۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶

مبلغ نهایی افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ مشخص شد + رقم نهایی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد.

حقوق بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳ با افزایش بیست درصدی همراه خواهد بود. افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ آنگونه که اعلام شده است ۲۰ درصد خواهد بود، این رقم ابتدا ۱۸ درصد بود که بعد از بررسی ۲ درصد به آن اضافه شد؛ به این ترتیب افزایش حقوق ۱۴۰۳ کارمندان معادل ۲۰ درصد است، به این ترتیب رقم حقوق کارمندان به ۶۳,۶۹۹,۴۰۸ ریال رسیده است که با مزایا و اضافات آن حداقل حقوق دریافتی ۱۰ میلیون تومان است. از سویی دیگر افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ برای کارگران نیز ۲۰ درصد خواهد بود و حداقل حقوق آن‌ها ۹ میلیون تومان [۹,۰۰۰,۰۰۰] خواهد بود.

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳

علاوه بر مشخص شدن عیدی سال ۱۴۰۳، حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ درصدی همراه است. در ادامه ریز جزئیات مزایا و دستمزد ۱۴۰۳ را می‌توانید در جدول زیر بخوانید.

با توجه به اینکه تا دقیقه ۹۰ بحث و گمانه زنی درباره افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ ادامه دارد، پیش بینی شده است که افزایش حقوق سال جدید کارمندان برای افراد متاهل بدون فرزند در ماه‌های ۳۰ روزه، ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود و برای افراد متاهل با فرزند و دارای حداقل یکسال سابقه کار، پایه سنوات روزانه و حق اولاد نیز اضافه می‌شود.

جمعیت کارمند در کشور ما کم نیست و همه ما هم این روزها شاهد افزایش قیمت ۳۴ درصدی اینترنت، افزایش اجاره مسکن، حرکت دلار به سمت کانال ۶۰ و ۷۰ تومانی و خیلی چیزهای دیگر هستیم که افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندها در آن گم شده است.

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

هیات عالی نظارت در ادامه رسیدگی به موارد مغایرت بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با سیاست‌های کل نظام در جلسه عصر امروز خود که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی تشکیل شد، بند (س) تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مصوب مجلس را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانست و با متناسب سازی حقوق بازنشستگان موافقت کرد.

براساس اعلام مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، کار بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ از امروز در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضا و نمایندگان روسای سه قوه، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آغاز شد و به بررسی کلیات بودجه مصوب مجلس و برخی مفاد آن پرداخت.

میزان حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که حکم بازنشستگی بیش از یک هزار نفر از بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشمول، صادر شده و در پایان بهمن‌ماه «حقوق» بازنشستگی، «معوقات» و «عیدی» پایان سال به صورت یکجا به حساب این افراد واریز می‌شود.

رضا فیضی نژاد اظهار کرد: به موجب تبصره پنج ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب ۲۱ آذرماه سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی، پنج سال خدمت دولتی رضایت‌بخش در سازمان از هر نظر از جمله بازنشستگی، ۶ سال محسوب می‌شود و سازمان مذکور مکلف است پس از صدور حکم احتساب یک سال سنوات ارفاقی مزبور، کسور بازنشستگی مقرر را براساس حقوق و فوق‌العاده‌های همان حکم محاسبه و به صندوق بازنشستگی کشوری واریز کند.

رقم نهایی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

برخی از صحبت‌های مهم درباره افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

در سال گذشته چارچوب موردنظر دولتی‌ها در تعیین مزد با چیزی که ملاک ما بود تفاوت داشت.

با توجه به بحث تورم و ناتوانی کارگران در سبد معیشت، باید به‌دنبال راهکاری برای تقویت قدرت خرید کارگران در سال ۱۴۰۳ باشیم.

فعال شدن بخش تعاون به‌ویژه تعاونی‌های مسکن بخشی از پیشنهادات کارگران در زمینه حل معضلات مسکن کارگران است.

با توجه به نحوه مشخص شدن حقوق سال های پیشین، امکان اینکه تغییری در پایه حقوق سال ۱۴۰۲ و افزایش حقوق کارگران در سال روبه رو به بیشتر از ۲۷ درصد برسد وجود دارد و دور از انتظار نیست.

بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود.

برنامه هفتم توسعه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس توئیتی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منتشر کرد.

 

غلامرضا مرحبا (نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس) نوشت: ‎همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع مهمی است که باید بصورت جدی مورد توجه ‎مجلس انقلابی و ‎دولت کرامت قرار گیرد.

تسریع در رسیدگی به وضعیت معیشتی این قشر که بخش اعظمی از آن ‎بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند، مطالبه به حق آن‌هاست.

با وجود مانور بسیار مجلس روی افزایش دو برابری حقوق بازنشستگان در طول برنامه هفتم، به نظر می‌رسد دولت به شدت مخالف این مصوبه است.

این در حالی است که دولت به صراحت موافقت خود را نسبت به مصوبه دیگر مجلس که افزایش سن بازنشستگی بود، اعلام کرده بود؛ مصوبه‌ای که به شدت مورد انتقاد عامه قرار گرفته و نوعی بی‌اطمینانی را نسبت به دوره بازنشستگی ایجاد کرده است.

با این حال، براساس آنچه که به تازگی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده، دولت مخالف همسان‌سازی حقوق در برنامه هفتم است.

حداکثر سقف میزان حقوق بازنشستگان بازنشستگان ۱۴۰۳

مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی درباره کسانی که با مستمری بالا بازنشسته می‌شوند، گفت: حداکثر سقف میزانی که ما در محاسبه بیمه‌ای و مستمری درنظر می‌گیریم تنها ۷ برابر حداقل دستمزد است و کسی بیشتر از این هفت برابر نمی‌تواند مستمری دریافت کند.

سقف پرداختی حق بیمه هرچه باشد، بر همان معیار مستمری وضع می‌شود. یعنی مانند قضات، اساتید دانشگاه و جانبازان که بدون سقف به هر میزانی که حقوق دریافت می‌کنند، برایشان مستمری رد نمی‌شود. از آنجا که بازنشستگی سقف دارد، اگر فردی در سال جاری با سقف حقوق بازنشسته شود، در سال آینده حقوق آن فرد «سقف» محسوب نمی‌شود و به همین ترتیب هرسال به‌صورت پلکانی به سمت پایین تنزل می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی با این مضمون که «آیا نمی‌توان با ملاک قراردادن میانگین همه سنوات پرداخت حق بیمه و به روزرسانی ارزش ریالی آن در سال آخر، تعارض منافع موجود که منجر به تبانی در رد کردن افزایش مزد صوری می‌شود را از بین ببریم؟» جواب داد: این پیشنهاد اساساً بد نیست اما به شرطی عملی است که حق بیمه واقعی توسط مدیر و کارفرما پرداخته شود.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

Sadegh

۲۷ اسفند ۱۴۰۲


دولت کتاب قانون را به بایگانی راکد بفرستد ، هر طوری دلش خواست عمل کند . سال پیش تورم 60% ، 20% افزایش حقوق ، امسال که تورم 200% است بازهم ، 20% افزایش ، این 20% را ارسال اعمال کند کتاب قانون و شورای عالی کار جمع شود .

مهدی

۲۸ اسفند ۱۴۰۲


در کجا کسی دیده که آدم سیر از گشنه خبری داشته باشه . اقایون با لباس اتو کشیده و صورت آفتاب نخورده و حساب پر اصلا میفهمه ، کلا مثل حیون میمونه ، پس یه گاو هم میفهمه وقتی تورم ۵۰ درصده نمیشه با ۲۰ درصد که الان ۱۰ سالم هم عقب موندگی داره ،؟؟ واقعا اینا نماینده واقعی مردم هستن ، واقعا که

نظرات بسته شده است