۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران اسامی برگزیدگان شاخه‌های مختلف نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران اعلام شد. به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران اعلام شد. د...

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران

اسامی برگزیدگان شاخه‌های مختلف نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران اعلام شد.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسی ایران اعلام شد.

در بیانیه هیات داوران این جشنواره آمده است: خدای را سپاس که توفیق این داشتیم تا در مسیر اعتلای داستان کوچک ایرانی گامی درخور برداریم. علیرغم همه مشکلات و مصائبی که گریبانگیر جامعه فرهنگی ما شده، نخستین جشنواره ملی داستان کوچک ایرانی به همت و همراهی شما عزیزان علاقه‌مند برگزار گردید. تلاش بر این بود که طی یک سال گذشته در حد بضاعت عموم داستان‌های کوچک مورد برررسی و داوری قرار بگیرند. با توجه به مشکلات اشاره شده طبیعی است که شاید نتوانسته باشیم به صورت کامل و رضایت بخش این مهم را به انجام رسانیم اما خدای را شاکریم که تلاش خود را در حد امکان موجود به انجام رساندیم.

در مسیر بررسی و داوری آثار در حوزه‌های مختلف شاهد برخی کاستی‌ها و نواقص و نا آگاهی‌ها بودیم که در این جا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم بلکه کمک شود تا قالب داستان کوچک آن گونه که باید و شاید جایگاه راستین خود را در دفتر ادبیات این مرز و بوم بیابد.

۱ـ در حوزه تالیف کماکان عدم شناخت از اصول کوچک نویسی مشاهده می‌شود. نوشته‌هایی که داستان نداشتند و صرف کوچکی داستان پنداشته شده‌اند، در حالی که داستان بودن شرط اول این قالب است و نه کوچک بودن.

۲ـ قالب‌های دیگر با قالب داستان کوچک عمدتا به اشتباه گرفته می‌شوند. قطعه ادبی، شعر، و حتی کاریکلماتور نمی‌توانند داستان کوچک محسوب شوند.

۳ـ از منظر ترجمه، نقش تک کلمات و ساختار و چینش آنها در داستان‌های کوچک بسیار مهم است لذا در ترجمه باید به این نکات دقت کرد. متاسفانه ترجمه‌های اشتباه باعث از دست رفتن تمام زحمات نویسنده اصلی می‌شوند.

۴ـ در قالب داستانکس توجه افراطی به عکس و عدم توجه به داستان ضعف عمده‌ مشاهده شده بود. داستانکس از دو بخش تشکیل شده که هم عکس است و هم داستان. بایست با کمترین عناصر موجود در عکس بتوان یک داستان را بیان کرد. عکس به مانند برشی از زندگی در داستان است که البته علیرغم اشاره لحظه‌ای، در اصل برهه و دوره‌ای از زندگی را حداقل روایت می‌کند. لوری مور زمانی گفته بود "رمان فیلم است و داستان کوتاه یک عکس". اما به نظر عکس می‌تواند همه این‌ها باشد یعنی هم داستان کوچک و هم داستان کوتاه و هم بلکه رمان، بستگی دارد چه نشانه‌هایی در عکس برای بیان هر یک از این‌ها وجود داشته باشد.

با عنایت به موارد اشاره شده، اسامی برگزیدگان شاخه‌های مختلف به شرح زیر اعلام می‌شوند:

* شاخه کتاب تالیفی در حوزه داستان کوچک: در این دوره، جایزه اول مجموعه داستان کوچک تالیفی شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر، و وجه نقد می‌رسد به جناب آقای مصطفی خدامی نویسنده محترم کتاب‌های "یک پسر و دو مادر" ، "ها" و "واگن مخصوص"
به پاس:
ـ شناخت درست و کامل از قالب داستان کوچک
ـ استفاده مناسب و درست از تکنیک‌های روایی و نگارشی
ـ و همچنین تداوم درکوچک‌نویسی و انتشار مجموعه داستان‌های کوچک قابل اعتنا

* در شاخه ترجمه: متاسفانه هیات داوران انجمن به لحاظ ضعف‌های مفرط در ترجمه‌ها، هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ندانست.

* در شاخه داستانکس (فتوفیکشن) متاسفانه در این شاخه نیز اثر برگزیده‌ای نداشتیم.
عدم شناخت درست و کامل از قالب داستانکس، توجه بیشتر به عکس تا در نظر گرفتن داستان به عنوان بخشی از قالب، عدم استفاده مناسب و درست از تکنیک داستانسرایی در قالب عکس (هم عکس و هم داستان)، عدم داشتن خط سیر داستانی در عکس از عمده دلایل برگزیده نشدن آثار بود.

* در حوزه تک داستان مورد تقدیر مخاطبین (مدال و لوح تقدیر): ار میان داستان‌های ارسالی در سال ۱۳۹۹) داستان "جنگ" نوشته فرزانه فراهانی به عنوان داستان برگزیده و منتخب مردم انتخاب گردید.

* در حوزه تک داستان مورد نظر انجمن: (لوح تقدیر + مدال): تعلق گرفت به داستان "آن مرد آمد" نوشته مژگان حضرتیان فام به خاطر سادگی و کوتاهی و در عین حال پرمعنایی داستان.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی برگزیدگان امیدوار است سال جاری شاهد رقم خوردن داستان‌های کوچک ارزشمندی از سوی علاقمندان این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

فارس

مطالب مرتبط