۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵

مشتریان سکه خانه‌ نشین شدند / یک اتفاق مهم در بازار ارز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، بازار ارز در روزهای گذشته روندی کاملا ثابت داشته است، این بازار این روزها درگیر مقاومت ۵۰ هزار تومانی است و هرچه دلالان تلاش می‌کنند توان شکستن این مقاومت را ندارند. سوداگران منتظر بودند قیمت دلا...

مشتریان سکه خانه‌ نشین شدند / یک اتفاق مهم در بازار ارز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، بازار ارز در روزهای گذشته روندی کاملا ثابت داشته است، این بازار این روزها درگیر مقاومت ۵۰ هزار تومانی است و هرچه دلالان تلاش می‌کنند توان شکستن این مقاومت را ندارند.

سوداگران منتظر بودند قیمت دلار در روز سه‌شنبه با افزایش قیمت وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شود، اما نتوانست و با ورود به کانال ۴۸ هزار تومانی موجب شد برخی از معامله گران نسبت به بازار بدبین‌ و وارد طرف عرضه شوند، معامله‌گران می‌گویند بازار سه‌شنبه جیب‌زنی بوده است.

برخی از تحلیلگران تکنیکالی بازار ارز می‌گویند کاهش نرخ دلار و ورود به کانال ۴۸ هزار تومان برای پر شدن گپ چارت بوده است و دلار باید در محدوده ۴۹ هزار تومان نوسان کند.

دلار آزاد در سال ۱۴۰۲ حداکثر ۵۲ هزار تومان است

البته نباید از اقدامات بانک مرکزی در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور نیز به سادگی گذشت، روز قبل اعلام عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اهرم دست بازارساز برای کنترل و کاهش نرخ دلار بود و در شرایطی که سوداگران انتظار داشتند جلسه شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و تصمیم انگلیس، فرانسه و آلمان برای تمدید تحریم های موشکی ایران پس از مهر سال جاری موجب رشد قیمت دلار شود، دلار نزولی شد.

به عبارت دیگر، در شرایطی که انتشار خبر برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران در پایان روز یکشنبه انتظارات افزایشی را تقویت کرده بود، دلار تهران دیروز روند نزولی به خود گرفت.

در همین زمینه، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه درباره روند آینده بازار ارز می‌گوید: براساس مدل‌سازی جدیدی که براساس شرایط کنونی انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، حداکثر ۵۲ هزار تومان است.

کاهش نرخ ارز نشان می‌دهد قدرت بازارساز در کنترل دلار افزایش پیدا کرده است و بازارساز دست برتر بازار را برای کنترل بازار دارد، این روزها دلار بیشتر از کانال درهم کنترل می‌شود که نشان می‌دهد بهبود روابط با کشورهای عربی به خصوص امارات به سود بازار ارز تمام شده است، گشایش هایی که در روابط ایران و امارات ایجاد شده بی تاثیر در بهبود قدرت دلار در کنترل بازار ارز نیست.

دومین موردی هم که این رفتار بازار نشان می‌دهد آن است که احتمالا بازار ارز هنوز خریداران چندانی ندارد و معامله‌گران در برابر اخبار احتیاط می‌کنند.

درهم بازیگر اصلی این روزهای بازار ارز ایران

در این‌باره، محمد محبی، کارشناس اقتصادی درباره روند آینده بازار ارز و طلا گفت: قیمت دلار چند وقتی است که در محدوده مشخصی نوسان می‌کند و بازار فقط به نوسان گیران روی خوش نشان داده است. به دلیل کاهش شدید تقاضا، سوداگران توان نرخ سازی ندارند و بازارساز نیز با استفاده از اخبار مثبت توانسته بازار ارز و سکه را کنترل کند.

وی ادامه داد: دلار این روزها از کانال هرات افزایشی می‌شود و از کانال درهم کنترل می شود، درهم تقریبا یک ماه است که در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان می‌کند و در این محدوده یک روند ساید (هنگامی که بازار ثبات دارد و نه نزولی و نه صعودی است، روند را روند خنثی یا ساید در نظر می گیریم) را تشکیل داده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به نظر می رسد همکاری صرافی اماراتی با ایران توانسته شرایط را برای درهم تغییر دهد و بازار فرمان تغییر روند را از درهم بگیرد.

محبی در خصوص معاملات انس طلا تصریح کرد: اونس طلا نزدیک دوماه است که در کانال ۱۹۰۰ دلاری نوسان می کند و بازار منتظر یک افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره در جلسه آینده فدرال رزرو است تا به کاهش تورم تا سطح دو درصدی کمک بیشتری کند. رکود و نوسان محدود اونس و دلار موجب انفعال معامله گران سکه و طلا در ایران شده است؛ چون نوسان محدود این دو پارامتر اثرگذار قدرت مانور را از آن ها گرفته است.

سکه بازان هم خانه‌نشین شده‌اند

در شرایط فعلی برخی از معامله‌گران بازار سکه معتقدند ماندگاری قیمت دلار پایین مرز ۵۰ هزار تومان موجب شده است قیمت سکه هم در مرز ۲۹ میلیون تومان باقی بماند و در برابر از دست دادن کانال ۲۹ مقاومت کند.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی دیشب در کانال ۲۹ میلیون تومان بود، معامله‌گران قیمت دلار را دلیل ماندگاری سکه امامی در این محدوده می‌دانند. سکه امامی در معاملات پشت خطی دیشب هم در همین محدوده به فروش رسید.

به نظر می‌رسد ثبات در بازار سکه و طلا نیز منجر به کاهش فروشندگان و خریداران در این بازار شده است، کاهش معاملات می‌تواند به کاهش التهاب در این بازار منجر شود.

سکه رفاه در معاملات روزهای گذشته کمتر از سکه امامی در بازار آزاد معامله شد؛ این نوع معاملات یادآوری می‌کند که انتظارات افزایشی در میان معامله گران سکه خنثی شده است و بازار جان صعود ندارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در روندهای افزایشی غالبا سکه رفاه بالاتر از سکه بازار معامله می‌شود، در صورتی که سکه رفاه روند افزایشی به خود بگیرد یک مقاومت بسیار سخت در محدوده ۳۰ میلیون تومان دارد که شکست و تثبیت بر فراز آن لازمه پیشروی بازار است.‌ حمایت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حمایت ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هم حمایت های پیش روی سکه رفاه هستند.

دلار موجب ریزش سکه می‌شود؟

با این حال دسته‌ای دیگر می‌گویند دلار در چند روز اخیر نتوانسته بالای مرز ۴۹ هزار تومان را تثبیت دهد و حتی در معاملات دیروز برای مدتی به کانال ۴۸ هزار تومان هم برگشته است.

به عقیده این عده در شرایط کنونی در صورتی که سکه‌بازان سیگنال حمایتی دلار را از دست بدهند احتمال برگشت به کانال ۲۸ میلیون تومان وجود دارد. از سوی دیگر عده‌ای هم باور دارند که بازار سکه روند ملایمی را طی خواهد کرد و افت و خیز قابل توجهی نخواهد داشت.

در حال حاضر ارزش واقعی هر قطعه سکه امامی ۲۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان است و حباب سکه نسبت به دیروز یک درصد پایین آمده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط