۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵

لیبی در راه تشکیل دولت جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،از سایت العربی الجدید، فتحی پاشاغا، نخست وزیر موقت لیبی در فیسبوک خود با تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش اظهار کرد: در راستای شفاف‌سازی و تضمین دوباره صراحتا اعلام می‌کنم که برای انت...

لیبی در راه تشکیل دولت جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،از سایت العربی الجدید، فتحی پاشاغا، نخست وزیر موقت لیبی در فیسبوک خود با تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش اظهار کرد: در راستای شفاف‌سازی و تضمین دوباره صراحتا اعلام می‌کنم که برای انتخابات رایتس جمهوری آتی کاندیدا نخواهم شد و به این مساله متعهد هستم.

پاشاغا در ادامه تاکید کرد: به تلاش برای تشکیل کابینه در مدت زمان مشخص شده جهت معرفی آن به پارلمان و کسب رای اعتماد ادامه می‌دهم و به همه مردم لیبی اطمینان می‌دهم که عملیات انتقال قدرت براساس سازوکارهای قانونی و قانون اساسی و به شکل مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد و به یاری خداوند هیچ مانعی وجود نخواهد داشت.

همچنین نخست وزیر موقت لیبی گفت: اطمینان دارم عبدالحمید الدبیبه (نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی) به دموکراسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باور دارد، او همواره مخالفت خود را با جنگ‌ها اعلام کرده و یک شخصیت مدنی و محترم است.

او با اشاره به آغاز رایزنی‌هایش با گروه‌های لیبیایی برای تشکیل کابینه خود گفت: با رئیس شورای ریاستی و اعضای آن، پارلمان و فرماندهان نظامی و امنیتی کشور تماس‌ها و گفتگوهایی داشتم و آنها از همگرایی و اتفاق نظر حاکمیت قانونگذار و آغاز دوره جدیدی بدون آشوب و اختلاف‌نظر به شدت استقبال کردند.

در مقابل محمد حموده، سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی در فیسبوک خود اعلام کرد: طبق نقشه راه اختیارات پارلمان شامل اعطای رای اعتماد به کابینه است نه تعیین دوره نخست وزیری.

حموده تاکید کرد: دولت وحدت ملی لیبی از مشروعیت قانونی در داخل و سطح بین‌المللی برخوردار است و تا زمان انتقال قدرت به یک حاکمیت منتخب به کار خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی افزود: در واقع سلب اعتماد از کابینه در گروی توافق سیاسی با موافقت پارلمان و رای ۱۲۰ نماینده آن است و این اتفاق رخ نداده است.

او در پایان نیز بر لزوم حذف موانع قانونی که مانع برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش در توافق سیاسی ژنو شده‌اند، و تلاش برای برگزاری آن نهایتا تا ژوئن آتی تاکید کرد.

پارلمان لیبی پنج‌شنبه گذشته فتحی پاشاغا، وزیر کشور پیشین را به عنوان نخست وزیر جدید تعیین کرد.

در واقع این پارلمان که در شهر طبرق قرار دارد، بر این باور است که با به تعویق افتادن انتخابات، دوره ماموریت کابینه الدبیبه به پایان رسیده اما الدبیبه اعلام کرد قدرت را تنها به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

پارلمان لیبی تا ۲۴ فوریه به پاشاغا برای تشکیل کابینه خود و معرفی آن جهت اعطای رای اعتماد مهلت داده است.

همچنین استفانی ویلیامز، فرستاده سازمان ملل به لیبی در دیداری که در طرابلس با الدبیبه داشت، بر اهمیت تلاش همه طرف‌ها برای حفظ ثبات لیبی تاکید کرد.

ویلیامز در دیداری که پاشاغا داشت، نیز تاکید کرد: باید به شکلی شفاف و توافقی این مسیر را ادامه داد و آرامش طرابلس و تمامی مناطق کشور حفظ شود.

فرستاده سازمان ملل به لیبی با انتشار توییت‌هایی بر لزوم تمرکز بر برگزاری انتخاباتی ملی، شفاف و فراگیر در اسرع وقت تاکید کرد.

سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه صراحتا اعلام کرد که این سازمان همچنان الدبیبه را نخست وزیر لیبی می‌داند اما دبیرکل این سازمان روز جمعه موضعگیری این سازمان را تغییر داد و اعلام کرد که از ماموریت پاشاغا مطلع شده است، او از همه طرف‌های لیبیایی نیز خواست حفظ ثبات این کشور را اولویت خود قرار دهند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط