۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

مجازات لواط چیست؟

در دین اسلام چهارچوب مشخصی برای روابط جنسی تعیین شده که انحراف از این چهارچوب، گناه کبیره محسوب شده و بر حسب قانون، فرد خاطی مجازات خواهد شد

مجازات لواط چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در دین اسلام چهارچوب مشخصی برای روابط جنسی تعیین شده که انحراف از این چهارچوب، گناه کبیره محسوب شده و بر حسب قانون، فرد خاطی مجازات خواهد شد. زنا، همجنس گرایی، لواط، تفخیذ و… جزو جرائم مربوط به روابط جنسی است. در این مقاله به بررسی لواط و مجازات لواط می پردازیم.

لواط چیست

آمیزش جنسی مردان با یکدیگر و به عبارتی نوعی همجنس گرایی که منجر به دخول مقعدی شود، لواط نام گرفته که جزو جرائم حدی محسوب می شود. به بیان دیگر چنانچه دو مرد وارد رابطه جنسی با یکدیگر شده و آلت تناسلی یکی از آنها(فاعل) به اندازه ختنه گاه وارد مقعد مرد دیگر(مفعول) شود، عمل آنها لواط نامیده می شود. همجنس گرایی نیز جزو جرائم تعزیری است که طی آن دو مرد از روی شهوت اقدام به ملامسه بدن یکدیگر می نمایند. واژه لواط برگرفته از نام قوم لوط است. آنها اولین افرادی بودند که مرتکب همجنس گرایی شدند. عمل بسیار ناپسندی که مرتکبین آن مورد نفرین خداوند قرار می گیرند. هم چنان که قوم لوط مورد لعن خداوند قرار گرفته و عذاب الهی بر آنها نازل گردید.

روشهای اثبات لواط

  • شخص مرتکب ۴ مرتبه اقرار به ارتکاب جرم نماید.
  • تعداد ۴ نفر مرد به عنوان شاهد، شهادت دهند.
  • قاضی بنابه مستندات موجود، علم به ارتکاب جرم حاصل نماید.

مجازات لواط

مجازات لواط فاعل

اگر لواط به عنف بوده(مفعول راضی نبوده و در واقع به وی تجاوز گردد) و فاعل محصن باشد(متاهل بوده و در هر زمان، امکان برقراری رابطه با همسرش را داشته باشد) ولی با این حال مرتکب لواط گردد، وی محکوم به اعدام خواهد شد. از جمله مثال های بارز لواط به عنف، تجاوز جنسی به پسر بچه ها توسط مردان است. اما چنانچه رابطه با رضایت هر دو طرف برقرار شود و یا در صورتی که فاعل مجرد باشد، مجازات فاعل ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود. اگر فاعل غیر مسلمان باشد و مفعول مسلمان، در هر شرایطی حکم فاعل اعدام است.

مجازات مفعول

در صورتی که مفعول با رضایت خود مرتکب لواط گردد، چه متاهل باشد و چه مجرد، مجازات وی اعدام است. اما در صورتی که مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، حدی بر وی جاری نخواهد شد. در جرم لواط، نحوه اعدام فرد محکوم می تواند به صورت های زیر انجام گیرد و خود فرد می تواند به اختیار یکی از آنها را برگزیند. این روش ها عبارتند از:

  1. گردن زدن با شمشیر
  2. سوزاندن در آتش
  3. سنگسار
  4. پرتاب از جای بلند با دست و پای بسته
  5. آوار کردن دیوار بر روی شخص

نکات مهم مربوط به لواط و مجازات آن

  • مرجع صالح رسیدگی به جرم لواط که جزو جرائم تعزیری درجه ۶ می باشد، دادگاه کیفری ۲ است. اما اگر شرایط فاعل لواط، مشمول احصان یا عنف باشد، دادگاه کیفری ۱ به پرونده وی رسیدگی خواهد کرد.
  • شخص معرف که دو مرد را جهت ارتکاب لواط به یکدیگر معرفی می نماید نیز مجرم بوده و به مجازات ۷۵ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • اثبات جهل مرتکب نسبت به عمل لواط، مانع از اجرای حد بر وی می شود.
  • به رابطه همجنس بازی میان زنان، مساحقه گویند.
  • ازدواج فاعل با مادر، خواهر و یا دختر مفعول؛ حرام است.
  • اگر مردی بعد از ازدواج، با برادر یا پسر و یا پدر همسرش عمل لواط انجام دهد؛ همسرش بر وی حرام نخواهد شد.

تاثیر توبه در مجازات لواط

احراز توبه مرتکب لواط، منجر به ساقط گشتن مجازات از وی می گردد. توبه وی چه قبل از اثبات جرم و چه بعد از اثبات، در صورت تایید صحت توبه منجر به عفو وی از اعمال مجازات می شود. البته اگر بعد از اثبات جرم توبه نماید، صدور عفو یا تخفیف مجازات وی بر عهده قاضی خواهد بود و وی حکم نهایی را اعلام خواهد کرد. اما در لواط به عنف، در صورت توبه مرتکب، مجازات وی از اعدام به حبس یا شلاق تعزیری درجه ۶ و یا هر دو، کاهش می یابد. اثبات تظاهر به توبه مرتکب، باعث نفی تخفیف در مجازات شده و حکم مربوطه اجرا می گردد.

کلام پایانی و جمع بندی موضوع مجازات لواط

بنابه روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: زن و شوهری که زن، پسری نوجوان از همسر قبلی خود داشت نزد امام علی(ع) آورده شدند. مرد با پسر همسر خویش مرتکب لواط شده بود. بنابه شهادت شهود و اثبات جرم آنها، حضرت، مرد را به اعدام با ضربه شمشیر و پسر را به خوردن تازیانه، محکوم فرمودند. بنابه فرموده حضرت، چنانچه پسر به سن بلوغ رسیده بود و مرتکب چنین عملی میشد، حکم وی نیز اعدام بود.

در پایان لازم به ذکر است رسیدگی به پرونده هایی از این قبیل که پیچیدگی های خاص خود را داراست، نیازمند دریافت مشاوره از فرد متخصص در دعاوی کیفری است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط