۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷

مضرات فلفل برای سلامت انسان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از دکتر سلام،مضرات فلفل برای سلامت انسان. فلفل در صنایع غذایی بیشتر به حالت خام، خشک شده و پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین فلفل در داروسازی نیز کاربرد دارد. هر آنچه باید درباره فل...

مضرات فلفل برای سلامت انسان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از دکتر سلام،مضرات فلفل برای سلامت انسان. فلفل در صنایع غذایی بیشتر به حالت خام، خشک شده و پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین فلفل در داروسازی نیز کاربرد دارد.

هر آنچه باید درباره فلفل تند بدانید

فلفل چیلی به عنوان میوه گیاهی از گروه خانواده فلفل دلمه ای عطر و طعم قابل توجه ای دارد. فلفل چیلی در درجه نخست به عنوان ادویه استفاده می شود و می توان آن را به صورت پخته، خشک شده یا پودر شده در تهیه غذاها استفاده کرد.

فلفل قرمز پودر شده به عنوان پاپریکا نیز شناخته می شود. کپسایسین اصلی ترین ترکیب گیاهی فعال زیستی موجود در فلفل قرمز است که مسئول طعم بی نظیر و تندی آن و بسیاری از فواید آن برای سلامتی است. به گزارش هلث لاین، این مقاله هر آنچه را که باید در مورد فلفل قرمز چیلی بدانید را توضیح می دهد.

ترکیبات گیاه:

تحقیقات نشان داده است که اسید بیرنگ کپساسین به عنوان فعالترین عنصر موجود در فلفل می باشد.

کپساسین، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال های درد در بدن می شود. این ماده همچنین خاصیت ضد اکسیدی (که سلول های شما ار از آسیب دیدن محافظت می کند) و ضد باکتری دارد.

کپساسین” ماده ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه میشود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کپساسین موجود در آن در واقع سبب کاهش درجه حرارت بدن میشود که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می شود.

این ماده همچنین به بسیاری از خواص درمانی فلفل کمک می کند تا سیستم قلبی – عروقی را تحریک، سیستم هاضمه را تقویت، درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین بخشد، و به مثابه “داروی ضد احتقاق و ضد باکتری” عمل می کند.

فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد. که این امر باعث پایین آمدن فشارخون می شود.

این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ های خونی جلوگیری می کند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری های قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگها) کمک می کند.

ارزش غذایی فلفل چیلی

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم فلفل قرمز تازه عبارت است از:

کالری: ۶

آب: ۸۸ درصد

پروتئین: ۰.۳ گرم

کربوهیدرات ها: ۱.۳ گرم

قند: ۰.۸ گرم

فیبر: ۰.۲ گرم

چربی: ۱/۰ گرم

وقتی فلفل تند می‌خوریم، در بدن‌مان چه اتفاقی می‌افتد؟

یک زیست شناس آمریکایی از مرکز تحقیقاتی فیلادلفیا در این باره می گوید: عکس العمل هایی که هنگام خوردن فلفل در بدن انسان به وجود می آیند همانند همان عکس العمل هایی است که بدن در زمان سوختگی بروز می دهد.

اینکه شما در وهله نخست احساس عرق کردن می‌کنید، بدین خاطر است که بدن تلاش می‌کند تا به شکلی خود را خنک کند. پیغام دردی که نورون‌ها به مغز مخابره می‌کنند، باعث می‌شود که رگ‌های خونی عریض‌تر شود و در اصل نوعی تورم در آن‌ها بوجود بیایید که همه این‌ها جزو بهترین راهکارهای بدن برای کاهش آسیب‌های احتمالی است. اما وقتی شما فلفل تندی مانند کارولینا ریپر را می‌بلعید و این فلفل تند به جداره معده شما برخورد می‌کند، احساسی همانند قی کردن یا حالت تهوع خواهید داشت و علت هم این است که پایانه‌های نورون احساس درد در معده هستند. در واقع بدن‌تان با زبان بی‌زبانی به شما می‌گوید که برای من مهم نیست که در اثر حرارت یا یک ماده شیمیایی سوخته‌ای، من فقط می‌خواهم که از شر آن راحت شوم.

بایستی بدانید که نورون‌های احساس سوختگی در دهان، معده و هر جای دیگر از بدن در اصل کار خودشان را انجام می‌دهند خواه آن چیزی که شما بلعیده‌اید، به راستی باعث مرگ‌تان شود یا تنها باعث شود که به دستشویی بروید و بخواهید که از شر آنچه که خورده‌اید، راحت شوید. شما با خوردن فلفل‌های تند می‌توانید ساعت‌ها یا حتی یک روز احساسی ناخوشایند داشته باشید، اما ظاهراً خطری در درازمدت شما را تهدید نمی‌کند. دکتر برایانت می‌گوید که تحقیقات بر روی پستانداران دیگر نشان داده که پستانداران جوان‌تری که مدت‌های مدید کپسایسین مصرف کرده‌اند، در طولانی‌مدت نورون‌های درد خود را از دست داده‌اند. مساله اینجاست که کپسایسین با تحریک مداوم نورون‌ها می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند و این آسیب می‌تواند برگشت‌ناپذیر باشد.

یک نظریه جالب هست که می‌گوید: فلفل‌ها برای این تکامل پیدا کرده‌اند که پستانداران نتوانند دانه‌های آن‌ها را بجوند. اما پرندگانی که فلفل می‌خورند، داستان‌شان کمی فرق دارد. آن‌ها دانه‌های فلفل را به طور کامل می‌بلعند و از این طریق تنها به پراکنش دانه‌ها کمک می‌کنند. مساله اینجاست که فلفل‌ها هنوز نمی‌دانند که از دست انسان‌ها چطور باید فرار کنند و اینکه دقیقاً چکار باید بکنند که انسان‌ها دست از خوردن‌شان بردارند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فلفل چیلی

فلفل چیلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. با این حال، از آنجا که به مقدار کمی خورده می شود سهم آن در مصرف روزانه غذایی بسیار ناچیز است. این میوه به تندی خود می بالد:

ویتامین C. فلفل قرمز چیلی سرشار از این آنتی اکسیدان قدرتمند است که برای ترمیم زخم و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

ویتامین B6. ویتامین B6 از خانواده ویتامین گروه B در متابولیسم انرژی نقش دارد.

ویتامین K1. این ویتامین به عنوان فیلوکینون نیز شناخته می شود برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ها و کلیه ها ضروری است.

پتاسیم. پتاسیم به عنوان یک ماده معدنی ضروری در رژیم غذایی عملکردهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد به عنوان مثال، در صورت مصرف مقادیر کافی از آن خطر بیماری قلبی کاهش می یابد.

مس. مس که غالبا در رژیم غذایی غربی وجود ندارد به عنوان یک عنصر کمیاب اساسی برای استخوان های قوی و نورون های سالم مهم است.

ویتامین A. فلفل قرمز سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

سایر ترکیبات گیاهی فلفل چیلی

فلفل چیلی منبع غنی کپسایسین تند است، همچنین از نظر کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی بسیار زیاد است که با فواید بی شماری برای سلامتی ارتباط دارد. در اینجا ترکیبات اصلی گیاهان فعال زیستی موجود در فلفل قرمز وجود دارد:

کپسانتین. کاروتنوئید اصلی موجود در فلفل قرمز تا ۵۰ درصد از کل محتوای کاروتنوئی کپسانتین مسئول رنگ قرمز آن است. خواص آنتی اکسیدانی قوی آن با سرطان مقابله می کند.

ویولاگزانتین. آنتی اکسیدان مهم کاروتنوئید در فلفل های قرمز چیلی است که ۳۷ تا ۶۸ درصد از کل محتوای کاروتنوئید را تشکیل می دهد.

لوتئین. میزان لوتئین بیشتر در فلفل قرمز (نارس) وجود دارد که با رشد کاهش می یابد. مصرف زیاد لوتئین با بهبود سلامت چشم ارتباط دارد.

کپسایسین. کپسایسین یکی از بیشترین ترکیبات گیاهی مورد مطالعه در فلفل قرمز عامل عطر و طعم تند (گرم) و بسیاری از اثرات آن بر سلامتی است.

اسید سیناپیک. این آنتی اکسیدان دارای انواع مزایا برای سلامتی است.

فرولیک اسید. به طور مشابه اسید سیناپیک، فرولیک اسید یک آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت در برابر بیماری های مزمن مختلف کمک کند.

محتوای آنتی اکسیدان موجود در فلفل قرمز بسیار بالاتر از فلفل نارس (سبز) است.

مسکن درد

کپسایسین، اصلی ترین ترکیب گیاهی فعال زیستی موجود در فلفل قرمز دارای برخی از خصوصیات منحصر به فرد است. به گیرنده های درد که انتهای عصبی هستند و درد را احساس می کنند متصل می شود. این امر باعث ایجاد احساس سوزش می شود، اما هیچ صدمه واقعی در سوزش ایجاد نمی کند.

حتی در این صورت، مصرف زیاد فلفل چیلی یا کپسایسین با گذشت زمان حساسیت به گیرنده های درد و توانایی در درک عطر و طعم سوختگی چیلی را کاهش می دهد، همچنین این گیرنده های درد را نسبت به سایر اشکال مانند سوزش معده ناشی از ریفلاکس اسید حساس نمی کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد هنگامی که روزانه ۲.۵ گرم فلفل قرمز به افراد مبتلا به سوزش معده داده شد درد در آغاز درمان ۵ هفته ای بدتر شد، اما با گذشت زمان بهبود یافت.

کاهش وزن

چاقی به عنوان یک عامل مهم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. برخی شواهد نشان می دهد کپسایسین می تواند با کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن شود.

در واقع، مطالعات نشان می دهد ۱۰ گرم فلفل قرمز به طور قابل توجهی چربی سوزی را در مردان و زنان افزایش می دهد، همچنین کپسایسین ممکن است کالری دریافتی را کاهش دهد. یک مطالعه روی ۲۴ نفر که به طور منظم چیلی مصرف می کنند نشان داد مصرف کپسایسین قبل از غذا منجر به کاهش کالری دریافتی می شود.

سایر مطالعات هیچ تاثیر قابل توجهی بر میزان کالری دریافتی یا چربی سوزی نشان نداده اند. با وجود شواهد ترکیبی به نظر می رسد مصرف منظم فلفل قرمز یا مکمل های کپسایسین هنگام ترکیب با سایر استراتژی های سبک زندگی سالم به کاهش وزن کمک می کند.

با این حال، فلفل چیلی به احتمال زیاد به تنهایی خیلی موثر نیست. علاوه بر این، تحمل به اثرات کپسایسین ممکن است با گذشت زمان ایجاد شود که اثربخشی آن را محدود می کند. براساس تجزیه و تحلیل داده های مربوط به رژیم غذایی و مرگ و میر از چهار مطالعه بزرگ بین المللی، احتمال می رود مصرف فلفل چیلی خطر نسبی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را ۲۶ درصد، مرگ و میر ناشی از هر علتی را ۲۵ درصد و مرگ ناشی از سرطان را ۲۳ درصد کاهش دهد.

براساس تحقیقات اولیه که در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ارائه می شود افرادی که فلفل چیلی مصرف می کنند ممکن است عمر طولانی تری داشته باشند و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در بین آنها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بر اساس نتایج مطالعات قبلی مصرف فلفل چیلی به دلیل وجود ماده شیمیایی کپسایسین در آن دارای اثر ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضدسرطانی و تنظیم کننده گلوکز خون است. برای تجزیه و تحلیل اثرات فلفل چیلی بر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، محققان ۴ هزار و ۷۲۹ مطالعه را از پنج پایگاه پیشرو سلامت جهانی غربال کردند. تجزیه و تحلیل نهایی آنها شامل چهار مطالعه بزرگ است که نتایج بهداشتی برای شرکت کنندگان با داده های مربوط به مصرف فلفل قرمز را شامل می شود.

سوابق بهداشتی و غذایی بیش از ۵۷۰ هزار نفر در ایالات متحده، ایتالیا، چین و ایران برای مقایسه نتایج افرادی که فلفل چیلی مصرف می کردند با کسانی که فلفل چیلی به ندرت یا هرگز نمی خورند مورد استفاده قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل نشان داد افرادی که فلفل چیلی می خورند دارای موارد زیر هستند:

کاهش نسبی ۲۶ درصدی در مرگ و میر قلبی عروقی

کاهش نسبی ۲۳ درصدی در مرگ و میر ناشی از سرطان

کاهش نسبی ۲۵ درصدی در مرگ و میر

مصرف منظم فلفل چیلی با کاهش کلی خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی و سرطان همراه است که نشان می دهد رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت فرد دارد.

البته به طور قاطع نمی توان گفت خوردن فلفل چیلی می تواند باعث طولانی شدن عمر و کاهش مرگ و میر به ویژه به علت بیماری های قلبی عروقی یا سرطان شود یا خیر، بنابراین تحقیقات بیشتر برای تایید این یافته های اولیه لازم است. محققان به تجزیه و تحلیل داده های خود ادامه می دهند و امیدوارند که بزودی مقاله کامل این مطلب منتشر شود.

مضرات فلفل قرمز:

مصرف فلفل قرمز برای کودکان چندان توصیه نمی شود.

خوردن فلفل قرمز در عده ای ایجاد ناراحتی می نماید و اشخاصی که دارای مزاج گرم هستند نمی توانند فلفل قرمز تند را بخصوص در مصارف داخل تحمل نمایند و به علاوه اشخاصی که آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم می باشند به هر حال بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با جلب نظر و مشورت با کارشناسان گیاه درمانی و پزشکان باشد.

توجه داشته باشید که مصرف فلفل سبز برای افراد با گروه خون O بلامانع و برای افراد با گروه های خونی A,AB مضر است.

اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.

همانطور که گفتیم مصرف فلفل تند سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به همین خاطر به لاغر شدن کمک می‌کند. اما «کاپسایسین» یک ماده فعال در فلفل است که موجب التهاب بافتی می‌شود و اگر به مقدار زیاد استفاده شود می‌تواند به لایه مخاطی معده و روده آسیب جدی وارد کند.

فلفل قرمز می تواند مری را تحریک کرده و منجر به درد سوزش سر دل شود .خوردن فلفل قرمز می تواند یک مشکل بزرگ را برای افراد مبتلا به سندرم روده و یا کسانی که در حال حاضر از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می برند فراهم سازد .

اگر دائما از غذا های تند و فلفل استفاده می کنید ممکن است به غدد چشایی خود آسیب وارد نمایید. از دست دادن قدرت چشایی می تواند یکی از عواقب این کار باشد. اکثر افرادی که غذای تند زیاد مصرف می کنند پس از مدتی مزه های تند را خیلی کمتر احساس می کنند.

نکات منفی احتمالی مصرف فلفل قرمز چیلی

فلفل تند در برخی افراد اثرات سوء دارد و بسیاری از افراد هم طعم تند آن را دوست ندارند.

شوک آنافیلاکسی

مصرف فلفل تند در برخی افراد منجر به بروز شوک آنافیلاکسی می شود. کپسایسین ترکیب تند موجود در فلفل ها باعث آزادسازی بیش از حد هیستامین در بدن می شود که در نتیجه می تواند شوک آنافیلاکسی را در پی داشته باشد.

تشنج

در برخی افراد مصرف فلفل تند به ویژه به اندازه زیاد می تواند باعث بروز تشنج شود.

احساس سوزش

فلفل های چیلی به دلیل داشتن عطر و طعم گرم و تند بسیار معروف هستند. ماده مسئول کپسایسین با اتصال به گیرنده های درد احساس سوزش شدیدی ایجاد می کند. به همین دلیل ترکیب اولئورزین فلفل دلمه ای استخراج شده از فلفل چیلی ماده اصلی در اسپری فلفل است.

در مقادیر زیاد باعث درد شدید، التهاب، تورم و قرمزی می شود. با گذشت زمان قرار گرفتن در معرض منظم کپسایسین ممکن است باعث شود برخی از سلول های عصبی درد نسبت به درد بیشتر حساس نباشند.

خطر سرطان

سرطان به عنوان یک بیماری جدی با رشد غیرطبیعی سلول مشخص می شود. شواهد در مورد اثرات چیلی بر سرطان متفاوت است. آزمایش ها در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد کپسایسین، یک ترکیب گیاهی در فلفل های چیلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهد.

مطالعات مشاهده ای روی انسان مصرف فلفل چیلی را با افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه کیسه صفرا و معده مرتبط می داند. علاوه بر این، پودر فلفل قرمز به عنوان یک عامل خطر برای سرطان دهان و گلو در هند شناخته شده است.

به خاطر داشته باشید مطالعات مشاهده ای نمی تواند اثبات کند فلفل قرمز باعث سرطان می شود فقط افرادی که مقادیر زیادی فلفل چیلی می خورند احتمال ابتلا به آن وجود دارد. برای تعیین اینکه آیا مصرف فلفل قرمز چیلی یا مکمل کپسایسین در طولانی مدت بی خطر است یا خیر به مطالعات بیشتری نیاز است.

در پایان

فلفل چیلی به عنوان یک ادویه محبوب در بسیاری از نقاط جهان به دلیل طعم گرم و تند شهرت دارد. فلفل چیلی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و انواع ترکیبات گیاهی بی نظیر هستند. فلفل قرمز چیلی شامل کپسایسین، ماده ای است که باعث سوختن دهان می شود.

کپسایسین با چندین فواید برای سلامتی، همچنین عوارض جانبی مرتبط است. از یک طرف به کاهش وزن و تسکین درد هنگام مصرف منظم کمک می کند. از سوی دیگر، احساس سوزش ایجاد می کند که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است به ویژه افرادی که عادت به خوردن فلفل چیلی ندارند و همین که با ناراحتی گوارشی مرتبط است.

توجه به میزان تحمل خود هنگام خوردن فلفل چیلی مهم است. استفاده از آنها به عنوان ادویه گزینه سالمی محسوب می شود، اما افراد دارای ناراحتی گوارشی باید از مصرف آن خودداری کنند.

با مضرات مصرف فلفل آشنا شوید

فلفل چیلی به عنوان میوه گیاهی از گروه خانواده فلفل دلمه ای است که عطر و طعم قابل توجه ای دارد. فلفل چیلی در درجه نخست به عنوان ادویه استفاده می شود و می توان آن را به صورت پخته، خشک شده یا پودر شده در تهیه غذاها استفاده کرد.

کپسایسین به عنوان اصلی ترین ترکیب گیاهی فعال زیستی موجود در فلفل قرمز مسئول طعم بی نظیر و تندی آن و بسیاری از فواید برای سلامتی است. به گزارش هلث لاین، این مقاله هر آنچه را که باید در مورد فلفل قرمز چیلی بدانید را به شما می گوید.

ارزش غذایی فلفل چیلی

ارزش تغذیه ای برای یک قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم فلفل قرمز تازه عبارت است از:

کالری: ۶

آب: ۸۸ درصد

پروتئین: ۰.۳ گرم

کربوهیدرات ها: ۱.۳ گرم

قند: ۰.۸ گرم

فیبر: ۰.۲ گرم

چربی: ۱/۰ گرم

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فلفل چیلی

فلفل چیلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. با این حال، از آنجا که به مقدار کمی خورده می شود سهم آن در مصرف روزانه غذایی بسیار ناچیز است. این میوه به تندی خود می بالد:

ویتامین C. فلفل قرمز چیلی سرشار از این آنتی اکسیدان قدرتمند است که برای ترمیم زخم و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

ویتامین B6. این ویتامین از خانواده ویتامین گروه B در متابولیسم انرژی نقش بسزایی ایفا می کند.

ویتامینK1. این ویتامین که به عنوان فیلوکینون نیز شناخته می شود برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ها و کلیه ها ضروری است.

پتاسیم. پتاسیم به عنوان یک ماده معدنی ضروری در رژیم غذایی عملکردهای مختلفی را پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، در صورت مصرف مقادیر کافی از آن خطر بیماری قلبی کاهش می یابد.

مس. مس که غالبا در رژیم غذایی غربی وجود ندارد به عنوان یک عنصر کمیاب اساسی برای استخوان های قوی و نورون های سالم گزینه مهمی محسوب می شود.

ویتامین A. فلفل قرمز سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

سایر ترکیبات گیاهی فلفل چیلی

فلفل چیلی منبع غنی کپسایسین تند است، همچنین از نظر کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی غنی است که با فواید بی شماری برای سلامتی ارتباط دارد. در اینجا ترکیبات اصلی گیاهان فعال زیستی موجود در فلفل قرمز وجود دارد:

کپسانتین. کاروتنوئید اصلی موجود در فلفل قرمز تا ۵۰ درصد از کل محتوای کاروتنوئی کپسانتین مسئول رنگ قرمز آن است. خواص آنتی اکسیدانی قوی آن با سرطان مقابله می کند.

ویولاگزانتین. آنتی اکسیدان مهم کاروتنوئید در فلفل های قرمز چیلی است که ۳۷ تا ۶۸ درصد از کل محتوای کاروتنوئید را تشکیل می دهد.

لوتئین. میزان لوتئین بیشتر در فلفل قرمز (نارس) وجود دارد که با رشد کاهش می یابد. مصرف زیاد لوتئین با بهبود سلامت چشم ارتباط دارد.

مضرات فلفل

مضرات فلفل

کپسایسین. کپسایسین یکی از بیشترین ترکیبات گیاهی مورد مطالعه در فلفل قرمز عامل عطر و طعم تند (گرم) و بسیاری از اثرات آن بر سلامتی اثبات شده است.

اسید سیناپیک. این آنتی اکسیدان دارای انواع مزایا برای سلامتی است.

فرولیک اسید. به طور مشابه اسید سیناپیک، فرولیک اسید یک آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت در برابر بیماری های مزمن مختلف کمک کند.

محتوای آنتی اکسیدان موجود در فلفل قرمز بسیار بالاتر از فلفل نارس (سبز) است.

فواید فلفل قرمز چیلی برای سلامتی

فلفل چیلی با وجود طعم سوزان مدت هاست به عنوان یک ادویه سالم شناخته می شود.

مسکن درد

کپسایسین، اصلی ترین ترکیب گیاهی فعال زیستی موجود در فلفل قرمز دارای برخی از خصوصیات منحصر به فرد است. به گیرنده های درد که انتهای عصبی هستند و درد را احساس می کنند متصل می شود. این امر باعث ایجاد احساس سوزش می شود، اما هیچ صدمه واقعی در سوزش ایجاد نمی کند.

حتی در این صورت، مصرف زیاد فلفل چیلی یا کپسایسین با گذشت زمان حساسیت نسبت به گیرنده های درد و توانایی در درک عطر و طعم سوختگی چیلی را کاهش می دهد، همچنین این گیرنده های درد را نسبت به سایر اشکال مانند سوزش معده ناشی از ریفلاکس اسید حساس نمی کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد هنگامی که روزانه ۲.۵ گرم فلفل قرمز به افراد مبتلا به سوزش معده داده شد درد در آغاز درمان پنج هفته ای بدتر شد، اما با گذشت زمان بهبود یافت.

کاهش وزن

چاقی به عنوان یک عامل مهم برای خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت محسوب می شود. برخی شواهد نشان می دهد کپسایسین می تواند با کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن شود.

در واقع، مطالعات نشان می دهد ۱۰ گرم فلفل قرمز به طور قابل توجهی چربی سوزی را در مردان و زنان افزایش می دهد، همچنین کپسایسین کالری دریافتی را کاهش می دهد. یک مطالعه روی ۲۴ نفر که به طور منظم چیلی مصرف می کنند نشان داد مصرف کپسایسین قبل از غذا منجر به کاهش کالری دریافتی می شود.

سایر مطالعات هیچ تاثیر قابل توجهی بر میزان کالری دریافتی یا چربی سوزی نشان نداده اند. با وجود شواهد ترکیبی به نظر می رسد مصرف منظم فلفل قرمز یا مکمل های کپسایسین هنگام ترکیب با سایر استراتژی های سبک زندگی سالم به کاهش وزن کمک می کند.

با این حال، فلفل چیلی به احتمال زیاد به تنهایی خیلی موثر نیست. علاوه بر این، تحمل به اثرات کپسایسین ممکن است با گذشت زمان ایجاد شود که اثربخشی آن را محدود می کند.

فلفل چیلی طول عمر را افزایش می دهد

براساس تجزیه و تحلیل داده های مربوط به رژیم غذایی و مرگ و میر از چهار مطالعه بزرگ بین المللی، احتمال می رود مصرف فلفل چیلی خطر نسبی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را ۲۶ درصد، مرگ و میر ناشی از هر علتی را ۲۵ درصد و مرگ ناشی از سرطان را ۲۳ درصد کاهش دهد.

براساس تحقیقات اولیه که در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ارائه می شود افرادی که فلفل چیلی مصرف می کنند ممکن است عمر طولانی تری داشته باشند و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در بین آنها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بر اساس نتایج مطالعات قبلی مصرف فلفل چیلی به دلیل وجود ماده شیمیایی کپسایسین در آن دارای اثر ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضدسرطانی و تنظیم کننده گلوکز خون است. برای تجزیه و تحلیل اثرات فلفل چیلی بر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، محققان ۴ هزار و ۷۲۹ مطالعه را از پنج پایگاه پیشرو سلامت جهانی غربال کردند.

تجزیه و تحلیل نهایی آنها شامل چهار مطالعه بزرگ است که نتایج بهداشتی برای شرکت کنندگان با داده های مربوط به مصرف فلفل قرمز را شامل می شود. سوابق بهداشتی و غذایی بیش از ۵۷۰ هزار نفر در ایالات متحده، ایتالیا، چین و ایران برای مقایسه نتایج افرادی که فلفل چیلی مصرف می کردند با کسانی که فلفل چیلی به ندرت یا هرگز نمی خورند مورد استفاده قرار گرفته است.

تجزیه و تحلیل نشان داد افرادی که فلفل چیلی می خورند دارای موارد زیر هستند:

کاهش نسبی ۲۶ درصدی در مرگ و میر قلبی عروقی

کاهش نسبی ۲۳ درصدی در مرگ و میر ناشی از سرطان

کاهش نسبی ۲۵ درصدی در مرگ و میر

مصرف منظم فلفل چیلی با کاهش کلی خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی و سرطان همراه است که نشان می دهد رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت فرد دارد.

البته به طور قاطع نمی توان گفت خوردن فلفل چیلی می تواند باعث طولانی شدن عمر و کاهش مرگ و میر به ویژه به علت بیماری های قلبی عروقی یا سرطان شود یا خیر، بنابراین تحقیقات بیشتر برای تایید این یافته های اولیه لازم است. محققان به تجزیه و تحلیل داده های خود ادامه می دهند و امیدوارند بزودی مقاله کامل این مطلب منتشر شود.

نکات منفی احتمالی مصرف فلفل قرمز چیلی

فلفل تند در برخی افراد اثرات سوئی دارد و بسیاری از افراد هم طعم تند آن را دوست ندارند.

احساس سوزش

فلفل های چیلی به دلیل داشتن عطر و طعم گرم و تند بسیار معروف هستند. کپسایسین با اتصال به گیرنده های درد احساس سوزش شدیدی ایجاد می کند. به همین دلیل ترکیب اولئورزین فلفل دلمه ای استخراج شده از فلفل چیلی ماده اصلی در اسپری فلفل است.

در مقادیر زیاد باعث درد شدید، التهاب، تورم و قرمزی می شود. با گذشت زمان قرار گرفتن در معرض منظم کپسایسین باعث می شود برخی از سلول های عصبی درد نسبت به درد خیلی حساس نباشند.

خطر سرطان

سرطان به عنوان یک بیماری جدی با رشد غیرطبیعی سلول مشخص می شود. شواهد در مورد اثرات چیلی بر سرطان متفاوت است. آزمایش ها در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد کپسایسین، یک ترکیب گیاهی در فلفل های چیلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهد.

مطالعات مشاهده ای روی فاز انسانی مصرف فلفل چیلی را با افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه کیسه صفرا و معده مرتبط می داند. علاوه بر این، پودر فلفل قرمز به عنوان یک عامل خطر برای سرطان دهان و گلو در هند شناخته شده است.

بخاطر داشته باشید مطالعات مشاهده ای نمی توانند اثبات کنند فلفل قرمز باعث ابتلا به سرطان می شود فقط افرادی که مقادیر زیادی فلفل چیلی می خورند احتمال ابتلا به آن در آنها وجود دارد. برای تعیین اینکه آیا مصرف فلفل قرمز چیلی یا مکمل کپسایسین در طولانی مدت بی خطر است یا خیر به مطالعات بیشتری نیاز است.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی مصرف فلفل سیاه

فلفل سیاه در مقادیر معمولی در آشپزی استفاده می شود که گزینه بی خطری محسوب می شود. مکمل های حاوی پنج تا ۲۰ میلی گرم پیپرین در هر دوز نیز بی خطر هستند، اما تحقیقات در این زمینه محدود است. با این حال، مصرف مقدار زیادی فلفل سیاه یا مصرف مکمل های آن با دوز بالا منجر به بروز عوارض جانبی نامطلوبی مانند احساس سوزش در گلو یا معده می شود.

علاوه بر این، فلفل سیاه جذب و در دسترس بودن برخی داروها را بهبود می بخشد از جمله آنتی هیستامین هایی که برای تسکین علائم آلرژی استفاده می شوند. اگرچه این ممکن است برای داروهایی با جذب ضعیف مفید باشد، اما می تواند منجر به جذب خطرناک برخی دیگر شود. در صورت تمایل و علاقمندی به افزایش مصرف فلفل سیاه یا مصرف مکمل های پیپرین حتما در مورد تداخلات دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان

فلفل چیلی به عنوان یک ادویه محبوب در بسیاری از نقاط جهان به دلیل طعم گرم و تند شهرت دارد. فلفل چیلی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و انواع ترکیبات گیاهی بی نظیر هستند. فلفل قرمز چیلی شامل کپسایسین، ماده ای است که باعث سوختن دهان می شود.

کپسایسین با چندین فواید برای سلامتی و همچنین عوارض جانبی مرتبط است. از یک طرف به کاهش وزن و تسکین درد هنگام مصرف منظم کمک می کند. از سوی دیگر، احساس سوزش ایجاد می کند که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است به ویژه افرادی که عادت به خوردن فلفل چیلی ندارند و همین که با ناراحتی گوارشی مرتبط است.

توجه به میزان تحمل خود هنگام خوردن فلفل چیلی مهم است. استفاده از آنها به عنوان ادویه گزینه سالمی محسوب می شود، اما افراد درگیر با ناراحتی گوارشی باید از مصرف آن خودداری کنند.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار