۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲

‌مشکلات مهاجران افغان را مشکل خود می‌دانیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، در رابطه با برنامه دولت در رسیدگی به مهاجران افغانستانی، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه اروپایی‌ها ادعای بسیاری نسبت به افغ...

‌مشکلات مهاجران افغان را مشکل خود می‌دانیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، در رابطه با برنامه دولت در رسیدگی به مهاجران افغانستانی، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه اروپایی‌ها ادعای بسیاری نسبت به افغانستانی‌ها داشته‌اند اما هیچ‌گونه مساعدتی در این خصوص نداشته و ندارند.

وی با بیان این‌که برخلاف اظهار نظر آنان، امروز بیش از چهار میلیون افغانستانی میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند، ادامه داد: برخلاف اروپایی‌ها که مسئله افغانستان را فقط برای امیال و خواسته‌های سیاسی خود دنبال می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران نسبت به عزیزان افغانستانی احساس مسئولیت می‌کند.

رئیس جمهور در رابطه با مسئله اتباع افغانستانی مقیم خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: تحصیل، نحوه زندگی و اشتغال این عزیزان برای ما مهم است و باید دنبال شود از این رو پیش‌بینی کردیم ساز و کار و مرکزی به‌عنوان «سازمان مهاجرین» در وزارت کشور شکل بگیرد و دفاتری نیز در استان‌ها به‌خصوص در خراسان رضوی راه‌اندازی کند تا مسائل مربوط به عزیزان افغانستانی در این مراکز پیگیری شود.

مشکلات مهاجران افغان را مشکل خود می‌دانیم

وی با بیان این‌که اداره اتباع در وزارت کشور و استانداری‌ها به‌عنوان سازمانی برای پیگیری کار اتباع افغانستان کافی نیست، گفت: این عزیزان مسلمان و متدین هستند و مشکلات آنان را باید مشکلات خودمان در نظر بگیریم.

رئیسی اضافه کرد: امروز شکل گرفتن حاکمیت فراگیر در داخل افغانستان مهم است که با حضور همه گروه‌ها و اقوام باشد.

وی، حل شدن مسئله بافت پیرامون حرم رضوی را یکی از زیرساخت‌های تسهیل‌گر امر زیارت برشمرد و گفت: مسائل ساماندهی این بافت در سال‌های گذشته نیز مورد توجه بوده است که برای رفع این مسئله به‌دنبال دادن اختیارات بیشتر به استاندار خراسان رضوی با تشکیل کارگروه‌های لازم هستیم.

رئیس جمهور با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های منهای مردم در بافت پیرامون حرم، تصریح کرد: مشارکت مردم و نقش‌آفرینی آنان در بحث بافت پیرامونی حرم بسیار مهم است زیرا در گذشته کارهایی در این رابطه انجام شده اما به نقش مردم در این موضوع توجه نشده است.

وی افزود: مردم نسبت به برخی اقدامات در این منطقه اعتراض داشتند که لازم است در اجرای این طرح مردم دخیل شوند.

تقویت اقتصاد روستا مانع حاشیه‌نشینی می‌شود

رئیسی در پاسخ به سؤالی در خصوص مسئله حاشیه شهر مشهد و بودجه مورد نیاز این مناطق، اظهار کرد: راه مقابله با حاشیه نشینی در مشهد و دیگر شهرهای مهاجرپذیر، تقویت اقتصاد روستا است.

وی با بیان این‌که با وجود در اختیار قرار دادن امکاناتی همچون آب، برق، جاده و خانه بهداشت برای روستاها همچنان شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها هستیم، گفت: کار کشاورزی در روستا برای روستاییان صرفه ندارد، کشاورزی و درآمد آن برای روستاییان قابل پیش بینی نیست و تضمینی برای فروش مناسب آن نیز وجود ندارد.

رئیس جمهور، اعلام زودهنگام قیمت تضمینی گندم را مرتبط با ایجاد جو مناسب برای کشاورزان روستایی دانست و ابراز کرد: باید به دنبال فعال کردن اقتصاد روستا و پیش‌بینی پذیری و به صرفه نمودن کشاورزی باشیم.

تأثیر پارک‌های علم و فناوری بر توسعه اشتغال

وی، مسئله بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال را از اولویت‌های خراسان رضوی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کرده‌اند، از طرفی استان خراسان رضوی پارک‌های علم و فناوری خوبی دارد که اگر برای توسعه کمی و کیفی آن‌ها برنامه‌ریزی شود، می‌تواند در توسعه اشتغال نقش مؤثری ایفا کنند.

رئیسی درباره نحوه کنترل و نظارت بر قیمت کالاهای تولید داخل نیز، گفت: اگر ما جلوی واردات بی‌رویه را گرفتیم و به تولید فناورانه داخل میدان دادیم، باید قیمت‌گذاری را کنترل کنیم تا به مردم اجحاف نشود.

دولت اجازه اجحاف به مصرف‌کننده را نمی‌دهد

وی یادآور شد: این‌که بازار رها شود تا تولیدکننده به هر میزانی که بخواهد کالای خود را به هر قیمت بفروشد، قابل قبول نیست، دولت نباید اجازه دهد به مردم اجحاف شود البته اگر تولید به میزان کافی باشد تا بتواند مصرف را به شکل کامل پوشش دهد، عرضه و تقاضا می‌تواند قیمت را تنظیم کند.

رئیس جمهور گفت: در جو اقتصادی کشور، دشمن در حال دشمنی و جنگ اقتصادی است و در شرایطی که سودجویان و سوداگران به دنبال اختلال در بازار هستند، وظیفه متولیان، نظارت کامل بر بازار است تا مردم بدون اجحاف به کالای مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: تعارضی در اجرای سیاست‌ها در کشور وجود ندارد اما برخی در اجرای تصمیمات، تعارض‌هایی دارند که همه موظف هستند قوانین و تصمیمات کشور را اجرا کنند.

رئیسی با بیان این‌که گاهی مدیران وظیفه‌ای که به عهده دارند را درست انجام نمی‌دهند که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و دیگر بخش‌ها نیز دیده شده است، ادامه داد: در هیچ دستگاه دولتی نباید عملکرد سلیقه‌ای وجود داشته باشد و همه باید قانون را مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار