیک های مضر، هورمون های رشد و سایر مواد شیمیایی و سموم دفع آفات مورد استفاده در تولید مواد غذایی قرار می گیرد. توصیه می شود در صورت امکان از میوه ها و سبزی های ارگانیک و گوشت های علفی استفاده کنید.

چگونه از سم زدایی طبیعی پشتیبانی کنیم؟
هنگامی که سیستم طبیعی سم زدایی بدن بیش از حد در معرض سموم، رژیم غذایی نامناسب، استرس و عفونت ها قرار بگیرد بدن برای سم زدایی به پشتیبانی نیاز دارد. اگر به یک بیماری خودایمنی مبتلا باشید بدن شما کمتر قادر به کنترل سموم است. آیا راهی برای سم زدایی طبیعی بدن وجود دارد؟ خوب جوای این سوال بله است. غذایی که در بشقاب خود می گذارید نقطع شروع مناسبی برای قدم گذاشتن در این مسیر است. در ادامه چند ماده غذایی برای حمایت از سم زدایی بدن معرفی می شوند که می توانید از آنها برای تحقق هدف سم زدایی استفاده کنید.

با این چند ماده غذایی به طور طبیعی سم زدایی کنید
رژیم غذایی شروع عالی برای سم زدایی بدن است. خوردن غذاهایی که از توانایی طبیعی بدن در دفع سموم از بدن پشتیبانی می کنند مهم است.

 معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن

معرفی مواد غذایی مفید برای سم زدایی و پاکسازی بدن

جلبک کلرلا
جلبک کلرلا به دلایل زیادی در فهرست مواد غذایی سم زدایی قرار دارد. این جلبک آب شیرین یک غذای فوق العاده سرشار از عناصر فیتونی، اسیدهای آمینه، کلروفیل، بتاکاروتن، پتاسیم، فسفر، بیوتین، منیزیم و ویتامین های گروه B است، بنابراین کلرلا یکی از غذاهای فوق العاده مغذی و غنی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن است. کلرلا مجموعه ای از فواید را برای سلامتی فراهم می کند. در درجه نخست کلرلا به بدن در سم زدایی از فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم، جیوه و اورانیوم کمک می کند و آنها را از جذب مجدد باز می دارد. این ویژگی بیشتر به دلیل میزان بالای کلروفیل موجود در آن است.

اسپیرولینا
اسپیرولینا پسر عموی کلرلا یکی از چشمگیرترین سبزی هایی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطالعات نشان می دهد اسپیرولینا به عملکرد منظم سیستم ایمنی بدن و تعادل سالم هیستامین ها در بدن کمک می کند. این جلبک سبز آبی که سیانوباکتریوم نیز نامیده می شود از هر ۲ منبع آب شیرین و شور تشکیل شده است. ۱۰۰ گرم اسپیرولینا به صورت پودر شده حاوی مقادیر استثنایی ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است. اسپیرولینای پودر شده بسته به محل برداشت حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین است، همچنین پر از ویتامین A به عنوان بتا کاروتن، ویتامین K و طیف وسیعی از ویتامین های گروه B است.

اسپیرولینا حاوی مقدار زیادی کلروفیل است که می تواند با خارج کردن سموم از جریان خون از عملکرد ایمنی مطلوب بدن پشتیبانی کند. اسپیرولینا یکی از عناصر محبوب در تهیه اسموتی است با این وجود تنوع استفاده از آن بی نظیر است.

زردچوبه
زردچوبه یک گیاه چند ساله از خانواده زنجبیل و دارای یک ماده شیمیایی گیاهی به نام کورکومین است. این ادویه طلایی رنگ پشتیبانی شگفت آور سم زدایی را برای بدن فراهم می کند. مطالعات نشان می دهد کورکومین، ماده موثره موجود در ریشه زردچوبه در تقویت و تشویق فعالیت بهینه سم زدایی موثر است.

کورکومین اثرات قدرتمند خود را به زردچوبه می دهد مانند پشتیبانی از پاسخ التهابی سالم و مبارزه با رادیکال های آزاد که به دلیل آن شناخته شده است. گنجاندن مقدار کمی زردچوبه در وعده غذایی به طور قطع ضرری نخواهد داشت با این وجود مقادیر نسبتا زیادی برای بهره مندی از مزایای کامل زردچوبه مورد نیاز است. کورکومین نیز به راحتی توسط بدن جذب نمی شود، بنابراین باید خلاق باشید. این ماده مغذی را با چربی های سالم مانند آنچه در روغن نارگیل یا شیر بادام یا نارگیل یافت می شود ترکیب کنید تا بهتر جذب بدن شود.

روش دیگر برای ورود زردچوبه به رژیم غذایی نوشیدن چای خوشمزه آن است. اگر به اندازه کافی زردچوبه پودر شده برای بهره مندی از کورکومین مصرف نمی کنید گزینه عالی این است که لیپوزومی کورکومین، یک مکمل موجود در بازار را با مشورت با پزشک خود امتحان کنید. می توانید آن را به نوشیدنی، اسموتی یا دسرهای خود اضافه کنید.

زنجبیل
زنجبیل گیاهی گل دهنده است که با زردچوبه ارتباط نزدیکی دارد. از ریشه یا ریزوم گیاه هزاران سال است که برای سلامتی استفاده می شود. زنجبیل سرشار از خواص مغذی است که با تقویت تحرک و تسریع تخلیه معده ضمن تسکین نفخ دفع سموم را آسان تر می کند. جینجرول، ترکیب فعال موجود در زنجبیل قرن ها برای معالجه بیماری ها و سلامتی به طور طبیعی مورد استفاده قرار می گرفت.

مطالعات نشان داده است جینجرول از تعادل التهاب پشتیبانی می کند و می تواند با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. زنجبیل به عنوان یک ادویه در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می شود. سوپ هویج و زنجبیل به همراه لیموترش یکی از روش های لذت بردن از این ادویه خوشمزه است.

سبزی ها
سبزی های برگ دار راهی عالی برای حمایت از سم زدایی طبیعی بدن است، بنابراین آنها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. برخی از سبزی های برگ دار در این فهرست از جمله اسفناج، کلم پیچ، برگ مورینگا، برگ یونجه و جعفری هستند که در صدر جدول قرار دارند.

سبزی های برگ دار سرشار از مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم و ویتامین ها است، همچنین پر از فیبر هستند که باعث هضم کند و برای سم زدایی روده می شود. گنجاندن سبزی های برگ دار در رژیم غذایی می تواند به آسانی افزودن یک مشت اسفناج به اسموتی باشد، بنابراین در وعده های خود مقداری سبزی اضافه کنید.

سیب
“یک سیب در روز شما را از دکتر دور می کند” جمله معروفی است که اغلب ما آنرا شنیده ایم. سیب از سم زدایی شگفت انگیز کبد پشتیبانی می کند. ۹ پکتین و مالیک اسید موجود در سیب به پاکسازی بدن کمک می کنند، فیبر محلول در پکتین موجود در سیب از بین بردن کلسترول و سموم موجود در خون پشتیبانی می کند در حالی که مالیک اسید یک ماده مغذی پاک کننده خون است. به یاد داشته باشید فقط سیب های ارگانیک بخورید زیرا همتایان رشد یافته معمول آنها به آفت کش ها آلوده هستند.

جوانه کلم بروکلی
درست است باید کلم بروکلی بخورید و به طور خاص باید جوانه های کلم بروکلی را مصرف کنید. جوانه های کلم بروکلی حاوی ماده ای شیمیایی به نام سولفورافان است که نشان داده می شود به دفع عناصر سمی کمک می کند. کلم بروکلی به عنوان یکی از سبزی های چلیپایی از مغذی ترین مواد غذایی است که می خوریم. سبزی های صلیبی سرشار از آنتی اکسیدان و عناصر غذایی گیاهی هستند که از سلامت قلب و عروق و رشد کلی سلول حمایت می کنند.

این سبزی ها علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده سلامتی حاوی گواتروژن های مضر نیز هستند. البته هنوز درباره مضر بودن غده های مغذی موجود در سبزیجات چلیپایی مطمئن نیستیم. با این حال، نشان داده شده است آنها عملکرد تیروئید را در حیوانات سرکوب می کنند. آنچه به طور قطعی مشخص است این غذاهای غنی از آنتی اکسیدان حاوی مقدار زیادی عناصر غذایی گیاهی برای تقویت سلامتی هستند. با پختن هر نوع سبزی چلیپایی می توانید بیشتر بر میزان تیروئید تاثیر بگذارید. یک راه عالی برای لذت بردن از فواید کلم بروکلی تهیه سوپ کلم بروکلی و کلم پیچ است.

چغندر
چغندر غذایی سم زدا و پاک کننده خون است که کبد آن را دوست دارد. کبد ارگان سم زدایی بدن است به این معنی که سموم را در طول فرآیند هضم فیلتر می کند. کبد سالم منجر به افزایش تولید مواد مغذی در بدن می شود، همچنین چغندر دارای آنتی اکسیدان و بسیاری از مواد مغذی از جمله فولات، فیبر پکتین، آهن، بتائین، بتالائین، بتاسیانین و بتانین است. علاوه براین، چغندر حاوی پکتین پاک کننده طبیعی خون است. چغندر به زیبایی به بدن در از بین بردن سموم با استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر برای جلوگیری از جذب مجدد کمک می کند.
این چند ماده غذایی برای سم زدایی عالی هستند با این وجود ترکیب همه آنها در هر وعده غذایی کار سختی است. از مزایای بی نظیر سبزی های ارگانیک حاوی ترکیبی اختصاصی از اسفناج، برگ یونجه، میوه سیب، جوانه کلم بروکلی، برگ کلم پیچ، اسپیرولینا، کلرلا، ریشه زنجبیل، ریشه چغندر و ریشه زردچوبه غافل نشوید. یادگیری چگونگی سم زدایی بدن به طور طبیعی با مواد غذایی گامی بزرگ در جهت دستیابی به سلامتی مطلوب است. شما می توانید قدم های کوچکی مانند ترکیب سبزی های ارگانیک در اسموتی خود بردارید یا از آن در یک دستورالعمل غذایی استفاده کنید.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار