۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸

با حضور رییس دفتر مقام معظم رهبری؛

مراسم رونمایی از چهارمین نسخه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» برگزار می شود

نسخه ۴ نرم افزار جامع تفاسیر نور، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی 'g\hd'hkd ، مسئول دفتر مقام معظم رهبری، 13 اسفند در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم رونمایی می‌شود.

مراسم رونمایی از چهارمین نسخه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت‌الاسلام آسمانی، مدیر گروه قرآنی مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی در نشستی رونمایی از چهارمین نسخه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» به عنوان جامع‌ترین دانشنامه قرآن پژوهی هوشمند که در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، ، گفت: این نرم افزار از فاخر ترین برنامه این مرکز است. نسخه ای چهارم این ترم افزار که روز یکشنبه ۱۳ اسفند رونمایی می شود. قبل از آن ۳ نرم افزار هم تولید شده بود.

وی با بیان این که نسخه اولیه این تفسیر در سال ۱۳۷۶ رونمایی شد، ادامه داد: مهمترین نرم افزار پژوهشی مرکز در جنبه قرآنی، برنامه جامعه تفاسیر ۴ است. هدف از آن شناساندن معارف تفاسیر قرآنی و تسهیل پزوهشی های قرآنی با استفاده از فناوری روز و نوین به پژوهشگران است. سال ۹۲ نرم افزار ۳ تولید شده است و شاهد فاصله ۱۰ ساله برای تولید نرم افزار۴ هستیم، علت این امر هم تغییر سکوها و بسترهای ارائه محتوا و دیتایهای مرکز بوده است. بعد از این که نسخه سوم جامع التفاسیر را منتشر کردیم، علوم قرآنی دانش نامه علوم قرآنی هم تولید شده است. در ادامه سکوی عرضه عوض شده و سراغ عرضه محتواهای قرآنی در پایگاه قرآنی داد آی آر در سال ۹۶ رفتیم و تولید شده است و ماهانه ۵۰۰ هزار نفر از این پایگاه استفاده می کنند.

وی با اشاره به این که تولید اپلیکیشن قرآن نور در سال ۱۴۰۰ انجام شد، افزود: تمام محتواهای پایگاه قرآن نور را در اپلیکیشن قرار دادیم ولی هیچ‌کدام نمی‌توانند کاربرد نرم افزاری رومیزی داشته باشند چون اینها کاربردپژوهشی دارند. در نرم افزار رومیزی می توان حاشیه سازی و فیش برداری و نشانه گذاری کرد و اکثر اینها در اپ امکان پذیر نیست لذا به همین دلیل به سراغ نرم افزار جامع تفاسیر قرآنی ۴ رفتیم.
مدیر گروه قرآن مرکز نور با بیان اینکه افزایش تحقیقات و پژوهش‌ها موجب احساس نیاز برای تولید نسخه چهارم این نرم افزار شد، ابراز کرد: تمام نرم افزارهای مرکز تنها یک ورودی داشته و از یک طریق اقدامات دنبال می‌شود. تعداد منابع در نرم افزار سه،۴۹۶ عنوان کتاب در ۲هزار و ۱۹۲ جلد منابع جلد بود. در نسخه ۴ توانستیم این تعداد را به دو برابر یعنی ۹۰۳ عنوان کتاب تفسیری در ۳هزار و ۵۷۷ جلد افزایش دهیم. این منابع از مهمترین کتاب اهل سنت گرفته شده و لذا نگاه کاملا فرامذهبی بوده است.

مدیر گروه قرآن مرکز نور از دیگر خصوصیات این نرم افزار را جدا سازی تفاسیر مختلف، دو برابر شدن عناوین ترجمه به ۱۳۷ عنوان به ۳۳ زبان زنده دنیا که ۷۷ عنوان آن فارسی الباقی غیر فارسی است. تلاش شد همه این موارد در پایگاه و اپلیکیشن قرآنی اضافه شود. دانشنامه این برنامه نیز در کنار و ذیل کتاب آمده است. در ادامه هم در بخش دانشنامه با انتخاب هر آیه می‌توانید به احادیث شیعی و غیر شیعی مرتبط با آن آیه نیز دسترسی پیدا کنید.

وی از دیگر خصوصیات این نرم افزار را استفاده از ۴ ترجمه گویا عنوان کرد و بیان داشت: در این نرم افزار راه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است تا تمام قرآن پژوهان بتوانند به آسانی از آن بهره‌مند شوند.
حجت الاسلام توحیدی، مدیر اداره نصوص دینی مرکز نور، مهمترین خصوصیت قرآنی را عربی بودن آن برشمرد و ادامه داد: همین مسئله سبب امتیاز قرآن نسبت به سایر موارد در فصیح بودن و بلیغ بودن و مبین بودن برای انتفال مفاهیم الهی و دینی شده است

وی از مهمترین ویژگی های نرم افزار جامع تفاسیر ۴ را، توجه ویژه‌ای به الفاظ قرآن، ارایه ۱۶ هزار واژه غیر تکراری قرآنی، ارایه معجم صرفی، بکار گیری ۱۷ برچسب و شاخصه برای واژگان قرآنی برای جستجوی کاربر و مخاطب، بکارگیری یک میلیون و ۸۰۰ هزار برچسب صرفی در کلمات قرآن کریم برای جست‌وجو، بکا گیری تحلیل نحوی با هدف جستجوی ادبی کلمات به صورت متنی و بصری، توجه به معادل‌های فارسی در ترجمه‌های و بکار گیری ۷۰ ترجمه فارسی ازجمله این موارد است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط