۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

مجازات سوء استفاده از چک سفید امضا

سوء استفاده از چک سفید امضا نوعی خیانت در امانت به حساب می‌آید و این کار جرم نیز محسوب می‌شود.

مجازات سوء استفاده از چک سفید امضا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  سوء استفاده از چک سفید امضا ممکن است توسط کسی که چک در دست او امانت است، انجام گیرد و یا حتی ممکن است کسی به درخواست دیگری چک سفید امضا را به نوعی تکمیل کند که به ضرر صاحب امضا باشد و شخص دیگری از آن چک استفاده کند، در این صورت هر دو در جرم شریک محسوب می شوند؛ اولی به دلیل نوشتن مطالبی خارج از توافق و زیان آور در چک سفید امضا و دیگری به دلیل سوء استفاده از آن چک مجرم است.

سوء استفاده از چک سفید امضا نوعی خیانت در امانت به حساب می‌آید و انجام این کار نیز جرم است.

براساس ماده ۶۷۳ قانون تعزیرات مجازات اسلامی، اگر کسی از چک سفید امضایی که به طریقی بدست آورده است و یا در دستش امانت است سوء استفاده کند، به ۱ تا ۳ سال حبس محکوم می شود.

راه های جلوگیری از سوء استفاده از چک سفید امضا

برای جلوگیری از مشکل سوء استفاده از چک سفید امضا حتما باید در قبال چک رسید دریافت کنید و در آن قید کنید که چک نام برده شده به عنوان امانت صادر شده است. همچنین می‌توانید داخل چک، ضمانتی بودن آن را قید کنید تا دریافت کننده امکان سوء استفاده کردن از چک را نداشته باشد.

طبق بند الف ماده ۱۳ قانون صدور چک، اگر برای قراردادی چک سفید امضا تحویل داده شده باشد و صحت این موضوع ثابت شود، در این صورت دریافت کننده‌ چک حق شکایت علیه صاحب چک را ندارد و نمی‌تواند وجه را نقد کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار