۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

محاسبه مهریه به نرخ روز براساس ارزش پول

برای اینکه نرخ روز مهریه را به دست بیاورید لازم است که در ابتدا میزان تغییر ارزش پول از سال عقد تا سال مطالبه مهریه را محاسبه کنید. برای این منظور به عدد شاخص سال عقد و سال مطالبه مهریه نیاز دارید.

مهریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از بحث برانگیزترین مسائل در رابطه با بدهی های وجه نقد، محاسبه بدهی به نرخ روز یا پرداخت خسارت تاخیر تادیه می باشد. طبق این قانون تمامی بدهی های ریالی که در موعد مقرر خود پرداخت نشده باشند طی شروطی که باید برقرار باشد، شامل دریافت خسارت تاخیر تادیه یا همان دیرکرد پرداخت بدهی می شوند.

این قانون به دلیل کاهش شدید ارزش پول در سال های گذشته تصویب شده است. به این منظور که صاحب بدهی ریالی که به هر دلیلی بدهکار دین او را پرداخت نکرده است، از لحاظ مالی ضرر نکند.

این قانون در رابطه با مهریه های وجه نقد نیز برقرار است و با عنوان محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه شناخته می شود. البته لازم به ذکر است که برای دریافت خسارت تاخیر تادیه لازم است که شما مطالبه طلب خود را به دادگاه ثابت کنید، اما در رابطه با مهریه این شروط لازم الاجرا نمی باشند.

برای محاسبه مهریه به نرخ روز براساس ارزش پول چه اطلاعاتی لازم است؟

برای اینکه نرخ روز مهریه را به دست بیاورید لازم است که در ابتدا میزان تغییر ارزش پول از سال عقد تا سال مطالبه مهریه را محاسبه کنید. برای این منظور به عدد شاخص سال عقد و سال مطالبه مهریه نیاز دارید.

عد د شاخص، عددی است که از طریق میانگین گیری شاخص های ماهانه یک سال، در پایان سال توسط بانک مرکزی اعلام می شود. بنابراین برای محاسبه مهریه به نرخ روز در سال جاری به عدد شاخص این سال دسترسی نداریم.

مهریه

در این شرایط ملاک محاسبات قوه قضاییه آخرین شاخص موجود، یعنی شاخص سال پیش از مطالبه مهریه می باشد. بنابراین اکنون که در سال ۱۴۰۳ قرار داریم، برای محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۳ به عدد شاخص سال ۱۴۰۲ نیاز داریم.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز براساس ارزش پول چیست؟

برای محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ دو روش وجود دارد. روش اول این است که با استفاده از اطلاعاتی که گفته شد و از طریق فرمول، تبدیل مهریه به نرخ روز را انجام دهید. روش دوم استفاده از اپلیکیشن محاسبه مهریه به نرخ روز و تبدیل مهریه به صورت آنلاین می باشد.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به شکل زیر است:

نکته ای که در استفاده از فرمول باید در نظر داشته باشید این است که در صورت مطالبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر، فرمول به شکل زیر تغییر خواهد کرد:

 

مهریه

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط