۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم: یک سوم مساحت استان قم به کانون گرد و غبار تبدیل شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار هکتار یعنی حدود یک سوم مساحت استان به کانون های گرد و غبار تبدیل شده و سالانه بیش از ۱۳ هزار تن گرد و غبار را به سمت شهر قم و شهرهای همجوار روانه می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم: یک سوم مساحت استان قم به کانون گرد و غبار تبدیل شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سید رضا موسوی مشکینی روز چهارشنبه در جلسه گروه کاری مقابله با گرد و غبار افزود: معضل گرد و غبار چند سالی است که شهر قم را بسیار جدی درگیر کرده و متأسفانه تعداد روزهای آلوده در حال افزایش است، از این رو باید برای رفع این معضل هرچه سریعتر تدبیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای آلوده در ۲۵۵ روزگذشته ۵۰ روز بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود دو برابر شده است، اظهار داشت: در سال جاری در حالی که تعداد روزهای پاک و قابل قبول ۲۱ روز کاهش یافته است، شاهد ۴ روز بسیار ناسالم و خطرناک نیز بوده ایم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به گستردگی مخاطره گرد و غبار در مرکز کشور و درگیری پایتخت و ۲۵ درصد از جمعیت کشور، خاطرنشان کرد: مساله گرد و غبار در قم و کانون های مستعد به ویژه محدوده اطراف دریاچه نمک، در صورت ادامه روند کنونی به یک بحران زیست محیطی مبدل می شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه عملی دستگاههای اجرایی برای مقابله با معضل گرد و غبار، بر ضرورت توجه و اهتمام به اجرای این برنامه ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از مدیران نسبت به وظایف دستگاهی خود در این حوزه کاملا بی توجه و بی اطلاع هستند. موسوی با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست، اعتقاد بیش از اعتبار نیاز است، تصریح کرد: ضمن درخواست از مسوولان ملی و استانی برای توجه به موضوع گرد و غبار در استان قم، امیدواریم اعتبارات تخصیص یافته در این موضوع نیز افزایش داشته باشد. وی در پایان با بیان اینکه مقابله با گرد و غبار نیازمند همت و مشارکت همگانی است و یک یا دو دستگاه نمی توانند به تنهایی این معضل را برطرف کنند، گفت: توسعه صنعت و کشاورزی بدون درنظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی به طور حتم به بیراهه رفته و با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

منبع: اندیشه معاصر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار